Renoverar badrummet och det känns som om elementet ska få sig lite ny färg också. Men jag undrar om det är värt att lämna in det och få det blästrat/målat eller om det blir minst lika bra resultat att måla det själv? Färgen ska vara vit.
 
Att penselmåla blir inte lika jämn finish som att sprutlackera. Är elementet i bra skick asedan innan kan man dock få helt ok finnish. Men att Blästra + spruta det är överlägset om man vill ha elementet blankt och jämt.
 
Elementet har suttit sedan början av 70-talet. Kan det finnas risk att elementet tar skada av blästringen och att jag åker på att köpa ett nytt, eller att det blir tunt material så att det senare börjar läcka?
Elementet ser schysst ut, men jag vet inte alls hur slitaget är på ett element och hur länge de lever?
 
Du kan ju alltid blästra med nötskal eller dylikt. Då kommer inte elementet ta någon skada. Men har inte elementet rostat något nämnvärt och ditt värmesystem har hållt så är det lugtn

Och skulle det inte hålla för blästringen så skulle jag bytt det genast.
 
går utmärkt och använda pensel och radiatorfärg.
Är där rost så slipa lite med 120 papper eller dyligt sen två strykning.
använder du en pensel med ljus borst och färg från färghandlare, inte rusta t ex så
 
Jag målade om fyra element för någon sommar sedan. Jag ömsom slipade, ömsom blästrade själv, för att sedan sprutlackera. OK, det går inte att jämföra med en van lackerares arbete, men jag är ändå rikigt nöjd. Blev en helt annan finnish än med penseldrag över hela elementet. Jag hade panelradiatorer att hantera. Kan tänka mig att sektionsradiatorer blir lite jobbigare att komma åt emellan sektionerna.

Vad det gäller färg, gick jag på professionell färghandel och bad om en särskild elementfärg som skulle hålla färgen även vid uppvärmning. De hade helt slutat med oljebaserade färger, så jag fick en burk vattenblask. Jag målade ett element med detta men färgen flagnade av på en gång, gick varken att få att fästa eller att spruta med och få en bra ytfinish. På annan affär fick jag tag i tradtionell oljebaserad metallfärg, som jag kunde förtunna. Det fungerade väl.
 
I vårt hus började vi med att måla elementen själva med "elementsfärg" och pensel, sen fick jag reda på att en kompis pappa är lackerar och sen dess kan jag säga att jag aldrig penselmålar ett element igen. De elementen han har gjort vid är som nya, inga tjocka lager färg (elementen är sedan 1947) kvar. Det som är gjort är att de är blästrade och målade vita. Helt klart värt det jämfört med att måla dem själva tycker jag.

Dessutom tycker jag att de som är lackerade är mycket lättare att hålla rena.
 
Kollade med en firma i Uppsala. För att måla mitt lilla badrumselement som är kanske 50x50 eller nåt sånt skulle dom ha 1400 spänn. Så det gick bort direkt. Kanske nån annan firma kunde göra det lite billigare men tror inte de skulle kunna komma ner till en rimlig kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.