Borde väl fungera? Frånlufta med fläkt så du får undertryck, kör det genom en vvx så sköter ju undertrycket suget från "tillluften"? Bara en tanke,,,,:S
 
Redigerat:
Alla frånluftsvärmepumpar kallas FX (frånluft med värmeåtervinning), finns massor med sådana system!
 
Fast, då tar man tilluften via ventiler i väggen.

Kanske krävs det ett orimligt stort undertryck om man ska suga tilluften genom värmeväxlaren med hjälp av enbart frånluftsfläkten? Hur stort tryckfall är det över värmeväxlaren inkl alla kanaler för tilluften?
 
Mikael_L
Ja vad CHEMAS tänker på och är ute efter är ju lite grumligt ...

Men att åstadkomma FX, där värmeväxlingen sker frånluft -> tilluft blir ju inte lätt.
Eller, det blir lixom FTX då ... ;)

Men frånluftsvärmepump är ju ett bra exempel på FX.
 
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Men själva tanken med ventilation är ju att ta in frisk luft och evakuera använd luft, om du återanvänder frånluften får du ett cirkulationssystem, du kommer alltså att spara energi men inte få in ny frisk luft. Ett sådant system är reglerat ganska grovt i BBR. Med vissa undantag regleras luftens friskhet genom att man skall upprätthålla högst 800 ppm koldioxid (om jag minns rätt) i ett rum, vilket du med säkerhet inte kommer att kunna upprätthålla med ett cirkulerande system, åtminstone inte i ett litet system som i en bostad.
 
Jonas. Nej alltså...Jag menar inte att man ska återanvända luften utan att enbart ha frånluft fast istället för att bara ha tilluft i fönster/vägg/blablabla så drar man in rör med lämplig dimension som som av naturliga själv kommer nyttjas då det är undertryck i kåken. Luften måste ju inte någonstans och varför inte låta den komma in genom rör som i sin tur varit i en vvx?

JOW: Det kanske krävs en kraftig frånluftsfläkt för att orka suga igenom en vvx och ett hyffsat tätt hus för att det inte ska komma in luft på något "lättare" ställe. Men har man stora tilluftsrör så väljer ju undertrycket att ta luft därifrån också. Bättre med lite förvärmd luft än ingen.

Har kollat lite på mina fönster( 2 kopplade bågar) idag. Eftersom jag har slitit bort persiennerna som satt i men inte orkat sätta igen hålen på innerbågen än så märke jag att den kommer inte luft där. ( självdragskåk utan fönsterventiler ) Om det är som jag tror så har vi ju en typ av vvx i fönstret. Den värme som går ut i fönstret via konvektion(?) tas ju lite värme in igen med hjälp av tilluften som är i innerbågen. Samma grej fast i ett fönster istället för rör. Kanske inte blir hög verkningsgrad med iaf.

Hänger ni med? :D
 
C
Och av vilken anledning får det inte sitta en tilluftsfläkt i aggregatet då? Det är ju det som är principen för FTX. Gissar att du inte får upp dörrarna på huset på grund av undertrycket om du med frånluftsfläkten ska suga luften genom värmeväxlaren.
 
Får får det men varför bör det? Fläkten ska drivas med något och det kanske är bra onödigt.
Dörrarna borde man inte kunna öppna annars heller. En ventilationsförstärktsjälvdragskåk utan tilluftsventiler med f-fläkt har större undertryck än en ventilationsförstärktsjälvdragskåk utan tilluftsventiler men med tilluftskanal genom vvx och f-fläkt eller hur?
 
Redigerat:
C
Men man har alltid tilluftsventiler på nåt sätt, annars går det dåligt.
 
Ja. Och skulle man öppna upp ännu ett ställe med stor dimension så skulle suget minska på alla andra ställen. right?

Och alla gradökningar borde vara en vinst då det inte finns någon fläkt som drar ström.
 
Mikael_L
Så hela tråden handlar i princip om att ta ett komplett FTX-aggregat med alla dess rördragningar och fimpa tilluftsfläkten i det?
Har jag fattat det rätt då?
 
Hur många fläktar har ett FTX aggregat?
 
C
kamilenski skrev:
Hur många fläktar har ett FTX aggregat?
Två?
 
Problemet är att luften tar enklaste vägen, så tilluften lär inte ta vägen genom kanalsystem och växlare utan istället läcka in genom otätheter runt fönster m.m.
 
FrittDrag_II skrev:
Problemet är att luften tar enklaste vägen, så tilluften lär inte ta vägen genom kanalsystem och växlare utan istället läcka in genom otätheter runt fönster m.m.
Det skulle betyda att de 2 fläktar måste ha olika "kraft"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.