Jag tycker garaget ser väldigt kort ut. En "stor" bil är 5 meter lång och man vill kunna gå framför och bakom utan att bli smutsig.
 
Allmänt mycket bra planlösning, jag hade nog gjort garagedelen av huset något större så ni får rum men något förråd eller så. Ni har lyckats att få till ett avskilt allrum och mycket bra lösning kök/vardagsrum där man ändå slipper se disken när man sitter i soffan.
 
Spontant så skulle jag flytta dörren mellan garage och tvättstuga längre in ifrån ytterväggen för att göra gångvägen till garaget mer naturlig och frigöra mer sammanhängande väggyta i tvättstuga med möjlighet till arbetsbänk vid fönstret.

Vidare undrar jag över rummet bredvid matbordet på ritningen. Det gör att det blir lite smala passager både mellan hall/kök/vardagsrum och bort mot sovrummen.

Annars tycker jag det ser mycket trevligt ut.
 
Några tips & funderingar!

- Byt plats på köksdel och lilla rummet, du kan även byta plats på matplatsdel och köksdel så ser du rakt ut i trädgården från hallen. Försök få en sk genomsyn genom huset, det är trevligt.

- ingången till badrummet ser smal ut, är den endast 1 m bred?

- garderoben i hallen ser grund ut, normalt brukar garderober ha ett djup på 60 cm.

- ingen grovingång? eller är det tänkt att man ska öppna garageporten varje gång man använder den ingången till huset?

- möblera med era möbler så får ni en uppfatting på hur mycket som får plats...

- skjutdörrar! de sparar utrymme, speciellt om man vill ha dörren lite på glänt!
 
om man har integrerat garage måste man väl ha sluss mellan garage o bodel?? Tycker nog att det ser ut att behöva gås igenom lite till avseende byggnormer, garaget ser litet ut, inget förråd i anslutning till det, som sagts tidigare, ja bolla lite till med deras arkitekt helt enkelt - det kommer bli bra, jag hade dock kopplat ihop garaget med bodelen på ett annat sätt...
 
Hej tack för alla tips,vi har gjort som så att det kommer vara en groventre sidan om garageporten och vi har flyttat dörren till tvättstugan längre upp så att vi får plats med tvätt och torktumlare och vask under fönstret.
Vi har gjort arbetsrummet i mitten endast 7,5 m2 och en 45 graders vinkel på hörnet så att det inte blir en gång från hall till kök nu är det mera öppet.
Garaget vill vi inte ha större , vi kommer att ha vindsytrumme för förvaring.
Tack för alla tips.
 
Får man fråga varför ni valde Villa varm?
Vilka andra med liknande koncept har ni valt imellan?

Ska göra mitt val själv snart och tar gärna lite åsikter.
 
Fiskarheden har vi kikat på, men blir ändå ganska dyrt i slutändan med alla tillvalen man ska göra, + deras stomresning är dyr om man väljer den o jag tyckte deras standars inte är ok.

Vi valde villa varm för att deras hus är så väl isolerat och stomresningen med färdiga väggar ingår som de gör inne i fabrik.
Massiva innerdörrar, en fruktansvärt bra säljare , håkan.
Sen vill vi själva välja kakel o klinkers och kök och golv till vårat hus för vi kommer billigare undan då än om man väljer en husleverantör där sådant ingår för att dra bort det blir sådan liten summa.
Säg fiskarheden, där vi inte ville ha deras kök så kostar det ganska mycket i tillägg om man vill han nåt annat än deras standarlucka, o om man ska dra bort deras kök fick vi 20.000 i avdrag ej ok för min del.
Men allt är en smaksak, men jag har klart för mig vad vi vill ha o har kollat pris på kakel o vitvaror o kök o kommer bra undan i pris men ändå bra varor men allt beror på hur svårt man har för att bestämma sig tror jag och hur mycket tid man vill lägga ner , men för mig är det ett intresse o en väldigt kul grej!!!
 
annicaahl skrev:
Fiskarheden har vi kikat på, men blir ändå ganska dyrt i slutändan med alla tillvalen man ska göra, + deras stomresning är dyr om man väljer den o jag tyckte deras standars inte är ok.

Vi valde villa varm för att deras hus är så väl isolerat och stomresningen med färdiga väggar ingår som de gör inne i fabrik.
Massiva innerdörrar, en fruktansvärt bra säljare , håkan.
Sen vill vi själva välja kakel o klinkers och kök och golv till vårat hus för vi kommer billigare undan då än om man väljer en husleverantör där sådant ingår för att dra bort det blir sådan liten summa.
Säg fiskarheden, där vi inte ville ha deras kök så kostar det ganska mycket i tillägg om man vill han nåt annat än deras standarlucka, o om man ska dra bort deras kök fick vi 20.000 i avdrag ej ok för min del.
Men allt är en smaksak, men jag har klart för mig vad vi vill ha o har kollat pris på kakel o vitvaror o kök o kommer bra undan i pris men ändå bra varor men allt beror på hur svårt man har för att bestämma sig tror jag och hur mycket tid man vill lägga ner , men för mig är det ett intresse o en väldigt kul grej!!!
Tack. Kul att höra. Jag är inne på samma spår.
Det finns ju fler än Villa varm som har precis samma koncept så det jag gör nu är att se hur priset står sig mot andra. Kikar själv på Villa varm samt Mälarvillan just nu. De jobbar ganska lika. Du kan välja precis vad som ska ingå eller inte. Det svåra är ju att tala om vad man vill ha när de är så flexibla.:S

