Jag har ett par funderingar angående sågklingor. Jag har en enklare klyv samt en bosch pcm 8 kap. Klingan till boschen lyckades jag paja och tilll klyven var det med en skitklinga. Just nu kör jag med biltema klingor och det funkar bra, ca samma pris som att slipa om man har en bra klinga. Funderar på om det är värt att lägga 1000kr på en klinga som går att slipa om, eller skall man fortsätta med biltema, eller går det att slipa om biltema klingorna?

Såg oxå att det finns en slipmaskin för dessa klingor på jula för ca 1000, men min erfarenhet av maskiner från jula är inte bra. Tror ni att man skulle kunna få bra resultat med en slipmaskin hemma?

Hur gör ni?
 
Senast så köpte jag mina Bosch klingor i UK och Festool i Tyskland.

Slipa om blir inte billigare.

har Biltema klinga i tex en gammal cirkelsåg och det funkar bra, Biltemas klingor är helt ok men kanske inte uppe i festool/boschnivå.
 
Nimajneb skrev:
Senast så köpte jag mina Bosch klingor i UK och Festool i Tyskland.

Slipa om blir inte billigare.

har Biltema klinga i tex en gammal cirkelsåg och det funkar bra, Biltemas klingor är helt ok men kanske inte uppe i festool/boschnivå.
Jag slipar om mina på Theofils. Trodde faktiskt det blev billigare än att köpa nya klingor (dock jämfört med Festool)?

Blir kanske inte i kronor billigare än riktigt billiga klingor, men då finns det ju en viss skillnad på kvalitet.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag slipar om mina på Theofils. Trodde faktiskt det blev billigare än att köpa nya klingor (dock jämfört med Festool)?

Blir kanske inte i kronor billigare än riktigt billiga klingor, men då finns det ju en viss skillnad på kvalitet.

--- Mats ---
23€ tror jag tex Festols 48taggare till TS55 kostar i Tyskland tex, sedan finns det andra som är dyrare resp billigare
 
Nimajneb skrev:
23€ tror jag tex Festols 48taggare till TS55 kostar i Tyskland tex, sedan finns det andra som är dyrare resp billigare
Se där, det svåra är att man måste handla i förväg, men med de priserna låter slipa om riktigt dumt. Skall kika på webben nästa gång.

--- Mats ---
 
£23 för en bra klinga och sedan kostar ju en omslipning 80-100kr, låter ju som att det är taktiken. Vet inte om det blir billigare men det känns som att det blir bättre med en bra klinga samt att den nog håller längre. Har man sedan 2st så kan man ju ha den ena på slipning å använda den andra. Får ta å kolla runt på nätet efter bra priser.
 
Var hittar du omslipning av en 48taggare för 100kr?
När jag frågar runt brukar det ligga på typ 250kr med en veckas lev tid.
 
Bor i göteborg och har frågat vänner som lämnar in sina klingor och då har jag fått ett par ställen där det ligger på från 80kr och upp, lite osäker på antalet tänder. Kanske skall dubbelkolla detta innnan jag går på spåret att slipa, men jag tycker 250kr låter väldigt dyrt och behöver man fixa en eller ett par nya tänder oxå så blir det ju tokydrt.
 
ringde å kollade nu med småmaskinservice som är ett av ställena och då var priser 160kr om man inte behöver laga den för det är då 30-40kr/tand. Och enligt SMS-service funkar det även bra att slipa om billiga kina-klingor och dessa blir mycket bättre än nya.
 
Tog en liten koll på youtube och där fanns en del maskiner för hemmafixare som slipar sågklingor. Vet inte hur bra resulaten blir men jag gissar att det nog duger för hemmafixare. Nu gäller det bara att man hittar en maskin som verkar ok till ett rimligt pris så det blir försvarbart, och tills dess så blir det nya billiga klingor.
 
Har dubletter av alla mina klingor och det stämmer med ca150sek för en omslipning. Gäller för 30T. Detta via optimera som skickar var 14e dag.
 
Lyfter upp den här tråden för att dubbelkolla om någon testat maskinen som slipar klingor som finns på jula? http://www.jula.se/slipmaskin-for-sagklingor-110-w-125658

Jag tog en sväng inom där igår och det är ju ingen maskin som man köper för proffesionellt bruk, men det känndes som att den skulle funka hemma. En del tid går nog till att ställa in den men sedan verkade den relativt smidig. Och om man är noggrann att dra åt alla justerskruvar så kan det nog bli ett bra resultat.

Jag har försökt att hitta någon manskin ett snäpp upp, men nästa nivå (i sverige) verkar vara proffsmaskiner och då på tok för dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.