hur bifogar man sin planlösning här, en fil????
 
Vi kunde tyvär inte göra någon deal om visningshus i förskott, utan det blir att dom "hyr in sig" sedan och gör ett avtal per gång istället. Men vi får så bra pris ändå tycker vi, 741 500 för materialsatsen till 143 kvm enplanshus med ryggåstak. Sen kommer det att tillkomma ca 50 000 i tillval (2,6 i takhöjd, målade lister, laserad takpanel, grundmålad ytterpanel, spånskivor bakom gips samt kostnad för omritning). Köket kommer nog också att generera ca 50 000 i tillval tror jag.
 
Om du går in på avancerat läge så kan du bifoga en fil.
 
Villa Varm verkar förövrigt jättebra. En bekants föräldrar byggde med dom för 10 år sedan och är fortfarande supernöjda. Jag skulle gärna bygga med dom, men det skulle tyvär kostat lite mer än vad vi vill.
 
Bygganka: ska ni få det stomrest eller?
Vilka mer av deras 5 st steg har ni valt till?
Ni hamnade ju jättebra i pris, ja vårat är lite dyrare men känns bra faktiskt, känns bra att du säger att de har varit nöjda, skönt.
Kan man få se er planlösning om du vill dela med dig förstås?
Tycker det är så spännande med bygga hus, när får ni erat levererat ?
Vi får det i början på juni som det ser ut nu, längtar....
 
jhenrikj skrev:
Jag var och besökte Ekefors visningshus i Gbg förra helgen. Redan när man kom in genom ytterförren ville man ju vända och gå ut igen, det var det fulaste kök jag sett nån gång, men det var ju bara en parantes...

Vad som var intressant var att jag tjuvlyssnade lite på en konversation mellan säljare/kund. Tydligen kunde man lägga beställningen på huset redan innan man hade bygglov, så att det började tillverkas i fabrik så fort som möjligt. Är det här vanligt beteende bland husfabrikanterna? Jag bara vet att LB-hus inte gör så....Hur kul är det att ha ett hus påbörjat i fabriken när man sedan inte får bygglov? Man lär ju inte slippa betala för det som redan är tillverkat.
I bedömningen av ett visningshus måste man ju också ta ställning till saker som hur länge huset stått där osv, de kan ju ha ändrat både det ena och det andra sen dess. Och köket spelar ju verkligen ingen roll, det gör man ju som man vill ha det. Vi kommer välja bort kök och köpa på Ikea istället, får mer kök för samma pengar på det sättet...

Har ingen aning om huruvida husfabrikanter kan lägga beställning innan bygglov finns... Då lär det ju gälla att man har sina 2-3 miljoner kontant eftersom banksäkerhet krävs för att göra beställningen och banken lär ju inte godkänna ett byggkreditiv när inte bygglovet är klart än. Du kan inte ha missuppfattat något eftersom du bara tjuvlyssnade?

Största anledningen att vi valde Ekefors var att de arbetar med kända varumärken (Tarkett, Nibe etc etc.) och ändå ligger lite billigare än många andra (tex Eksjöhus Trend som vi var sugna på) men framförallt att de hade en planlösning som känns alldeles perfekt för oss. Visst är LB-hus 135 billigare (är det det ni ska bygga om jag inte minns fel? Läser den där Classic 135-tråden också) men planlösningen känns så trist och lite för litet för oss...
 
Camilllla84 skrev:
I bedömningen av ett visningshus måste man ju också ta ställning till saker som hur länge huset stått där osv, de kan ju ha ändrat både det ena och det andra sen dess. Och köket spelar ju verkligen ingen roll, det gör man ju som man vill ha det. Vi kommer välja bort kök och köpa på Ikea istället, får mer kök för samma pengar på det sättet...

Har ingen aning om huruvida husfabrikanter kan lägga beställning innan bygglov finns... Då lär det ju gälla att man har sina 2-3 miljoner kontant eftersom banksäkerhet krävs för att göra beställningen och banken lär ju inte godkänna ett byggkreditiv när inte bygglovet är klart än. Du kan inte ha missuppfattat något eftersom du bara tjuvlyssnade?

Största anledningen att vi valde Ekefors var att de arbetar med kända varumärken (Tarkett, Nibe etc etc.) och ändå ligger lite billigare än många andra (tex Eksjöhus Trend som vi var sugna på) men framförallt att de hade en planlösning som känns alldeles perfekt för oss. Visst är LB-hus 135 billigare (är det det ni ska bygga om jag inte minns fel? Läser den där Classic 135-tråden också) men planlösningen känns så trist och lite för litet för oss...
Som jag sa...köket va ju bara en parantes, men det är lite underligt att ett visninghus som bara är några år gammalt har mörkgröna släta luckor, bruna handtag och vita vitvaror...jag trodde 70-talet var slut. Första intrycket är ju oerhört viktigt. För mig skall ett visningshus vara påkostat med så mycket extra lyx som möjligt.

Det är ju mycket möjligt att när säljaren sa beställning så menade han entrepenadkontrakt och sen rörde han själv ihop begreppen, men han förklarade att huset kunde börja tillverkas i fabriken men att man inte kunde börja på tomten innan bygglovet var färdigt.

Och nej vi ska inte bygga en 135:a Vi bygger en 121:a..räcker gott åt 2 personer och jag håller helt med dig om planlösningen i 135:an.
 
Vi har valt åtagande 1 och 2 från dom. Grund, el och vvs ska vi ta in offertar och se innan vi bestämmer oss. Åtagande 3-5 kommer vi göra själva tillsammans med en egen snickare. Vi vill helst inte komma över 1,8 för huset men det troliga är 1,9 vilket känns ok.

