Jag hade skorstensfejaren här och fick tillstånd att installera vedkamin om mitt gamla insatsrör i murstocken byttes mot nytt syrafast. Fejaren sade att detta ibland kan vara ganska svårt men nu undrar jag om det är så svårt att det kan kosta några 1000 kr extra eller om det kan visa sig omöjligt? hur bär jag mig åt för att ta reda på detta? Anlita en kaministallatör som kontrollerar?
 
Tja , billigast är väl att du själv drar ut det gamla röret ....om det går, har du en "ren" skorstenskanal utan gamla rör är det väl inget problem att dra in ett nytt.
 
Hejsan !

Det är inte särskilt svårt att montera insatsrör själv. Jag har dragit ner två rör utan några som helst problem. Är man bara normalhändig så klarar man det utan problem. Har installerat ett 125 mm ( till kakelugn) och ett 100 mm till pelletskamin. Det var mest krångligt att dra 100 mm röret men det berodde på att man använt både stående och liggande tegel i skorstenen. Detta medförde att fogarna inte stämde alls men det löste sig. Jag murade upp nya stenar inne i kanalen så att fogarna kom i rätt nivå. Hör gärna av dig om du vill ha lite tips.

Mvh / niclas
 
Problemet som jag ser det är väl att få ut det gamla röret. Hörde att det normalt kostar ca 1000 kr per meter inkl montering och det är helt ok för mig. Det jag mest oroar mig för är att det gamla röret sitter så hårt fast att det skadar huset vid demontering eller att det helt enkelt visar sig omöjligt att få ut. jag vet ju inte hur det gamla röret sitter i murstocken. Antar att röret kan vara monterat på 50-talet. Om det visar sig vara ett svårt jobb som kostar några tusen extra så är inte heller detta något problem. Jag vill så gärna ha min braskamin att det är värt det.

Har skorstensrörsinstallatörerna maskiner så de kan hissa upp de mest besvärliga rör?
 
Är det så gammalt som 50-tal kan det vara risk att det finns murbruk mellan röret och teglet, och då blir det nog VÄLDIGT besvärligt...

Sedan 70 talet har man väl använt vermiculite eller liknande mellan rör och tegel, sådana rör bör vara rätt enkla att få ut...men det kan ju vara sönderrostat också..besvärligt också det...

Du får helt enkelt knacka dig in i skorstenen och inspektera hur rör och kanal ser ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.