http://www.byggahus.se/forum/vaerme...o-klickgolv-helgeran-mot-det-gamla-huset.html
rummet är ca 35 kvm ,hela huset är i basen 10*13m två våningar med sadeltak taket höjdes för andra våningen 1920 nån gång. resten av huset är ganska modernt (1995) det gamla stilen är endå med överallt.fönster dörrar golv osv. men behöver tips om nån som vet hur man ska fixa en gamla stockar som ligger på sand. hur får jag behålla utseendet på golvet? läs gärna tråden.
 
Har nu läst tråden du länkar till, och det låter som ett helt fantastiskt golv. Att riskera att skada det eller byta ut det vore närmast helgerån som flera skriver i den andra tråden. Samtidigt förstår jag att ni vill kunna använda huset och även att barnen ska kunna leka där. Rimligen bör ni kunna få ordning på det golvet även om det kräver en del jobb.

Den tanke som ligger närmast till hands, men det är min fundering bara, är väl att varsamt lyfta golvet och gräva ur lagom mycket samt göra en trossbotten med t.ex. ekofiber eller linisolering. Görs det på rätt sätt kommer inte golvet att kännas kallt efter det, och vara fritt från drag. Eftersom det är sand under borde det vara rätt torrt under även om det kan bli lite kallare därnere efter ombyggnad, men det får ni hålla koll på och krypa in i inspektionsluckan (som ni måste anlägga i så fall) flitigt de första åren efter ombyggnaden.

Problemet med att lägga på ett annat golv ovanpå det gamla, t.ex. klickgolv, är att det täpper igen mot det gamla golvet och det kan bli helknasigt därunder då. Golvvärme under ett grovt trägolv ger inte så mycket effekt och kommer snarare att torka sönder golvet.

Hoppas ni kan bevara och använda golvet!

Mina två cent.
 
tack för svaret dom som bodde här före oss hyste stor respekt för det gamla golvet som ligger därinne flera gånger sa dom gör inget med det bara såpa o skura och sandskura? det är verkligen ett fint golv kanske skulle man göra som du säger jag vill ju inte heller behöva nån avfuktare då huset har klarat sig i 180 år utan det. så nån slags trossbotten och lite urgrävning av ev sand kanske ska man lägga lite leca sten o plast? skär direkt i mig när jag skriver PLAST men eller?
 
Leca lär vara helt ok, plast vet jag inte riktigt vad det gör för nytta, utan verkar snarare vara skadligt. Håller du dig till en diffusionsöppen metod tror jag det är större chans att lyckas.
 
det måste lyckas.=) man vill ha ett hus som drar lite energi och är komfortabelt men ochså behålla det gamla golvet, jag vill ju samtidigt inte förstöra golvet på 10 år bara för att jag gjort om det fel. så som du säger en diffusionsöppen metod är nog det bästa. börjar funderar mer o mer på att sätta radiatorer vid fönstren. då det är svårt att äta kakan o behålla den. en sak är säker förr kunda man bygga hus som aldrig kan bli sjuka. men det kostar ju energi att värma dom. allt har sitt pris. =)
 
Personligen skulle jag akta mig för att bära in plast i en så gammal konstruktion. När jag gjorde om mina bjälklag lade jag en markduk direkt på jorden, sen kapilärbrytande lecakulor i ett lager på c.a 20-30cm. Har haft det så i ett år nu, lite tidigt att se om det blir problem men jag konsulterade byggnadsvårdskunniga ingenjörer och alla hade samma åsikt. Plast hör inte hemma i gamla hus. Jag vågade helt enkelt inte sätta in det. En sa till mig att ska du ha plast måste du i princip lyfta huset och lägga plasten under hela huset, dvs under syllarna, för att inte få koncentrerade fuktproblem i syll och trossbotten. Minsta lilla skada i plasten ger hårt punkt påverkad av en viss bit av trottbotten som kan vara svår att upptäcka om man har otur.

Jag läste nyligen om Svenska kyrkan, de hade jätteproblem men många byggnader som de ägde eftersom 70tals boomen med plast och isolering nu började ge sig till känna. En del hus var utdömda och mådde så dåligt att rivning förestod. Vet inte om det ENBART berodde på plast i bjälklagen men att det var en bidragande orsak var tydligen bortom tvivel.

Plast eller inte plast är väl något var och en får ta ställning till men allvarligt talat, om huset klarat sig i 150-200 utan, varför tillföra en lösning som man vet är vansklig?

Lycka till!!
 
jag håller med helt om det ovanstående om plast om jag får leka med tanken. : jag gör så att man tar bort golvet gräver ut sand och ev stora stenar. lägger tillbaka leca kulor o sen armering gjuter en platta med vattenburen värme tar det gamla golvet kapar skivor som man lägger in på betongen? hur många "fel" har jag gjort med en sån konstruktion? slits fortfarande mellan element och golvvärme. blir det element så behåller jag stockarna som dom är gräver ur o gör en trossbotten enl. tex handyman ett par inlägg upp.
 
