Jag är lite orolig att vår 3kammarbrunn är full och tror att det kan bero på att tjälen i marken inte tillåter infiltration så att brunnen fylls upp med vatten?!?! Kan det vara så?

Misstanken kommer av att toaletten beter sig som om det är stopp (töms väldigt långsamt vid spolning...). Dessutom hörs ett knackande ljud under tiden...

Kan man få tanken tömd såhär mitt i vintern?
 
Förhoppningsvis har den som anlagt avloppsanordningen vetat vad han gjort och tänkt på att det blir kallt på vintern. :)
Är infiltrationsbädden tillräckligt djup eller markisolerad så ska det inte vara några problem. Borde inte heller vara några problem att få tanken tömd på slam vintertid. Ring och kolla.
 
Toalettens mystiska beteende kan också bero på att avlufningen till avloppet har frusit igen. Den varma fuktiga luften som kommer upp ur avluftningsröret bildar frost som försämrar luftflödet. Du kan kolla detta genom att ta dig upp på taket och kika i röret.
 
Patrick E: Vi har ingen avluftning på taket... kan avluftningen finnas någon annanstans, ex. på vägen till brunnen?

Det sticker upp ett plaströr med lock ur golvet brevid toastolen.. har klurat lite på vad det är till för men trodde det var för komma åt att spola avloppsröret. Låter det vettigt?

Det kanske är bestörtande att jag vet så lite om systemet, men med detta torp var det verkligen grisen i säcken så att säga... en vild chansning :)
 
Fransberg skrev:
Patrick E: Vi har ingen avluftning på taket... kan avluftningen finnas någon annanstans, ex. på vägen till brunnen?

Det sticker upp ett plaströr med lock ur golvet brevid toastolen.. har klurat lite på vad det är till för men trodde det var för komma åt att spola avloppsröret. Låter det vettigt?

Det kanske är bestörtande att jag vet så lite om systemet, men med detta torp var det verkligen grisen i säcken så att säga... en vild chansning :)
Återigen en tråd som startas utan alla fakta från början vilket gör det svårt att få bra svar.:(
Du har alltså köpt ett mindre torp och flyttat in i? Är det första vintern? Är det många personer som bor där nu? Fler än tidigare och med andra duschvanor? Om du efter din 3-kammarbrunn har en markbädd för infiltrering så sätter den med tiden igen sig och behöver göras om med 15-30 års mellanrum. Börja med att lyfta på locket till din 3-kammarbrunn för att konstatera om den är full eller inte.
Utloppet och inlopp ska vara synliga och slam och vatten får absolut inte vara högre än väggarna som skiljer kamrarna åt. Är du ens säker på att du har en 3-kammarbrunn med infiltration? Ibland så har man ju bara en tank som måste tömmas när den är full på mindre hus.
 
Att vattnet fryser i en 3-kammarbrunn är inget att oroa sig för. När jag arbetade med slamsugning var det ofta man fick slå sönder isskorpan på vintern.

Att det rinner ut sakta kan bero på olika saker.
1. Infiltrationen kan inte ta emot mer vatten och brunnen när överfull, kan man inte se utgående ledningen så är det de felet.
2. Stopp mellan hus och brunn, då skall man se inkommande ledning.

Ibland kan dom fasta föremålen bygga och dämma upp den inkommande ledning och då kan den högen frysa en kall vinter. Då kan man peta bort högen. Är det fruset sätter man ner en värmekälla (typ sladdlampa med en 100W glödlampa) i brunnen och skottar över med snö (snö isolerar).

Om du behöver tömma brunnen, så är det inget problem att det är vinter.
 
Sorry cem77. Ja det är första vintern. Vi är bara 2 i hushållet men vi använder bra mycket mer vatten eftersom det förut bara användes som fritidshus...Jag vet inte när anläggningen installerades, men det är enligt specifikationen en 3 kammarbrunn med infiltrationsbädd.

Problemet är att det inte finns något lock att lyfta på... det är en nedgrävd historia med en del rör som sticker upp. Jag kan inte se ett smack.

Nu har jag iaf beställt tömning, och eftersom det fanns ett abbonnemang tidigare och anläggningen har ett nummer kanske kommunen / entrepenören vet hur den fungerar.... man kanske kan höra med dem.

tack för alla tips!
 
Här kommer alltså ytterligare fakta i frågan: Ni bor permanent i ett hus som hittills använts som fritidshus. Då kan det vara ett och annat som är för klent dimensionerat.
 
Jotack, vi är medvetna om detta och inte så naiva att vi inte förstått att en del saker måste åtgärdas. Hade bara hoppats på att klara vintern på befintligt avloppsystem då vi haft mer akuta saker att prioritera sedan vi flyttade in som att byta tak och fixa uppvärmning.
 
Du kan ju också kolla om det är stopp inne i huset. Till exempel har vi flera gånger haft stopp efter toan på övervåningen. Då har vi kunnat använda toan på nedervåningen som är det sista innan trekammarbrunnen. Du kan spola i sista avloppet i huset och kolla i brunnen om det kommer vatten. Så kan du arbeta dig uppåt i huset.

Hm, såg nu att du inte hade möjlighet att inspektera brunnen, det var ju lite knepigt.
 
Redigerat:
Fransberg skrev:
Sorry cem77. Ja det är första vintern. Vi är bara 2 i hushållet men vi använder bra mycket mer vatten eftersom det förut bara användes som fritidshus...Jag vet inte när anläggningen installerades, men det är enligt specifikationen en 3 kammarbrunn med infiltrationsbädd.
No hard feelings :D Med lite tur så räcker det med en tömning men risken är att markbädden är mättad och behöver göras om. Alternativt så har det helt enkelt frusit någonstans eller täppt sig. Ibland kan det börja gå lite trögt och röret fyller upp sig med papper och bajs. :wow: Kan fungera att duscha bra ändå men spola i toaletten blir segt och långsamt. Hur fungerar det när ni spolar vatten i duschen länge om det finns sådan? Börjar det stiga upp i golvbrunnen tillslut eller rinner det undan som det ska där? Måste finnas ett lock någonstans som du kan inspektera 3kammarbrunnen via. Kanske bara är ett smalt plaströr om det är en avlång brunn i plast som är nergrävd. Dom kan faktiskt frysa speciellt om den är grunt lagd vilket ju kan vara fallet då det varit fritidshus tidigare.
 
Hemmakatten
Fransberg, det rör som sticker upp från golvet bredvid toan kan vara en avluftning, en s.k vacumventil i så fall.En vacumventil släpper in luft, som är nögvändigt när man spolar, men släpper inte ut luft/lukt i rummet. Det som talar mot att det är en vacumventil är att du skriver att det är ett (fast?) lock på röret. Då kanske det är tänkt som avlopp för handfat, tvättmaskin, dusch? Hur grovt är röret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.