Finns ju oändligt många trådar i ämnet. Har dock inte hittat några som besvarar 'problemen' jag stött på, om det nu ens är några problem...

Har gett mig i tagen att renovera ett badrum i ett hus som är byggt 1979, badrummet ligger på övervåningen.
Har suttit tapet ovanpå gipsskivor, reglarna sitter på cc60 samt plastmatta ovanpå golvspån, rivit bort allt detta och skall byta ut gipset mot godkända skivor samt regla upp cc30. Tänkte även riva golvspånet och regla upp golvet om det behövs.
Golvbrunnen skall ju bytas, samt avloppsrör från toalett och handfat. Tycker en hel del i huset verkar vara slarvigt och rent amatörmässigt gjort.
Såvida jag inte sett i syne verkar det vara så så att en innervägg som vetter mot köket, om skarven inte ligger under golvregeln, är byggd ovanpå golvspånet vilket försvårar borttagandet av spånskivan.
Är detta normalt ?
Går det/är det rimligt att byta golvbrunn och avloppsrör till toalett och handfat utan att montera bort och byta ut golvspånet ?
Detta skall göras av en röris

Planen var/är ju att byta ut samtliga skivor, väggar och golvspån, gips, dra golvvärme, flytspackla, täta, lägga klinker...
 
Uppdatering.
Ligger någon form av 2-3cm tjock träskiva ovanpå golvspånet som de byggt fallet till golvbrunnen med, den skivan täcker hela badrumsgolvet och regeln mot köket ligger ovanpå den. Huset är ett serieproducerat radhus byggt av Skånska Cementgjuteriet nuvarande Skanska.
 
Jo det är nog normalt - man brukar lägga golvspånet först och sen regla för väggar och då tar man ingen hänsyn till vart kanter på golvspånet går, om jag nu har fattat saken korrekt. Jag förstår inte riktigt det där med regeln till köket - en bild skulle hjälpa.

Du behöver bara såga bort den delen på spånet du inte vill ha och saken är klar. Rörisen kan inte lägga ett fall på avloppet i blindo och brunnen måste förankras i golvbjälkarna så du har lite val egentligen. Man kan iofs gå underifrån men det är nog vanligare vi skada på befintligt vatten/avlopp då man inte önskar att riva hela badrummet, i ditt fall är det nog enkare och billigare att riva i golvspånet.
 
Tack för svaret.
Jo alltså en vägg i badrummet (väggen mellan kök och badrum) är byggd ovanpå golvspånet. Kändes som att det blev lite problematiskt att riva upp golvspånet i och med det. Men då är det alltså bara att såga av golvsspånet längs med bottenregeln...
 
Precis - såga bort det bara i det tilltänkta badrummet, du kan ta så mycket som möjligt med cirkelsågen - då ser du under och slipper såga i rör eller el grejer när du sen tar bort biten närmast väggen eller så kan du behålla den biten om den är samma tjocklek och inte stör i bygget.
 
Ericc
J-O skrev:
Finns ju oändligt många trådar i ämnet. Har dock inte hittat några som besvarar 'problemen' jag stött på, om det nu ens är några problem...

Har gett mig i tagen att renovera ett badrum i ett hus som är byggt 1979, badrummet ligger på övervåningen.
Har suttit tapet ovanpå gipsskivor, reglarna sitter på cc60 samt plastmatta ovanpå golvspån, rivit bort allt detta och skall byta ut gipset mot godkända skivor samt regla upp cc30. Tänkte även riva golvspånet och regla upp golvet om det behövs.
Golvbrunnen skall ju bytas, samt avloppsrör från toalett och handfat. Tycker en hel del i huset verkar vara slarvigt och rent amatörmässigt gjort.
Såvida jag inte sett i syne verkar det vara så så att en innervägg som vetter mot köket, om skarven inte ligger under golvregeln, är byggd ovanpå golvspånet vilket försvårar borttagandet av spånskivan.
Är detta normalt ?
Går det/är det rimligt att byta golvbrunn och avloppsrör till toalett och handfat utan att montera bort och byta ut golvspånet ?
Detta skall göras av en röris

Planen var/är ju att byta ut samtliga skivor, väggar och golvspån, gips, dra golvvärme, flytspackla, täta, lägga klinker...
Det du kan göra är att spara 2-3 cm av gamla golvspånet och skruvlimma "kortlingar" som du skruvar och limmar ny golvspånet i.
Annars kan du såga av golvspånet jäms med väggen och sedan "kolva" i mellan bjälkarna och sedan "kortla" mellan och sedan lägga golvspån. Då har du även underlag för väggen kök/badrum.
 
Ericc skrev:
Det du kan göra är att spara 2-3 cm av gamla golvspånet och skruvlimma "kortlingar" som du skruvar och limmar ny golvspånet i.
Annars kan du såga av golvspånet jäms med väggen och sedan "kolva" i mellan bjälkarna och sedan "kortla" mellan och sedan lägga golvspån. Då har du även underlag för väggen kök/badrum.
Tackar för det, blir nog till att spara ett par cm av det gamla golvspånet och sätta kortlingar.
 
Hur blir det med böjstyvheten på just det området om man sätter en kortling där som inte är "fast" i bjälklaget? Själv har jag sågat upp mitt golv där jag bytt avlopp och jag har tänkt att lägga ett nytt lager golvspån ovanpå det gamla golvspånet som är uppbyggt precis som i J-O´s hus, men jag har kortlat på ett par ställen samt sparat ett par cm av det gamla för att få ett bra underlag. det kanske var overkill det jag gjorde? eller?
 
Ericc
Zemerlin skrev:
Hur blir det med böjstyvheten på just det området om man sätter en kortling där som inte är "fast" i bjälklaget? Själv har jag sågat upp mitt golv där jag bytt avlopp och jag har tänkt att lägga ett nytt lager golvspån ovanpå det gamla golvspånet som är uppbyggt precis som i J-O´s hus, men jag har kortlat på ett par ställen samt sparat ett par cm av det gamla för att få ett bra underlag. det kanske var overkill det jag gjorde? eller?
Det blir ju lika som det var innan. Det är ju svårt att veta hur det ser ut när man inte har en bild att titta på. När du ändå sågar upp så kan du kolva i mellan golvbjälkarna.
Växla även av och lägg i bjälkar så du får c/c 30 så kommer du sova riktigt gott om nätterna
 
Pratade med en plattsättare idag.
Han ansåg inte att jag skulle riva golvspånet i badrummet, endast såga upp så att VVS installatören kom åt att byta golvbrunn och avloppsrör till toalett och handfat, och därefter lägga nytt golvspån ovanpå det gamla. kanske bekvämare att göra på det viset, men med tanke på att de slipat/fräst fall i det gamla golvspånet måste man väl spackla upp det och få ett jämt underlag, och hur blir det med hållfastheten ?
Två lager 22mm golvspån över ca 95% av ytan reglar på cc60 ?
 
Jag hade samma med två lager golvspån.
Jag rev bort det första lagret och sedan sågade jag upp så att man kunde byta VVS.Fällde sedan in nytt golvspån på den biten och flyt på hela ytan.Om du läser det klistrade inlägget av Jon h så räcker det med cc600 mm och 22mm golvspån om man sedan armerar och flytspacklar. Detta om du skall ha klinkers.Om det är plastmatta så är det andra regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.