Här är planlösningen (143 kvm)
 
  • Planlösning 04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jhenrikj skrev:
Som jag sa...köket va ju bara en parantes, men det är lite underligt att ett visninghus som bara är några år gammalt har mörkgröna släta luckor, bruna handtag och vita vitvaror...jag trodde 70-talet var slut. Första intrycket är ju oerhört viktigt. För mig skall ett visningshus vara påkostat med så mycket extra lyx som möjligt.

Det är ju mycket möjligt att när säljaren sa beställning så menade han entrepenadkontrakt och sen rörde han själv ihop begreppen, men han förklarade att huset kunde börja tillverkas i fabriken men att man inte kunde börja på tomten innan bygglovet var färdigt.

Och nej vi ska inte bygga en 135:a Vi bygger en 121:a..räcker gott åt 2 personer och jag håller helt med dig om planlösningen i 135:an.
Jo visst låter det som ett underligt val, har inte sett det själv då vi har en bit till Göteborg. Här i Stockholm finns inget visningshus just nu utan vi har fått se en annan kunds hus som nästan var färdigbyggt och det känns som det borde ge en rättvis bild av vad man får. Och de hade inte valt gröna luckor i köket :)

Ja 121:an verkar trevlig men lite liten, men är man bara 2 räcker det ju säkert alldeles utmärkt! Här är vi 4 just nu men kan nog tänkas bli fler längre fram kanske...
 
Jucismacker: Jag har varit ute efter ungefär samma husmodeller som du och vill bygga inte alls långt ifrån dig i Motala.

Pris Ekefors Modern 147: 2,2 milj nyckelfärdigt i träfasad iofs, men inkl kök och det övriga som du skulle göra själv.

Pris Fiskarhedenvillan Briljanten 2,3 milj NF

Priser ovan mark inkl platta men exkl schaktning och annat som berör tomten.

Tycker också det är för dyrt att bygga egentligen. Man skulle åtminstone landa på ca 1,8-2 milj för just dessa val
 
Nybyggetankar skrev:
Jucismacker: Jag har varit ute efter ungefär samma husmodeller som du och vill bygga inte alls långt ifrån dig i Motala.

Pris Ekefors Modern 147: 2,2 milj nyckelfärdigt i träfasad iofs, men inkl kök och det övriga som du skulle göra själv.

Pris Fiskarhedenvillan Briljanten 2,3 milj NF

Priser ovan mark inkl platta men exkl schaktning och annat som berör tomten.

Tycker också det är för dyrt att bygga egentligen. Man skulle åtminstone landa på ca 1,8-2 milj för just dessa val
.
oh tack för svar :D Vad kul!
har du priser på några mer hus från andra hustillverkare oxå?
var är det du har tänkt bygga?
Vi har tänkt att ha träfasad då puts är dyrare.
 
Nybyggetankar skrev:
Jucismacker: Jag har varit ute efter ungefär samma husmodeller som du och vill bygga inte alls långt ifrån dig i Motala.

Pris Ekefors Modern 147: 2,2 milj nyckelfärdigt i träfasad iofs, men inkl kök och det övriga som du skulle göra själv.

Pris Fiskarhedenvillan Briljanten 2,3 milj NF

Priser ovan mark inkl platta men exkl schaktning och annat som berör tomten.

Tycker också det är för dyrt att bygga egentligen. Man skulle åtminstone landa på ca 1,8-2 milj för just dessa val
Kollade precis nyss på de offerter vi fick in på dessa två hus.
Modern 147: 2,5 miljoner (300.000 kr dyrare än det pris du fått)
Briljanten: 2,6 miljjoner (oxå 300 000 kr i skillnad)

undrar varför du fått mycket billigare pris än oss. Det känns som de bara drar till med nåt pris kanske. Konstig stil av dem.
Har mailat dem nu och ifrågasatt det.
 
byggankan skrev:
Vi har valt åtagande 1 och 2 från dom. Grund, el och vvs ska vi ta in offertar och se innan vi bestämmer oss. Åtagande 3-5 kommer vi göra själva tillsammans med en egen snickare. Vi vill helst inte komma över 1,8 för huset men det troliga är 1,9 vilket känns ok.

Här är planlösningen (143 kvm)
fin planlösning. vilket hus är det ni utgått ifrån?
gillade den skarpt!
Vem har ni köpt materialsatsen av?
 
Ja jag känner också så ibland....att de bara chansar. Kanske har jag fått ett bra pris på Modern 147 för att han har "jagat " mig ett tag.

Men då kan jag säga att Vårgårdahus har två fina hus, varav det ena är väldigt likt Modern 147 fast ännu större 163 m2 om jag minns rätt. De heter Hagaberg och Ekenäs. Båda dessa kostade för ca 8 månader sen ca
2 250 000 NF i standard.

Vi tänker i så fall bygga i Borensberg
 
Nybyggetankar skrev:
Ja jag känner också så ibland....att de bara chansar. Kanske har jag fått ett bra pris på Modern 147 för att han har "jagat " mig ett tag.

Men då kan jag säga att Vårgårdahus har två fina hus, varav det ena är väldigt likt Modern 147 fast ännu större 163 m2 om jag minns rätt. De heter Hagaberg och Ekenäs. Båda dessa kostade för ca 8 månader sen ca
2 250 000 NF i standard.

Vi tänker i så fall bygga i Borensberg
Då ska jag kolla upp dem direkt :D
Du har inte något pris på nåt hus från Eksjöhus eller A-hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.