Nu har jag inte fått någon offert ännu men ligger de väldigt lika i pris så väljer jag Villa varm. Visst som standard har de tunnare ytterväggar men vill du ha något annat så ordnar de det. De hade gjort mätningar på sina hus med dessa väggar och fönster och värderna lät bra. Ska be om att få ett protokoll senare. De bygger "riktiga" passiva hus också här i närheten så kunskapen finns nog.

Har du ritningar och massa klart skicka in till de också för en offert. Skulle vara kul att se prisskillnad. Kan meddela hur det gått för mig sen också.
 
"Nu har jag inte fått någon offert ännu men ligger de väldigt lika i pris så väljer jag Villa varm. Visst som standard har de tunnare ytterväggar men vill du ha något annat så ordnar de det. De hade gjort mätningar på sina hus med dessa väggar och fönster och värderna lät bra. Ska be om att få ett protokoll senare. De bygger "riktiga" passiva hus också här i närheten så kunskapen finns nog."

Du menar inte Mälarvillan nu?

Jag tittar på exakt samma tillverkare och ska på måndag in till MV och gå igenom deras offert. Har fått pris från VillaVarm och Fiskarheden sen tidigare. FH går bort. De har, i mitt fall, inte ett pris som står i proportion till deras leverans.
VV har tyvärr en lev.tid som är längre än jag vill, men Håkan ger å andra sidan ett väldigt bra intryck. Jag har svårt att bestämma mig. Kan MV presentera ett bra pris så blir det nog de. En fördel är att de offererar "färdig utsida" dvs. takpannor, takavvattning och rubbet är på plats och jag kan ägna mig åt det jag kan, insidan...

Svåra beslut, det är ju trots allt en ganska stor investering man har framför sig!
 
knapptfolkvett skrev:
"Nu har jag inte fått någon offert ännu men ligger de väldigt lika i pris så väljer jag Villa varm. Visst som standard har de tunnare ytterväggar men vill du ha något annat så ordnar de det. De hade gjort mätningar på sina hus med dessa väggar och fönster och värderna lät bra. Ska be om att få ett protokoll senare. De bygger "riktiga" passiva hus också här i närheten så kunskapen finns nog."

Du menar inte Mälarvillan nu?

Jag tittar på exakt samma tillverkare och ska på måndag in till MV och gå igenom deras offert. Har fått pris från VillaVarm och Fiskarheden sen tidigare. FH går bort. De har, i mitt fall, inte ett pris som står i proportion till deras leverans.
VV har tyvärr en lev.tid som är längre än jag vill, men Håkan ger å andra sidan ett väldigt bra intryck. Jag har svårt att bestämma mig. Kan MV presentera ett bra pris så blir det nog de. En fördel är att de offererar "färdig utsida" dvs. takpannor, takavvattning och rubbet är på plats och jag kan ägna mig åt det jag kan, insidan...

Svåra beslut, det är ju trots allt en ganska stor investering man har framför sig!
Det är MV jag kikat på. Fick en offert på ett så lika hus som möjligt för att jämnföra med VV. Det är ju så otroligt svårt att jämnföra men offerten jag fick var i mina ögon samma pris eller lite dyrare än VV. Då är saken klar för mig. Det blir VV för mig.

Tror VV konstruktion är något man kan lita på. Ett MV hus känns inte riktigt som det lever upp till mina krav i standardutförande. Visst jag kan få bättre isolerade väggar men det blir inte samma sak som VV genomtänkta och sedan 20år beprövade lösning med tjocka bra isolerade väggar.
 
Oh spännande, vad ska ni ha för planlösning? Håll gärna kontakten här så kan vi följas åt vore kul. När ska ni bygga?
 
Jag hade i princip bestämt mig för VillaVarm men efter två möten med Mälarvillan samt en offert från dem, så lutar det åt dem just nu. Jag tycker jag fick en något högre standard från MV (smådetaljer) men bättre isolering i väggarna från VV. Stort plus för MV var att de offererade färdig utsida samt att lev. tiden var ca. 15v kortare. Det är ju som bekant väldigt mycket "jämföra päron och äpplen" att jämföra offerter, men efter att ha räknat en del så hamnar MV något (50k) under VV, dock är det inte pengarna som känns avgörande när det rör sig om så, förhållandevis, lite. Men som sagt jag har inte lagt beställningen än.
 
Räkna på vad den avsaknade isoleringen kostar med tiden för det är ju nått du får betala av på länge så att säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.