Hej!
Jag har lagt handpenning på ett nybyggt Småahus som besiktigades igår. Bra besiktningsman som upptäckte en rätt "allvarlig" sak: I vardagsrummet hade fyra bräder i taket en annan nyans än resten. Randigheten är tydlig.

Enligt Småa har man tagit dem ur olika batchar och då kan det bli så. Panelen målas innan den sätts upp alltså. Det är vitlaserad panel.

Att rätta till detta fel skulle innebära att man får sätta upp ett helt nytt innertak. Tror det kan vara 30-40 kvm.
Undrar vad det skulle kosta? Och ffa: vad vore rimligt för mig att begära i ersättning om de ska slippa göra det?
Jag fick ett spontant erbjudande på 1000 kr i blomstercheckar -"och då är jag snäll".
Skulle inte tro det....
 
Ring en byggfirma och fråga vad dom ska ha för att byta ut 40kvm innertak.

Blir nog bra mycket mer än 1000kr skulle jag nog våga påstå :D
 
1000 kr, många tulpanlökar blir det.....

Vad är dina alternativ?
1 nytt tak.?
2 Byte av de defekta brädorna?
3 ommålning?
4 pris avdrag och gå och reta sig på detta hela tiden?

Ett prisavdrag på 20 000 är ok tycker jag, om du inte absolut få det fixat. För de pengarna får du en soffgrupp eller en resa som du kan relatera till att du fick något för missen.
 
Rrrr Ja det var en bra idé! 1000 kr kan ju bara var vad det kostar för dem att köra dit liksom.
 
Havsutsikt:
Lustigt: det var vad besiktningsmannen också sa till mig: Du har inte bra lust att resa på en semester någonstans? (blink blink)
Vi diskuterade lösningar: tex att slipa ner de fyra som är mer mättade än de andra och måla om, men chansen att det blir "orandigt" av det är nog obefintlig.
Samma problem med att byta just dessa bräder. (vilket tråktjobb att försöka hitta de som är exakt lika i färg)
"Hm"... man skulle ju kunna måla om hela taket i en täckande färg. Det måste ju bli billigare.
Frågan är om jag vill ha det. Kanske. Panelen är klass tre, dvs mycket kvistig. Men laserat är å andra sidan rätt snyggt och livfullt.
Så det är kanske kostnaden för ommålning jag ska ha ersättning för, plus en slant för att jag inte fick som det skulle vara.
Hm...jag vill egentligen ha fullhöjdsskåp i köket (de var redan ditsatta då jag fick ta över huset) och andra beslag och en annan kamin....
Finns en del som man skulle kunna sätta upp på önskelistan.
 
Det rimliga är väl att dom kommer och fixar till felet. Då är ju allt i sin ordning sen ( det är väl så man normalt gör med brister vid besiktningen)

är ni ute efter pengarna eller ett riktigt innertak?? Är det det senare så hade inte jag nöjt mig med mindre än att dom fixar till det.
 
Menjösses...naturligtvis ska taket fixas??
 
Jag har tydligen inte så bra läge här. Besiktningsmannen satte ett S i protokollet vilket betyder "senare". Dvs om två år ska man titta på det igen och se om det rättat till sig. Färgförändring kan ske. I alla fall om träet (furu) är obehandlat. Men nu är det laserat och jag tvivlar. Och OM förändring sker så lär ju de bräder som har mindre lasyr bli gulare och de som har mer färg behålla vitheten bättre och därmed. så är skillnaden ännu större.
Men om två år har jag betalt huset. Vad har jag för förhandlingsmöjlighet då?
Vad gäller juridiskt?
 
Har du någon bild på taket ?
 
Här är bilder.
 
kina33 skrev:
Här är bilder.
Vilka fyra brädor är det? Jag ser ingen skillnad.
 
Hänger på den tråden.

Vi har en annan färg på klinkerfogen i ett duschrum. Hall tvättstuga badrum och duschrum har samma klinker mörkgrå 10x10 i alla rum har en mellangrå färg på fog använts utom i duschrummet där har man svart/grå fog och det vill jag inte ha !

Kan tilläggas att detta rör sig om en lägenhet och ialla andra lägenheter är det den mellangrå fogen.

Vad kan vara rimligt att begära för ersättning alt att de gör om jobbet.

För qtt tdet rör sig om en miss är ju helt klart! IO rumsbeskrivningen står inget om fog färg men att det skall vara lika överallt anser jag vara en självklarhet!
 
Hur man ser de olikfärgade bräderna. Syns olika bra beroende på vinkel. Prova att vinkla ner skärmen.
Bräda 1 är nummer nio räknat från fönstret i första bilden
Det tre andra är nummer 2, 4 och 6 räknat från "ickefönstervägg" , i andra bilden.

MiaSthlm: Du är välkommen att haka på med kakelfogen!
 
Hur olikfärgade de är: Jag skulle gissa att de som är vitare motvsvarar en extra strykning.
 
Ok, man ser ju faktisktt skillnad, lite ljusare är dom.

MiaSthlm- mellangrå ..... svartgrå....mellanljusgrå... antracitgrå... Om ni specificerat fogfärg så kan ni prata med hantverkarna, annars skulle jag använda min tid och energi till något helt annat.

Jag måste säga att när jag är oerhört tacksam för att jag inte jobbar som hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.