Har hittat ett hus med det perfekta läget...dock är det byggt på mitten av 70-talet och mer eller mindre inget har gjorts sedan dess... Det som gör att jag drar mig lite för en eventuell affär är att plattan är en platta på mark med överliggande isolering, vet inte hur detta är utför i detalj och har ingen erfarenhet av denna typ av konstruktion alls....Huset har idag direkt el, och jag kommer vid köp ändå byta ut alla golv och ytskickt...Frågan är vad bör man göra åt plattan...Direkt-elen skall ju ändå ut. Avloppen är av gjutjärn...både badrum och kök måste bli nya ? ev. flytt av dessa, dock bara någon meter...

Frågan är...vad bör man göra åt plattan. vill dra värme slingor i golv, vad gör man mer vid detta ingrepp för att ta bort den s.k. risk konstruktionen...byta isoleringen mot cell plats eller hur renoverar man vanligtvis denna typ av grund...

Avloppen, bör man även byta ut avloppen när man ändå är igång?..eller kan man skarva på och dra dessa i golvbjälkarna, antar att jag kommer byta avloppen ändå och dra nya rrörn någon meter "horisontellet"...

Tacksam för komentarer..
 
Jag brukar få skäll för det men jag är uppvuxen i ett sånt hus (hela området byggt likadant). De var dock gof kvalitet och inget av de husen har haft minsta lilla fuktproblem underifrån. Därmed så tycker jag att man först ska ta rätt på hur just det här huset ser ut och fungerar innan man bestämmer sig för att göra något mer.

Innerväggarna ligger ju ovanpå befintligt golv och det är troligen en hel del el draget den vägen också så det är lite bök att byta golvet men visst går det.
 
Jag tycker om det finns ett val så skall man avstå från att köpa en riskkonstruktion av detta slaget.

Kolla dock noga hur reglarna sitter. De värsta exemplen är de med träreglar ingjutna direkt i betongen och med isolering ovanpå. Ser det ut så så dra av minst en ½ miljon spänn på köpeskillingen eller gå därifrån.
 
Consensus skrev:
Jag tycker om det finns ett val så skall man avstå från att köpa en riskkonstruktion av detta slaget.

Kolla dock noga hur reglarna sitter. De värsta exemplen är de med träreglar ingjutna direkt i betongen och med isolering ovanpå. Ser det ut så så dra av minst en ½ miljon spänn på köpeskillingen eller gå därifrån.
Jo...om det finns ett val, klart att det alltid finns ett val...men vid köp av hus så är ju egentligen de tre viktigaste sakerna läget,läget och läget och här känns det verkligen som man vill bo. Dra av 1/2 miljon på köpet, priset sätts ju beroende på vad andra köpare kan tänkas betala. tack för varningen!! skall stilla mitt förstånd....Men jag räknar ändå med 500-1000 kkr på renovering omgående...Sitter just nu och försöker göra en rimlig uppskattning innan jag dras med i en budgivning åt helvete på detta..Har jobbat som byggare tidigare, så jag har ganska god förståelse för allmänt byggarbete, men det var några år sedan och vi gjorde nästan enbart nybyggen på "firman" under mina år.

Vet dock inte hur reglarna sitter..hur kan de vanligate konstruktionerna beskrivas...hur tjock isolerings finns..Det har ju gjort teter på plattan, men inga indikationer på fukt eller röta.. Men eftersom jag ändå vill plocka bort direkt-elen så funderar jag på om man bör göra något åt detta och i så fall hur brukar man göra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.