Nu har jag påbörjat mitt bygge. 100 meter tillfartsväg,reningsverk,energibrunn,vattenbrunn samt platta klar för gjutning 144kvm. Kung Bore satte stopp för vidare byggnation och abstinensen gör sig påmind.
Jag har ritat huset själv 12x12, valmat tak med en lanternin 4x4 H 1.20, den och takstolarna vilar på 4st limträpelare. Lanterninen får 4st fönster och bidrar därmed med ett ljusinsläpp mitt i huset. Moss-sedum tak 14o lutning, innertakhöjd 3m.
Med hjälp av alla tips och råd från forum som Bygga Hus och andra tillgängliga internetsajter,+ ett brinnande intresse och lite djävlar anamma,så går det att bygga ett hus till en betydligt lägre kostnad än vad många säger på forumet.
Glöm bort alla dom som kommer åkande i sina Chevroletpickuper pratandes i mobiltelefon och kepsen bak och fram,dom kan vara mycket övertygande där dom står och slurpar på sitt kaffe.
Man är inte snickare för att man har en hammare. Framför allt, lita på dig själv och se på ditt bygge som något roligt och som du bara gör en gång i livet.Det är jobbigt men försök att inte betrakta det som enbart ett jobb.
Ibland är det svårt att vara på två ställen samtidigt när du ska bygga,du kanske behöver hjälp.
Det finns hjälp att hyra från t.ex Farmartjänst och liknande,du vet att dom kommer och att dom inte åker innan det är färdigt det som var avtalat.Jag sätter ut lite bilder när jag börjar bygga igen.d^_^b
 
Spännande! Håll oss uppdaterade löpande!
Är av samma uppfattning som du, så gör oss inte besvikna med en massa extrakostnader och superspräckt budget;-)
 
Det låter intressant! Kan vi få se ritningar på projektet?
 
Mycket spännande!

Vill du lägga ut ritningar här?
 
Farmartjänst är på många håll en utmärkt partner i småhusbyggen. Jag instämmer. Oavsett vilka moment entreprenaden gäller bör man se till att den man anlitar gjort dem förut.

Tänker du själv delta i produktionen skadar det inte om du har både självförtroende och lite vana. I synnerhet om du inte tänker flytta vidare. ;)
 
Ditt projekt låter ganska likt vårt men vi klarade inte budgeten. Vi har 100 kvm platta till huset och 20 kvm till förråd/tvättstuga. Vi har 120 m väg, minireningsverk, vattenbrunn, slang till markvärme nergrävd... Jag har också ritat själv och det är tänkt att vi ska ha sedumtak. Vi har haft hjälp med allt markarbete men med själva huset har jag gjort i stort sett allt själv tillsammans med pappa. Jag gjöt inte grunden själv (arbetskostnad 5000 kr), jag lade inte ytpappen själv (gick inte att som privatperson få tag på material som klarar sedumtak) och jag har inte gjort elen själv. Dessutom kommer jag inte göra tätskikten i våtutrymmen själv eftersom jag inte kan skriva BKR-intyg.
Det som spräckte vår budget var markarbete, vatten och avlopp. Det är svårt att veta i förväg vilka problem man stöter på när man börjar gräva.
 
Heja heja, ännu en passionerad självbyggarentusiast. Jag gjorde också rubbet själv, allt från ritning till kvalitetskkontroll, och i slutändan är jag glad att jag bemödade mig med detta - trots all tid som gick åt. Nu slipper man ju jobba häcken av sig på lönearbete för att betala lånen. Precis som du har jag fått
en hel del besserwisser-passningar från bakoframkepsar i jättelika toyotor, men det får väl det vara värt, man väljer ju själv om man skall foga sig under "skomakare bliv vid din läst"-lagen.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.