Fick tillbara rapporten från radon-mätningen vi gjort nu (långtidsmätning 3mån). Värde i ett sovrum = 190Bq/m3 i vardagsrum 210Bp/m3.

Gränsen ligger ju tydligen på 200? Och kanske ska sänkas till 100?

Vi har krypgrund under huset, förutom garaget som är gjuten platta (Kan väl inte vara blåbetong va? Byggt 1982)

Vad ska man göra för att minska dessa värden? Jag har satt in en avfuktare under grund som suger konstant (så de ska bli undertryck). Jag ska flytta utblåset för denna, blåser mot altan/vardagsrummet nu, ska flytta den mest för att de låter störande då man sitter på altan, men de kanske är bättre ur radon-synpunkt också att blåsa luften bort från huset?

Hjälper en sådan här liten avfuktare överhuvudtaget mot radon? Tror fläkten är på 60w eller nåt sånt. Eller måste man sätta in grövre saker?

Vad kan man annars göra för att minska radon? Mer ventilation inomhus?
 
Satt oh kollade på diagrammet för radonrelaterad cancer så sen tsom igår kväll. Så länge du inte röket fram till du är 75 år se var det ju inte så mycket att vara rädd för.

Klippt från radonguiden.se
"Hur vanlig är lungcancer orsakad av radon?
Strålsäkerhetsmyndigheten uppskattar att mellan 400 och 500 lungcancerfall per år orsakas av radon i inomhusmiljö. Av dessa är 90 procent rökare. Om man sänker radonhalten i alla hus som har över 200 Bq/m3 kan man på längre sikt undvika cirka 200 lungcancerfall varje år"

Med det inte sagt att man itne ska ta det på allvar.
 
Jag har letat efter uppgifter om det här. Finns en tråd som nån som letat bättre än jag svarade på frågan. Det finns väldigt lite forskning på området, det som finns skulle inte imponera på nån forskare inom nåt område där riktiga studier är gjorda.
Resultaten i sej är ju på gränsen till absurda, rökare har högre risk att drabbas av lungcancer om de utsätts för radon är vad man kommit fram till i de undersökningar som då redovisades.
Men hallå! Rökare har högre risk för lungcancer utan radon också, i själva verket är det ju i stort sett bara rökare som drabbas av lungcancer och enl studien drabbas de av samma om de utsätts för radon.
Bevisar ingenting skulle jag säga.
Det man vet säkert är väl att de som jobbade med framställningen av blåbetongstenarna drabbades hårt av ohälsa pga av detta. Men nåt sånt har man inte kunnat konstatera hos folk som bott i hus med radon.

Jag är personligen inte alls orolig för detta, vi har värden mellan 140 och 250 Bq/m3 i vårt hus. Grannen har bra koll på alla som bott här innan oss och den familj som bott längst köpte vi av, ingen ohälsa alls hos nån av dom vad vi vet heller.
 
Men gränsvärdet för detta har ju hela tiden sänkts! Som någon sa var det på 400 för ett antal år sedan, är på 200 nu och det diskuteras om det ska sänkas till 100??.

Värdet måste ju ha sänkts av någon anledning?
 
Ericc
Lägg plast så tätt du kan i grunden om det inte är gjort, täta alla genomföringar från grund upp i bjälklag så gott som du bara kan. Har du kamin så kan du ta tilluften ifrån grunden också. Annars får det nog bli en fläkt att lösa det med, ventilera ur grunden konstant mekaniskt om det nu är markradon.
Flisby har ett billigt sådant paket.
400-500 lungcancerfall per år orsakas av radon i hus, inte så kulq(;^;)p.
 
Rrrrr skrev:
Men gränsvärdet för detta har ju hela tiden sänkts! Som någon sa var det på 400 för ett antal år sedan, är på 200 nu och det diskuteras om det ska sänkas till 100??.

Värdet måste ju ha sänkts av någon anledning?
Vilken myndighet sänker gränsvärdet då? Den måste ju kunna svara på frågan??
 
Ericc skrev:
400-500 lungcancerfall per år orsakas av radon i hus, inte så kulq(;^;)p.
Gör det? Vad grundar Du den uppgiften på? Den studien har jag letat efter men inte hittat, kan Du länka till nåt?

Nej jag är inte spydig, jag är uppriktigt intresserad för jag bor i ett blåbetonghus, men jag har som sagt inte hittat nån studie som visar på den här faran och det här resultatet.
 
