Har planer på att att lägga ett bud på ett hus som har en planlösningen som jag vill ändra ifall man köper huset.

Huset det gäller är 2 plans plus vind. Trä stomme. Byggnadsår 1909.

Jag tänkte fråga en teoretisk fråga och om den är ekonomisk hållbar.
Går det i teorin öppna upp hela första våningen? Riva bort alla väggar och ersätta med balkar som pelare?

Alla väggar ska isåfall inte bort men det gäller garanterat den väggen som är bärarnde.
 
Redigerat:
I teorin går det självklart!
Och du kan absolut ersätta en bärande hjärtvägg med en balk och några pelare. Antingen en stålbalk infälld i bjälklaget eller det betydligt mindre komplicerade alternativet limträ under, bara höjden finns!
Antar att det finns en murstock i mitten också?
 
Bra att höra att det går i teorin.

Murstock vet jag ej. Nu får man väl ta en mestadels ris men jag ska länka till objektet som jag går och lurar på.

Huset ser riktigt förj*vligt ut men eftersom jag vill ha ett hus som jag vill ha det om man nu uttrycker sig så, så måste jag totalrenovera även ett hus om det skulle kosta 1 miljon.

Att bygga ett eget hus är inget att diskutera då man får räkna med 2 miljoner. Och det håller inte ekonomin till.

Som sagt jag har tänkt totalrenovering på insidan att börja med. Jag har uppskattad budget på 400 000 på att få det i beboligt skick.

Så nu ber jag er erfarna husägare att ge mig tips om jag ska ens tänka tanken på att lägga bud eller ta mina pengar och köpa något annat.

Länken http://w4.objektdata.se/pregen/065/OBJ11625_960675065/wp.htm
 
Det finns en tråd om "estwings" renovering med massor av bilder, "En liten ombyggnad" eller nåt heter tråden. Kolla på den.
Är Du beredd att göra samma jobb som han, då kan ett hus i det här skicket vara ett intressant objekt.d^_^b

Jag har gjort nåt liknande som estwing men i 2 omgångar med 2 olika hus. Personligen skulle jag inte köpa det här huset för att tokrenovera.
Dels för att utgångshuset inte är bra, 2 gamla butikslokaler, 1 lägenhet och ett litet hus till. q(;^;)p Det blir precis som Du tänker att riva alla väggar, jag skulle leta på ett hus som bättre stämde med "min" planlösning från början.
Dels är skicket får dåligt, vi köpte iofs ett renoveringsobjekt själva, men det här liknar mer ett rivningshus av döma av bilderna. Dessutom med eternit både på väggar och tak, asbest :x omgärdas av miljöregler som fördyrar och krånglar till rivningen och försvårar att bli av med skiten när man är klar. OCH det är hälsovådligt när man börjar riva i det så även om man gör det själv krävs skyddsutrustning.
Sen tycker jag (men det är en fråga om tycke och smak) att det var ett riktigt fult husq(;^;)p, men det kan man förstås tycka olika om.
 
Som sagt jag har tänkt totalrenovering på insidan att börja med. Jag har uppskattad budget på 400 000 på att få det i beboligt skick.
Oj. Efter ha titta på bilderna så tror jag att 400.000 är väldigt i underkant. Problemet är att huset är så gammalt och nergånget att det finns risk för mycket större renoveringsbehov än att bara måla lite. Speciellt i badrum/toalett/tvättstug, kök, El och VVS, och där springer det snabbt pengar.

Våning 2 har fina trägolv som man säkert kan slipa och lacka, men våning ett har bara plastmattor och dessa vill du säkert byta ut mot något annat typ trä/klinker och då bör du räkna på en minst 300 kr/kvm. Visst finns det billigare och mycket dyrare men runt 300 kr/kvm bör du hitta snyggt golv som du kan lägga själv.
 
Tror inte heller att 400 tkr räcker för att komma dit du vill med det där huset.
Annars tycker jag att det var ett rätt kul hus...och mycket originalsnickerier o dyl...kan tycka att jag kanske hellre skulle vilja se det i händerna på någon som vill ta vara på allt det. Men det här är ju inte byggnadsvårdsavdelningen så jag ska inte tjata om det.:rolleyes:
 
Tack för alla åsikter. Sånt uppskattas.

Ska försöka svara/försvara mig lite.

Bor just nu i en lägenhet som var i rätt dåligt skick. Jag har inte ändrat väggarna då det är betong men på betongen var det upp till 4 lager tapeter inklusive skarvar. Det blev att dra ner och slipa,spackla,slipa,spackla,slipa osv. Vi la även nytt fint laminatgolv (139 kr/kvm) golv i sovrummet. Inte helt klara med hela lägenheten dock. Men sovrummet gick på 4-5000 kr.

I teorin så skulle det gå att göra så här även i det huset fast man flyttar lite väggar innan?

Angående eterniten så blir inte det prioriterat. Och eternit är inte farligt så länge inte plattan går sönder. Man får göra jobbet själv men då gäller det att ha rätt utrustning som du sa Jan-å.

