Hej,

Min fru och jag köpte ett nyckelfärdigt hus som i besiktning nr 2 för cirka 1 och 1/2 å sedan blev godkänt. Huset ligger utanför Trelleborg.

Dock så har vi problem med badrummet på ovanvåningen. Det är ett 1 och ett 1/2 plans stenhus. Badrummet ligger i en kupa. Det är vattenburen golvvärme. När det blåser från "fel" håll så känns det som att det blåser rakt in i badrummet och temperaturen sjunker till 15 grader.

Vi har legat på vår entreprenör om att badrummet måste fixas. De har försökt med olika lösningar (tilläggsisolerat mm). Men de har inga bra idéer på hur de ska få till det. Ena stunden går snacket att "... det är för stora fönster till så litet badrum" eller så är det "... vi får sätta in en radiator". Det känns som de famlar i mörkret.

Vi har haft en tjej som gått med värmekamera och kollat hela huset. Det är brister runt bla fönster i bla badrummet. (bristerna finns dokumenterade). NVS som har skött värmeinstallationen har mätt golvvärmen och den håller 26 grader...men tydligen försvinner värmen fort när den stiger...

Är det någon som har några tips på vad man ska göra? Ska vi kontakta Gar-Bo via byggfelsförsäkringen? Eller ska vi ta en del av de pengar vi håller inne med (gentemot entreprenören) och försökta hitta någon expert på isolering/byggnadskonstruktion som kan hitta felet? Kanske någon som känner en sådan person?

Väldigt tacksam för tips och idéer!
/mvh Björn
 
Dom måste ju ha glömt att täta runt nåt fönster? Känner du var någonstans de drar kallt då de blåser?
 
Om inte firman har gjort detta redan (vilket skulle vara konsigt så) till det blåser åt "rätt" håll nästa gång ta och införskaffa en rökpenna eller en rökflaska och sedan får du ta varvet runt och puffa ut rök och se vad det drar in någonstans.

// Mats
 
Hej igen,

Tack för svaren. Grejen är att man känner inte något speciellt ställe som det drar ifrån. Det är mer än känsla av att det är mer kallt ju längre ut mot fönstret man kommer. Och som sagt, ju mer blåst detsto kallare blir det.

För info: Detta är som sagt på ovanvåningen i ett 1 och ett1/2 plans hus. Så på ovanvåningen är det snedtak. I rummen på båda sidor om badrummet så går inte rummen ända ut mot snedtaken. Där är byggt väggar, på insidan här är det tomt (är det det som kallas kattvind?). Kan det på något sätt vara kalluft från dessa utrymmen som letar sig in i badrummet? Någon som har liknande erfarenheter?

Rökpenna och rökflaska verkar vara bra tips.

Som sagt, vi håller inne med pengar - någon som kan tipsa om någon isoleringsexpert eller liknande som man kan anlita? I sydskånetrakten helst...

/Tack på förhand,
mvh Björn
 
Hur är det isolerat i kattvindarna? Om de är ouppvärmda så bör det ju vara isolering i väggen mot badrummet.
Hur gick det med bristerna i isoleringen runt fönstret som värmekameran "såg" har de åtgärdats?

En annan sak jag funderar lite på är hur frånluftsventilationen från badrummet är ordnad? Kan det vara att den är för kraftig - går det att ställa ner den under vintern?
 
Hej!
Kan det vara så att en del av problemet är att badrummet i princip har tre ytterväggar. Detta ska den begränsade golvytan värma. Och badrumsdörrar
brukar stå stängda, så ingen hjälp får man av omgivande värme.
Fast det borde kanske inte ha så stor betydelse om det blåser eller inte,
om inte vinden kommer åt att blåsa in i isoleringen någonstans.

Vi har också vattenburen golvvärme. Gäst-toan som har två ytterväggar, och där dörren brukar stå stängd, håller c:a 15-17 gr när det är riktigt kallt. Resten av huset 21. Därav dessa tankar.

Hoppas ni hittar ngn som kan räkna på om golvvärmen räcker.
 
Blåsten kyler av alla de ytterväggar du har mot badrumet, kolla att det är isolerat mot badrummet i kattvinden. Jag skulle satt in en handdukstork som har bra effekt att stötta upp med, gör den lilla skillnaden när det är riktigt kallt.
 