Ericc skrev:
400-500 lungcancerfall per år orsakas av radon i hus, inte så kulq(;^;)p.
Och vad var de nu.. >90% av dessa är rökare.. som kanske ändå hade fått lungcancer?
 
Ericc
Jan-Å skrev:
Gör det? Vad grundar Du den uppgiften på? Den studien har jag letat efter men inte hittat, kan Du länka till nåt?

Nej jag är inte spydig, jag är uppriktigt intresserad för jag bor i ett blåbetonghus, men jag har som sagt inte hittat nån studie som visar på den här faran och det här resultatet.
Ifrån strålskyddsmyndigheten.

Här är ett urklipp:


Strålskyddsmyndigheten uppskattar ändå att mellan 400 och 500 lungcancerfall i Sverige per år orsakas av radon i inomhusmiljö.

Så ta kontakt med strålskyddsmyndigheten i fall du fortfarande tvivlar!

Och nej, det här ska orsakas av radon och inte rökning.
 
Jan-Å skrev:
Jag har letat efter uppgifter om det här. Finns en tråd som nån som letat bättre än jag svarade på frågan. Det finns väldigt lite forskning på området,
.
FEL! Det finns ganska mycket forskning inom området. Dock så är inte forskningen så lätt att göra på detta område.

Jan-Å skrev:
det som finns skulle inte imponera på nån forskare inom nåt område där riktiga studier är gjorda.
.
Nehej, du...och du själv är väl välmeriterad inom vilket område??

Jan-Å skrev:
Resultaten i sej är ju på gränsen till absurda, rökare har högre risk att drabbas av lungcancer om de utsätts för radon är vad man kommit fram till i de undersökningar som då redovisades.
.
Vad är det som är absurt med det?

Jan-Å skrev:
Men hallå! Rökare har högre risk för lungcancer utan radon också, i själva verket är det ju i stort sett bara rökare som drabbas av lungcancer och enl studien drabbas de av samma om de utsätts för radon.
.
Belägg för det???

Jan-Å skrev:
Bevisar ingenting skulle jag säga.
.
Säger du ja....

Jan-Å skrev:
Det man vet säkert är väl att de som jobbade med framställningen av blåbetongstenarna drabbades hårt av ohälsa pga av detta. Men nåt sånt har man inte kunnat konstatera hos folk som bott i hus med radon.
.
FEL igen - De som jobbade med blåbetong har inte uppvisat högre incidens för lungcancer än andra som jobbar med stenarbete! (eller du kanske har annan info: länka då till den!

Jan-Å skrev:
Jag är personligen inte alls orolig för detta, vi har värden mellan 140 och 250 Bq/m3 i vårt hus. Grannen har bra koll på alla som bott här innan oss och den familj som bott längst köpte vi av, ingen ohälsa alls hos nån av dom vad vi vet heller
.
Nehej, och min kusin och min morbror har inte fått lungcancer trots att de röker, så därmed är det bevisat att rökning inte orsakar lungcancer...(samma logik, eller snarare BRIST på logik)
 
Strålsäkerhetsmyndigheten skrev:
Man beräk*nar att ca 500 personer i Sverige årligen dör i
lungcancer orsakad av radon. De flesta som
drabbas är rökare. Risken att få lungcancer av
radon är ca 25 gånger större för en rökare än
för en person som aldrig rökt.
Från Faktablad Vägen till ett radonfritt boende

Om man tittar på diagrammet på sida tre så är det nästan ingen skillnad i risk för icke-rökare om man har 0 Bq/m3 än om man har 800Bq/m3
 
Rrrrr skrev:
Om man tittar på diagrammet på sida tre så är det nästan ingen skillnad i risk för icke-rökare om man har 0 Bq/m3 än om man har 800Bq/m3
Som jag tolkar diagrammet verkar risken fördubblas för ickerökare i 800Bq gruppen jämfört med 0 Bq.
 
daviden skrev:
Som jag tolkar diagrammet verkar risken fördubblas för ickerökare i 800Bq gruppen jämfört med 0 Bq.
Mjo.. från typ 0,5% till 1%.

Men om man jämför med sträcken för rökare så ser man att det inte är så stor skillnad.

Är det värt att göra massa ombyggnationer osv för att kanske kunna pressa ner nivån inne från 200 till 100? Kan du ens läsa ut skillnaden mellan 200 och 100 i de diagrammet?
 
Ericc
Bedömningen är trots allt att radonet orsakar cancer till c.a 500 personer om året. Dom flesta är rökare men rökningen i sig har inte orsakat cancern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.