Y
Har en rak trappa, gjord av plywood eller något i den stilen... Tycker den är lite förlång, stod och tittade på den befintlia och det ser ju inte ut att vara något överdrivet svårt att göra en egen egentligen..

Men alla kan säkert snickra ihop något som serut som en trappa men så ska den ju vara knarrfri och så vidare...

Vad säger ni, törs man göra en egen? eller kan man köpa budget trappor till låg peng nånstans?
 
Det är inte alla tillverkare som vet hur sätter ihop trappor utan knarr. Jag hörde en intervju i radion med en gammal hantverkare som gjorde just trappor, han hade lite trick hur man skulle slippa knarr.

Problemet som jag ser det är att få till alla detaljerna med rätt precision. Jag gissar att man får problem om man har sämre precision än +/-1 mm på vissa ställen kan nog precisionen krympa ner ännu mer.

Man kan ju göra det lätt för sig och skaffa maskiner med bra precision. Men man kunde göra bra trappor för 200 år sedan också med handverktyg.

Men jag tror att tricket ligger i att börja med mycket bra mått och att ha en plan för hur man ska justera in trappan när måtten inte stämmer.

Min erfarenhet från när jag gör något första gången är att det inte blir rätt förrän på tredje försöket. Därför tror jag att du ska räkna med att få tillverka några extra vangstycken.

Men allt går med mycket tid och mycket tålamod. Om dessa är bristvara, har projektet dåliga förutsättningar.
 
Min pappa har nog tillverkat över 100 trappor (det är hans jobb). Han har givetvis en maskinpark för proffs (3 milj+ kr). Jag tror inte han skulle påstå att det är lätt att göra en trappa men han klarar det givetvis alltid med bra resultat.
Att fixa ihop en trappa hemma med lite handverktyg... nä, spara/tjäna pengar på annat i stället.
En rak trappa är den enklaste typen att tillverka så på ett snickeri går det fort att göra en sådan och det blir bra. En kvalitetstrappa håller minst 80-100 år.
 
En trapp kan vem som helst bygga nästan. Men en trapp som passar med samma steghöjd, utan knarr och med rätt lutning på stegen så att den känns "rätt" att gå i är inte nåt som vem som helst gör tror jag.
Svärfar som hade byggt 6 st hus åt sej själv innan han lärde upp mej med vårt första projekt sa att "Näpp, trappen beställer vi hos en riktig trappbyggare" det var iofs en svängd modell.
Men fan va bra den blev, otroligt att dom fick till den så perfekt även om vi lämnade många exakta mått efter deras ritning.
 
D09
Finns formler för att få en bra trappa att gå med steghöjder / djup etc
2 x steghöjden + stegdjupet = 63
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.