Havsutsikt skrev:
Blåsten kyler av alla de ytterväggar du har mot badrumet, kolla att det är isolerat mot badrummet i kattvinden. Jag skulle satt in en handdukstork som har bra effekt att stötta upp med, gör den lilla skillnaden när det är riktigt kallt.
Ett nybyggt hus ska man inte behöva trixa med. Byggfirman bör fixa / åtgärda det som är fel utan att taga till separat värme hjälp!
 
Kolla att det är korrekt isolerat på kattvinden. Det kanske saknas vindskydd på isoleringen. Tror att det finns lite olika varianter, men i princip så skall det finnas ngn. form av vindskyddspapp på yttersidan av isoleringen. Isolering förlorar nästan helt sin förmåga att isolera om det kan blåsa in i den.
 
Mikael_L
Låter som att dom missat vindskydd någonstans, och inte bara något pytteställe !

För är värmen OK vid vindstilla, ska den inte förvärras så kraftigt av blåst, i ett nybyggt hus.

Och tillåt inte att dom bara sätter upp större radiator eller nåt sånt, det betyder bara att ni får betala för felbygget med högre driftkostnad, i all framtid.
 
Men har jag fattat fel någonstans, självklart kyler vinden ytterväggarna oavsett vind papp eller inte. Speciellt då det är ett stenhus det är frågan om. Klart att det gör skillnad med vind eller inte, vårt gamla hus var vindkänsligt, men hade inte så tjock isolering från början. Det verkar helt enkelt som om att ditt värmesystem är underdimensionerat i badrummet, speciellt då du har utsug av luft i rummet också. Vad kan man göra?
Det finns bara ett alternativ, att tillföra mer värme, antingen via högre temp på vattnet i golvet, ökat flöde i slingan, eller externt t.ex handdukstork.

Vem som gjort fel? Men du får betala driften på någor sätt ändå.
 
Vattenburen golvvärme ska utan problem kunna värma ett badrum, vårt badrum i källaren är husets varmaste rum trots oisolerad yttervägg (enbart dränerad och klädd med platon)
Vi bor i ett hus byggt av siporex och blåbetong som är putsat på långsidorna och klätt med tegel på gavlarna. Det enda rummet som tydligt påverkas av vind/kyla är vardagsrummet som har 4 m fönster på 2 av 4 väggar, 2-glas från 1965.

Utifrån det borde väl ett nybyggt stenhus klara att hålla kylan ute även om det blåser? Jag tror att det är fuskat med isolering/vindduk, håller med Mikael_L, gå inte med på att betala högre driftkostnader för att byggarna inte gjort sitt jobb. q(;^;)p
Att sätta in en radiator i ett rum med golvvärme skulle jag ALDRIG godta, vilket idiotförslag! :@
Förmodligen är det för dåligt isolerat både i ytterväggar och mot kattvinden, kanske underdimesionerad golvvärme också.

Va det nyckelfärdigt det kallades? :rolleyes:
Jag skulle va tok-förbannad om nån försökte lura mej i en affär av den här storleken! Ge Er inte, husfirman ska leverera ett hus som håller värmen i alla rum!
 
Mikael_L
Är huset korrekt tätat mot vind så finns det ingen värme som kan blåsa bort.

Eller, ja, lite lite varm sköld är det ju utanför huset vid vindstilla, men inte så det ska bli såå drastisk effekt inne.
 
Om det bara är kallt när det blåser så har de troligen slarvat med vindskyddet. Vi har fritt från ett håll och har samma problem. Fast jag vet att de slarvat med vindskyddet och de skall komma och fixa det så småningom.
 
Kalla vindar påverkar inte så mycket välisolerade väggar men kallrass från fönster blir mer kännbart vid blåst. Att det är en köldbrygga runt fönster är ingen överraskning eftersom fönsterkarmen isolerar oftast sämre än glaset ( metallram runt kasset).
Golvvärmen är kanske täckt med inredning just under fönster och har svårt att motverka kallrasset?
Går fläkten så tar den med sej en del av den varma luften.
Vill man ha det varmt så måste man ju öka värmeavgivning till rummet när det blåser extremt, tycker jag. Kan inte din golvvärme prestera bättre?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.