Hej!

Vi har precis fått bygglov och skickat ut våra ritningar till ett antal husleverantörer men undrar nu vilken entreprenadform man bör välja? Delad entreprenad eller totalentreprenad? Vad är för- respektive nackdelar med respektive form?

Vad har ni för erfarenheter av dessa två entreprenadformer?

Hälsningar
Staffan
 
Bob_the_builder
Utan att ha byggt ännu och ha några faktiska erfarenheter att dela med mig av 8) så tror jag ändå att jag vågar säga följande:

Totalentreprenad blir dyrare än en noggrannt skött delad entr. Totalentr är väldigt tryggt för köparen - dig. Du vet vad det kommer kosta. Eventuella tillkommande kostnader belastar entreprenören. Här är alltså skillnaden. Entreprenören är naturligtvis inte dummare än att han låter dig betala merkostnaderna innan de har uppstått.

En delad entr kräver mer av dig som köpare. Du måste samordna de olika entreprenaderna (alternativt betala någon för att göra det, men det blir sannolikt ganska dyrt). Du måste se till att det klaffar med elektriker och rörmokare m. fl. vid en massa olika tidpunkter. Ju mer bygget drar ut på tiden (vilket det lätt gör med brister i samordningen) dess då mer kostnader drabbas du av för bl.a. byggnadskreditiv.

Sannolikt finns det "några hundra" tusen att spara på delad entreprenad, men det kanske å andra sidan ger dig några månader av sömnlösa nätter... ;)
 
Jag instämmer med Bob_the_builder!

Det beror självklart också på var i Sverige du skall bygga. I ett område som är mitt uppe i en bygg rusch (t.e.x. Mälardalen) så skulle jag rekommendera en totalentreprenad även om det blir dyrare. Men på en plats där det är lugnare tillväxt och således enklare för dig som byggherre att få fram bra entreprenörer så skulle jag rekommendera en delad entreprenad. Sedan beror det ju själklart också på hur exakt du tidsmässigt måste blir klar med bygget.
 
Det finns även delad entrepenad där husfirman säljer huset och byggfirman står för allt övrigt till ett fast pris per kontrakt. (grund+planering, el, vvs. målning, bygg.)Denna form av delad entrepenad tycker jag är klart bäst!
 
Tror inte på detta att det skulle skilja flera hundra tusen mellan delad och totalentreprenad. Har flera bekanta som byggt på deladentreprenad och där priset har skenat i väg ordentligt. Vad som kan vara värt att tänka på när man får en offert på delad entreprenad är att oftast så lämmnas priserna i kalkylen under "säljarens uppskattning". I denna kolumm får priset stiga med 15 % utan att du som kund kan göra något. På 1 miljon är det 150 000kr. Kan vara värt att tänka på. Sedan säger jag inte att det behöver bli så, men säkrare än att få ett fast pris kan det ju inte bli. Vet sådana som har byggt med deladenteprenad som slutsumman har stigit med nästa 100 000kr mot vad som stod i kalkylen. Jag tror att folk är för mycket för att bara titta på sista raden i en kalkyl i stället för att jämföra och se vad man verkligen får för pengarna
Bob_the_builder skrev:
Utan att ha byggt ännu och ha några faktiska erfarenheter att dela med mig av  8) så tror jag ändå att jag vågar säga följande:

Totalentreprenad blir dyrare än en noggrannt skött delad entr. Totalentr är väldigt tryggt för köparen - dig. Du vet vad det kommer kosta. Eventuella tillkommande kostnader belastar entreprenören. Här är alltså skillnaden. Entreprenören är naturligtvis inte dummare än att han låter dig betala merkostnaderna innan de har uppstått.

En delad entr kräver mer av dig som köpare. Du måste samordna de olika entreprenaderna (alternativt betala någon för att göra det, men det blir sannolikt ganska dyrt). Du måste se till att det klaffar med elektriker och rörmokare m. fl. vid en massa olika tidpunkter. Ju mer bygget drar ut på tiden (vilket det lätt gör med brister i samordningen) dess då mer kostnader drabbas du av för bl.a. byggnadskreditiv.

Sannolikt finns det "några hundra" tusen att spara på delad entreprenad, men det kanske å andra sidan ger dig några månader av sömnlösa nätter...  ;)
 
Bob_the_builder
Jontemyra skrev:
Tror inte på detta att det skulle skilja flera hundra tusen mellan delad och totalentreprenad. Har flera bekanta som byggt på deladentreprenad och där priset har skenat i väg ordentligt. Vad som kan vara värt att tänka på när man får en offert på delad entreprenad är att oftast så lämmnas priserna i kalkylen under "säljarens uppskattning". I denna kolumm får priset stiga med 15 % utan att du som kund kan göra något. På 1 miljon är det 150 000kr. Kan vara värt att tänka på. Sedan säger jag inte att det behöver bli så, men säkrare än att få ett fast pris kan det ju inte bli. Vet sådana som har byggt med deladenteprenad som slutsumman har stigit med nästa 100 000kr mot vad som stod i kalkylen. Jag tror att folk är för mycket för att bara titta på sista raden i en kalkyl i stället för att jämföra och se vad man verkligen får för pengarna
Jodå, jag är övertygad om att det är på det sättet.
En delad entreprenad är i princip billigare än en totaldito. Men det förutsätter, som jag skrev, noggrann "skötsel". Detta har illustrerats i flera sammanhang här på forumet. Det tydligaste exemplet jag kommer på gäller bergvärmeanläggningar, där priset mellan total- och delad entreprenad skiljer högst avsevärt (till den senares fördel).

Jag avsåg inte människor som "bara tittar på sista raden", utan de som engagerar sig och tar reda på vad saker egentligen kostar genom att begära många olika offerter på samma jobb. Har man inte tid, lust eller kunskap ska man absolut välja totalentreprenad. Då är man (förhållandevis) säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.