Jag har sökt här på forumet hur man räknar om lånet efter en värdering men hittar ingen sådan kalkyl. Jag har idag fått besked om att vårat hus har värderats upp till 1 650 000 kr. För ett år sedan köpte vi huset för 1 325 000 kr plus lagfartskostnader, pantbrev m.m. Totalt lånade vi 1 400 000 kr av banken varav topplånet var på 207 500 kr och bottenlånet på 1 192 500 kr. I dagsläget ligger topplånet på 182 500 kr och bottenlånet oförändrat.
Det jag vill veta är hur man räknar ut hur mycket man kan sänka topplånet med den här värderingen jag fått. Någon som är mer insatt i detta får gärna förklara.
 
Ta 85 procent av den nya värderingen. Det bör du få i botten lån. Resten över det blir topplån. Men du får nog bort hela topplånet eftersom 85% av 1650000 är mer än 1400000. Så det är bara att gratulera
 
Det låter för bra för att vara sant! Jäklar vad glad jag blir i så fall. Tack så mycket för ditt inlägg. God natt!!!
 
Tänk på att värderingen måste vara gjord av någon som banken godkänner.
(Vår bank godkände bara att deras egna mäklare utförde värderingen, vi har SWEDBANK).

Tänk också på att olika banker har olika procentsatser för botten/topp-lånet.
 
Värderingen är godkännd av banken, så det är i sin ordning. Däremot vet jag inte hur det är med procentsatsen som du påpekar. Det jag kan säga är att när vi tog lånet så var det 15%.
 
15% stämmer. Var med om liknande för en tid sedan, och då gick jag bara till banken och sa "bort med toplånen". Hon kollade i sin databas och sa "javisst". Alltså i vissa områden räcker det att bara prata med banken, de har allt underlag vad gäller värderingen.
 
maggiem skrev:
Alltså i vissa områden räcker det att bara prata med banken, de har allt underlag vad gäller värderingen.
Samma sak för oss, ringde banken och bad om en omvärdering, de gick in och kollade genomsnittligt kvm-pris för området och vips så var toplånet bort, det gjorde vi 6 månader efter vi köpt huset. Antingen betalde vi för lite eller så är vårt kvm-pris under genomsnittet för det är ju lite märkligt att man kan skriva bort topplånet redan efter 6 månader och vi lånade 100%...

- M
 
ni som bara ringt till era banker, vilka va de isf? vill göra en omvärdering på vårt, men trodde att man alltid måste ta hit mäklare för att se hur skicket på huste är, trädgård, tvättstuga mm mm mm
 
Jag mailade banken häromdagen och fick som svar att vårat hus var värt ca 400kkr mer än vad vi köpte det för 2 år sedan, utan att kolla skicket...
 
Kostar värdering något?
 
Kan kosta om du vill ha en skriftlig värdering.
Dock brukar många mäklare erbjuda kostnadsfri värdering, som du får muntligt.
En sådan kan säkerligen funka för banken, beroende på mäklare och bankkontakt.
 
Funkade inte för våran bankkontakt, vi var tvungen att anlita deras egna mäklare och få ett skriftligt intyg för värderingen. Tror värderingen gick på 1500 eller 2500:-
Swedbank har vi.
 
Tack!
 
Det beror säkert på om man byter bank eller om huset är nybyggt. Swedbank värderade vårt hus utan kostnad i samband med att vi skrev om lånet från byggkreditiv till vanligt lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.