Jag tänder med dagstidningen. Håller med om att de mesta ytbehandlade papperssorter, som man använder till reklam, knappt brinner för sig själva ens.
 
en påse ris-de e grejer de
 
Inte ett ris papper, då?
 
Nä, formodligen en sån här :D

vargarda_ris_500p_____resize_s_270_270.jpg
 
Shit vilken nostalgitripp! :D De där åt man ju när man var liten!
 
jag körde med näver innan men då var jag o såg hos en han tände med tretex som han doppat i "oljeblandning" det ser ut exakt som dom man kan köpa braständare eller vad det heter. så nu kör jag med tretex bitar tp 2*5 cm. har aldrig misslyckats hittitls. kanske dyrare än näver men det tar typ under 30 sek att göra upp eld nu, komfort kostar helt enkelt.
 
Med min panna (Atmos DC 35 SF) ser jag ingen som helst anledning till att krångla till det med något annat än några blad ur dagstidningen. Travar jag in veden på rätt sätt (det är noga för att det ska fungera!), lägger dit tidningsbladen och tuttar på, så sköter det sig själv sen. Inga speciella material eller vätskor, inga speciella verktyg (brännare), ingen tändbrasa eller något annat kludder, som det heter på skånska.
 
Har man en frityrkokare hemma, så får man ju alltid en massa gammal olja över, ganska mijövänligt att använda det som tretex-dipp !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.