(Läste trådarna igen nu och såg att du efterfrågat möjligheten att behålla utseendet på golvet, men inte nödvändigtvis själva golvet.)

Det gamla golvet är väl inte fantastiskt bara för sitt ytskikt, utan för att det är grova plankor eller halvstockar. Troligen kommer det lager ni skalar av stockarna torka sönder av värmen i golvet. Jag tror - men det är ju bara vad jag tror som sagt - att man måste tänka med ett sånt hus eller golv och inte mot det. Betraktar man golvet som ett problem som ska åtgärdas kommer det att vara ett problem. Betraktar man det som en tillgång kommer det att ge sig vad som behöver göras för att ta till vara de unika egenskaper som just det huset eller golvet har.

Ifråga om värmekostnader skulle jag gissa att en urgrävning med isolering av bjälklag + radiatorer blir mer energisnålt än att värma upp betongplattan under ett trägolv som gör det svårt för värmen att stiga uppåt. Är golvvärme något man rekommenderar som energibesparande åtgärd annars?
 
det gamla golvet är fantastiskt för sina breda plank eller tiljor som det visste heter, ca 55 cm. och att det är husets ursrungliga själ det lilla som är kvardet är ju bara det rummet som är lämnat, känns ju fel att slabba in betong o massa sånt. jag tror du har alldeles rätt i ALLT du säger det blir dyrare att värma, och det lär spricka, men fan vad kul det skulle vara om det funka och få behålla husets själ. jag får väl tillslut släppa tanken på golvärme men det är svårt. (äta kakan o behålla kakan går det?)
 
Det är intressanta tankegångar du har och även fast jag inte sett ditt hus eller egentligen vet hur det är konstruerat så råder jag dig i all välmening att fundera en extra gång om en betongplatta är det du verkligen vill ha.

Anledningen till min fundering är att jag upptäckte ett "mönster" i min renovering. Jag tog bort en stor (oarmerad) betongplatta mitt i huset och runt om där hade jag enorma problem med syllskador. Inga andra ställen i huset hade sådana skador förutsom under taket där stockarna gått hädan helt pga hård fuktpåverkan (läs det regnade in i 12 år c:a). Överallt på bottenvåningen där jag rev upp betong blottades skadade stockar, många i jättedåligt skick. Detta härleder jag helt till att de "bara gjutit" mitt i huset utan hämningar eller lagt nån som helst fuktspärr mellan timmer och betong. Vill du promt har golvvärme gäller det att ha expertis på det men självklart GÅR det. Tjocka trädgolv brukar inte må bra av för hög värme, max 28 grader har jag hört. Jag har en god vän som lade spårade spånskivor och vattenslang i dem och sen lade han vanligt, tjockt trägolv ovanpå. funkar fint men är förstås en ganska dyr lösning.

Jag valde en annan lösning där man i alla materialval hade en tanke om att fuktvandringen ska kunna gå upp och ner obehindrat. Det utesluter täta materiel som plast, fuktspärrar osv. Jag lade inte ens asfaboard i den nya trossbottnen då jag insåg att en skiva som en gång blivit fuktig inte återfick sin ursprungsform. Därav blev det råspont istället. Tog typ en DAG att såga till alla bitar men det blev bra :)

Jag har 26mm tjockt massivt trägolv på ett bjälklag som är 220mm tjockt med sömlös lösull. Golven är förstås inte "varma" som ett uppvärmt golv men de går att gå på, även när det är kallt ute utan fårskinnstofflor. Gör man bjälklaget rätt känns trägolven "varma" kanske för att utan är sån. Kan säga att jag känner ganska flagrant skillnad mellan mitt klinkergolv i hallen mot trägolven i kök och matrum...

Livet är fullt av val och rätt eller fel finns nog inte.
Det gäller att du funderar på vad du vill ha för funktion i ditt hus och hur du lämpligast ska utföra den. Vet man inte själv kan man alltid fråga runt men jag har märkt att det gäller att hitta en person som går att lita på, förlita sig till de kunskaperna, och agera utifrån dem. Lyssnar man på för många blir det "för många kockar" och i slutänden är det ändå ens eget hus man ska leva med, eller hur? Min erfarenhet är att moderna lösningar vad gäller golv, isolering mm inte alltid är applicerbara på gamla hus, gör man fel med dem är de moderna material ofta väldigt oförlåtande men som vanligt gäller det ju att man ska veta vad man gör. Då brukar det gå fint :).

Lycka till!!
 
Redigerat:
jag ska ta o fota golvet o lägga upp bilder. det är ju inte unikt , det är gammalt o har en fin patina. ser nästan ut som vitlaserat eller vad det heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.