J
Hej. Torp från 1901 med gjuten betonggrund för entré som jag planerar att bygga in dvs. flytta ut ytterdörren från huset. Planen är även att sätta in två mindre fönster samt isolera vägg + golv så att man kan ha på värme vid behov. Är det lämpligt att behålla bef. betongklump för dessa planer eller finns det bättre tips om baskonstruktion samt hur man "ansluter" ny entré mot fasad? Betonggrunden idag ca 2,5 x 2 m.//Jocke
 
  • torpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen med att behålla den befintliga och isolera den är ju att det borde bli stor nivåskillnad in till resten av huset. Men i övrigt om den är i bra skick så är det väl inget bekymmer att använda sig av den.

/ Per
 
Hej

Jag har en liknande ide för mitt hus, det som skiljer är att det finns en matkällare inunder som ansluter till övriga källarutrymmen.

Jag tänkte jag kunde lägga golvvärme direkt på betongplattan men är lite orolig för ködbryggor utifrån, kan man dra ned isolering och ytterpanel en bit ned på muren för att förhindra detta? Om detta fungerar så är det något jag kan tänka mig att göra runt hela huset då jag har köldbryggor på fler ställen.

Är det någon som har gjort detta och kan komma med synpunkter?

mvh//
lstridh
 
J
-------
Nackdelen med att behålla den befintliga och isolera den är ju att det borde bli stor nivåskillnad in till resten av huset. Men i övrigt om den är i bra skick så är det väl inget bekymmer att använda sig av den.

/ Per
-----------

Hej, Per.

Om man skall behålla den befintliga grunden och samtidigt isolera, har du något förslag på lösning för golv + anslutning husvägg/uppbyggnad av ny vägg på grunden? Joakim
 
Jag är ju inte en utbildad snickare, men golvet slulle jag isolera med cellplast för att minska bygghöjden. Att tänka på är ju att sätta tjärpapp eller enkom syllisolering mellan all betong och trä. Hade nog lagt tjock takpapp över hela ytan för att slippa risk för fukt. Skulle nog även klätt in "betongklumpen" med cellplast och en sockelskiva.

Vad gäller vägganslutning så måste man riva bort gamla panelen och se om det finns ngt bra att ansluta mot. Annars får man kanske fälla in nya reglar eller kortlingar i husväggen så det finns bra att fästa mot.

Väggkonstruktion är inte speciellt märkvärdigt.

Liggande syll 45x145, stående 45x145, hammarband 45x195 på sidorna.

Normalt bygger man med ngn av dessa konstruktioner...

Utifrån räknat om du inte ska ha utrymmet uppvärmt alltid:
Panel - Spikläkt 28x70 (på 45x45 reglarna ->) - Vindduk - Liggande 45x45 - Stående 45x145 - Vindduk - OSB - Gips.

Utifrån räknat om du har det uppvärmt:
Panel - Spikläkt 34x70 - Vindduk - Stående 45x145 - Ålderbeständig plast - Liggande 45x45 - OSB - Gips

Både 145 och 45 relgarna ska vara isolerade.

Men iom du har ett gammalt hus utan kondensplast och med självdrag hade nog jag skippat det i utbyggnaden åxå och byggt enl alternativ 1.

Men som sagt du ska inte ta detta som en lag fler får gärna komentera.

/ Per
 
  • Gilla
Källby
  • Laddar…
J JoakimU skrev:
Hej. Torp från 1901 med gjuten betonggrund för entré som jag planerar att bygga in dvs. flytta ut ytterdörren från huset. Planen är även att sätta in två mindre fönster samt isolera vägg + golv så att man kan ha på värme vid behov. Är det lämpligt att behålla bef. betongklump för dessa planer eller finns det bättre tips om baskonstruktion samt hur man "ansluter" ny entré mot fasad? Betonggrunden idag ca 2,5 x 2 m.//Jocke
Tråden är gammal som gatan, men jag chansar. Är i precis samma läge och har samma funderingar som du hade för 10 år sen... Hur blev det? Löste du det isolerat?
/Gustav
 
Hej

jag undrar också över detta. Funderar på att bygga in min farstukvist som det ligger källare under. Någon som har tips och idéer?

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.