Så mina 400 000 är i underkant? Då hade jag tänkt att byta ut all vvs och el. Det var ju inte bra då. Mer kan jag inte lägga ut och vill inte då dem pengarna ser jag aldrig igen med tanke på läget av huset och eterniten.

Utgångspris på 200 000 och skicket på huset för ju nästan att huset är till för mitt syfte. Om inte 400 000 kr räcker för att fixa detta huset så vet jag inte vad man ska hitta på för att få ett fint boende att åldras i. 2 miljoner att bygga nytt. känns lite i överkant.

Kanske är det just som du Farzan säger? Att det vore bättre att någon som kan ta vara på det köper det.

Angående Erwings bygge. Jag inbillar mig att det inte blir lika mycket jobb med renovering som tillbygge. Rätta mig om jag har fel.
 
Redigerat:
Lite skrev:
Jag inbillar mig att det inte blir lika mycket jobb med renovering som tillbygge. Rätta mig om jag har fel.
Då får jag väl rätta dig då :) ...eller nja, det beror ju på, men det blir lätt väldigt mycket pill med ett gammalt hus - snett och vint lite här och var, saker som behöver rätas upp eller förstärkas eller... Man börjar riva i något och finner att det inte alls såg ut som man förväntade sig under ytan, så då blir det att klia skallen ett tag innan man går vidare. Det är helt enkelt så mycket mindre förutsägbart än att bygga nytt/bygga till och det gäller kostnaderna också.

Att klara att ytskiktsrenovera ett rum för 4-5 000 som ni gjorde är ju rätt normalt. Fast här är det ju många rum och med lite planlösningsändringar har du snart bränt 100 000 på bara det och ytskikt. Dra om el i hela kåken, uppåt 100 000. Förmodligen behöver ni göra om åtminstone något våtrum för att få det beboeligt - återigen uppåt 100 000 om proffs ska göra det. Kök blir det väl också, kring 50 000 för enklaste enkla om ni gör allt själv. All VVS, några tiotusenlappar till. Oljepanna, dags att göra något åt uppvärmningen kanske? Behöver fönstren bytas eller renoveras? Man bränner lätt en halv miljon på det huset. Betydligt mer om det ska vara ett finare kök och mer än ett våtrum.
 
Elen 100 000? Oj såpass dyrt? Hade tänkt att göra det mesta själv med placering av uttag och dra kanaler och låte en elektriker skruva ihop anslutningarna. Är matrialet så dyrt eller räknade du med arbetskostandaden för att elektriken skulle göra allt?

Fönstrena byts i så fall. Där går 60 000 lätt antar jag. Uppvärming tänkte jag 1 luftvärmepump på ovanvåning och eldstad på undervåning med kompleterande el värme alternativt solpaneler.

Om man har ovanvåningen som "boendevåning" och isolerar bort undervåningen så tror jag en luftvärme pump klarar större delen av jobbet.
 
Elen 100 000, det var inkl arbete och det är förstås inget jag räknat ut utan bara vad jag hört av andra att det hamnat på, lite mer eller mindre. Gör du mycket själv blir det förstås billigare.
 
Elen 100 000? Oj såpass dyrt? Hade tänkt att göra det mesta själv med placering av uttag och dra kanaler och låte en elektriker skruva ihop anslutningarna. Är matrialet så dyrt eller räknade du med arbetskostandaden för att elektriken skulle göra allt?
Problemet är att du INTE får dra kanaler och sätta uttag själv. Det är helt enkelt inte tillåtet. Visst finns det elektriker som låter en göra det för de tycker det är skittråkigt att dra rör och sätta doser och dra tråd, de kommer bara på slutet och kopplar in det. Men det är inte tillåtet.

Man klara säkert av att renovera huset med 400.000 om du gör allting själv (inkl elen). Men frågan är om du känner att du är nöjd efteråt? att du inte snålat in på något? borde kanske satt OSB bakom Gipset istället för enkel gips? att du istället velat ha den dyrare saken, som var lite snyggare?

Dessutom så vet du ju inte hur det ser ut bakom väggarna och det är där som de stora pengarna ligger, vad händer när du river ner en vägg och inser att hela stommen har stora skador och måste bytas ut? Eller att alla avloppsstammar i hela huset måste bytas ut? Om nu verkligen 400.000 för renovering är max, så hade jag inte hoppat på det....
 
Ett sånt gammalt hus som inte renoverats kommer garanterat att bjuda på överraskningar när Du börjar riva i väggar och tak. Jag skulle som sagt inte köpa det där men om jag nu ändå skulle fundera på det så är en noggrann undersökning av grund och stomme absolut nödvändig. Är det friskt virke/timmer från grunden och uppåt? Och från andra hållet, hur ser tak, takstolar ut? är taket tätt?
Men som sagt, rådet är att inte köpa det.
Jag och min släkt byggde om-ut-till ett 1800-talstorp till villa, ökade boytan från 80 till 165 m2, allt i egen regi med sågverk i släkten, kostade 600 000 pix 1986. Du har 400 000 till renoveringen av det här?
Det är alltid svårt att beräkna renoveringar och vi blir alltid oense på forumet när vi börjar föreslå hur mycket vi tror att det kommer att kosta. Men i min värld skulle det kosta 1,5 miljoner minst att göra beboeligt hus av det där.
 
