Vet att denna tråden finns tidigare men tänkte kolla om någon har tips på en bra grovdammsugare för 2-3000kr. Skall första hand koppladen till en giraffslip, min gamla grovis blåser ut lika mycket dam som den suger in.
 
Jag har ingen aning om Fein-dammsugarna är lämpliga för giraffer, de har lång slang och bra sugkraft (vilket brukar anges som en ev fördelarna gentemot Festool-dammsugarna, men kanske är mindre relevant vid slipning där man väl vill dra ner lite ändå).

Dustex 40 är ju en ny modell, och föregångarna har fått mycket bra kritik på olika forum och tester. De ligger klart bättre till i pris än Festool, och har filter i olika klassning som tillval etc.

Våra målare hade annars en rejäl Metabo-dammsugare till sin giraff, måste ha varit ASR 2050 sist i den här broschyren, för den hade ett sånt där handtag som ses på bilden.

http://www.verktygsbutiken.se/merinfo/metabo_se_allsugare.pdf

Ingen aning om prisläge dock, men Metabo känns inte som så dyrt märke generellt...

Fredrik B01 skrev:
..... blåser ut lika mycket dam som den suger in.
Damm och Lamm är förresten de enda ord som avslutas med två "M" ;)

/A
 
Redigerat:
Det finns även ramm, vilket är den stora gummigrejen som finns längs fram på bogserbåtar.

+1 på Dustex. Det finns en ganska ny tråd om den och Festools dammsugare. Du hittar den med sökfunktionen.
 
Tänk på att köpa en dammsugare med variabel sugstyrka. Giraffslipar har en tendens att bli ganska oregerliga om man kör med för kraftigt sug (de suger då fast i taket och blir svåra att använda). Denna finess finns på Fein och Dustex som nämns ovan, men det är inte helt vanligt i prisklassen 2-3k.
 
Fredrik B01 skrev:
Vet att denna tråden finns tidigare men tänkte kolla om någon har tips på en bra grovdammsugare för 2-3000kr. Skall första hand koppladen till en giraffslip, min gamla grovis blåser ut lika mycket dam som den suger in.

Återkom gärna när/om du köpt dammsugaren, alltid kul med feedback! :)

/A
 
Kärcher 35/1 ECO TE
med reglerbar sugstyrka, extra stickpropp
3.800 spänn hos Swedol om jag mins rätt
TACT - Systemen rensar automatisk filtern flera gånger i minuten.
Är grymt nöjd med min
Hobbit
 
Jag är inne på CTL26, men har på sista tiden börjat vela lite..
Tänk så är den inte bra?!
Att den kostar en massa är ja inställd på, men så länge man får valuta för pengarna.
Minns än idag med fasa den billiga Kärchern som jag inhandlade på Coop när huset skulle börja renoveras - fick stoppa i färgflagorna - för den sög (bokstavligt talat), detta var så klart ingen dyr och seriöare Kärcher, kostade runt tusenlappen.

Jag är orolig att jag inte ska bli nöjd med en dammsugare för nästan 5000:-....
Får försöka provköra en innan ev. köp. :)
 
Det blev en Nilfisk-ALTO Attix 30-01, jag gick upp lite i min budget, men jag är nöjd än så länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.