Ja, nog tror jag Jan-Å är närmare sanningen med sina 1,5 milj. än 400,000:-
Låt det stanna i teorin med att öppna upp nedervåningen. Då räcker inte ens 1,5 milj långt är jag rädd. Blir nog i detta fall bättre ekonomi att riva och bygga nytt. Att som i ditt fall ha slipat lite tapeter och spacklat går inte att jämföra med detta objekt. Till detta fordras ett enormt arbete för att få till det. I all välmening, välj ett annat objekt. Detta är för mycket för en nybörjare. Ja, även om man gjort en hel del.
 
hej!

nu tänker jag beskriva hur jag tänker å inte hur du skall göra.,
om jag tittat på detta hus å blint vill ha detta så:

ja,TAKET det börjar man med först, inte in å slakta väggar m.m. är taket bra? mössan på huset är viktigast.

dänering? ja här e en dyr kostnad om det skall behövas göras, husen ligger tätt å svårt att komma åt på gavlarna.

invändigt: ja jag hade iaf inte börja riva ner väggar det första jag gjort utan jag vill kunna bo i huset först, tänka, skissa,fundera......1 mån senare göra om det igen nya ideer har pluppat upp m.m.
visa vänner hur man tänkt å dom får andra perspektiv hur du tänkt ja du förstår.

uppvärmningen: ja här e en summa pengar som skall ut...
klarar jag köra pannan medans jag gör renoveringen å ta pannrummet sist?

jag hade behövt 1 toa samt 1 barum... hur stort vill jag ha?

biorum kanske?

hur e huset isolerat? ingen ide att göra klart allt invändigt om man ändå eldar för kråkorna.

eldstaden? måste renoveras, leja bort å dra om pipan kostar runt 1500:-/m fast jag gjorde detta sj å kostade 200 kr men man måste kunna.

som jag sa när man bott ett tag å skissen man gjort e perfa ja då e det dax....
taket fixas först, skall man sätrta panel å tilläggsisolera ja då skall takutsprånget ut lite till samt takfoten kanske en bit.

blåst ut alla väggar å verkligen tittat på HUR man får upplag för en H-balk å inte skall du ha limträ då h-balk är bättre.
sen hade jag viljat ha golvärme, i detta hus är det kalla golv å det är nåt jag hatar att gå på brrrrr.
upp me golv å rikta samt ner me värme rören.

hade satt 28x70 virke alltså glesat upp alla ytterväggar å dratt all EL där för att börja fräsa in m.m är bara hur dumt som helst.
på me osb lr spånskiva sen gipsa.

köket: ja, kanske inte alls skall vara där det är idag utan flyttas till andra änden?
nya avlopp m.m
alla innetak glesar man upp å drar elen i.

alla el skall bytas samt kanske 2 nya en centraler....


ja denna listan blir lång, jag har gjort ett litet projekt hemma med min villa å jag säger såhär: e du ej kunnig, kan bara jobba 10 tim i veckan me huset, inga maskiner lr kunniga snälla vänner som kan hjälpa dig minst nån dag i veckan, en snäll fruga, barn, inga hobbies mer under nåra år.
glöm detta projekt.

400K räcker ej.
men on du har mycket tid m.m å vill lägga ett x antal år så ja varför inte , men ett magsår det kommer.
jag fick det 2 ggr under min tid.

hoppas jag ej skrivit nåt dumt å avskräckande men så här tänker iaf jag.

mvh
estwing
 
Jag har nu efter era vänliga och erfarna tips bestämt mig för att lugna ner mig med detta. När man sitter och funderar,planlägger, räknar på det själv, speciellt när man inte har gjort det innan i den storleken så inser man inte vad som kommer till.

Jag hade tänkt att man river allt man kommer åt på ytterväggar, byta ett par reglar, dra elen,isolera, dra dit en gipsskiva,spackla och måla på ett ungefär. Ett par dagars jobb för det låter det i huvudet men när man väl står där så blir det skillnad antar jag.

Vet hur känslan är då jag skulle renovera en gammal husvagn en gång i tiden, planerade det i minsta detalj och gjorde budget. Började riva till jag upptäckte att den var mögelskadad. Allt skulle få rivas, nya reglar,nytt allting. Sen när jag var mitt i arbetet så rasade ena väggen ned.

Då insåg jag att man kunde lika gärna bygga upp en ny vagn. Det skedde inte då hoppet försvann men liknelsen gäller väl även hus. Det kan kosta mer att renovera än att bara bygga nytt på en gång i både tid och pengar i långa loppet.

Vi har ett annat alternativ, det är en bostadsrätt format som ett hus i ett underbart familjevänligt område. Men det är ju inte ens eget hus då, och bygga ut och pyssla är inget alternativ då men det är väl på gott och ont.

Med tanke på samhället, läget och husets ålder/skick så är det inte värt att lägga ner mer än 600 000 som sagt. Allt över det ser man aldrig igen när man ska sälja,
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.