Hej!
Min fjärrvärmepanna som installerades 2005 har sedan oktober i fjol ökat förbrukningen med minst det dubbla, snudd på tredubbelt. Under oktober använde den enligt mätaren 9000 kWh, i november något mer och i december runt 7000 kWh, vilket gör att årsförbrukningen plötsligt är uppe i 45000 kWh mot normala 25000. Jag har bott i huset i 19 år och haft en relativt jämn kurva förbrukningsmässigt hela tiden men nu är det helt galet. Inga förändringar i huset är gjorda i oktober eller senare, vämen in och ut ur systemet är normal - vad kan vara fel för övrigt? Vattenförbrukningen är normal, det är max 21 grader inomhus (som vanligt) och jag är rent matt av utgifterna detta för med sig, runt 6000 kr per månad bara för driften.
Mätaren är utbytt i dagarna och från FV-verket säger de att det ser normalt ut att förbruka runt 160 kWh/dag när det är någon minusgrad ute. Jag avvaktar svar från FV-folket om det är fel på mätaren, men kan det vara något annat som är galet och som jag kan göra något åt?
 
I somras flyttade jag in i ett hus byggt 39, tilläggsisolerat på 70-talet som alla andra hus. 1½ plan på totalt 140kvm. Under december månad så drog min fjärrvärme 3200kwh totalt, runt 4kw per timme.
 
Då blir det sådär 106 kWh/dygn för dig... Mitt hur är byggt 32 och är 126 kvm, har ingen bra isolering alls i gamla delen på 90 kvm. Jag har inte haft det varmare än vanligt inne (20 grader), har inte gjort av med en massa varmvatten och inte hittat på något nytt alls. Och i oktober var det ganska milt väder, inget väder som förbrukar 9000 kWh inte.
Jag inser att jag måste ta tilläggsisoleringen av vinden på allvar, men först måste jag fixa pannan, har ju inte ens råd att isolera med de utgifterna jag har nu.:(
 
Redigerat:
Det låter verkligen galet mycket!! Det är något som inte stämmer. Jag är absolut inte kunnig men jag har lärt mig lite. Vi har hög tilloppstemperatur på grund av en ventil som inte går tillbaks, väntar på service. Trots det förbrukar vi runt 90-100/dag. 2 barn. Alla duschar/badar varje dag. I o för sig inte lika stort hus som ditt men ändå.
Där är ingen läcka? Så att den får fylla och värma vatten? Vad är framledningstemperaturen? Ring och be någon som jobbar med service om råd. Den förbrukningen är jättehög. Här finns många kunniga här inne, hoppas att du snart får hjälp!
 
Hej Sandra och tack för svar!
Det verkar som om FV-folket misstänker fel på mätaren och det hoppas jag verkligen. Det betyder pengar tillbaka, skulle vara mer än välkommet. Jag väntar iof ff på svar från provtrycket av mätaren, men nyinsatta mätaren rapporterar en helt annan förbrukning, det bådar gott.
Fast jag tror ändå att jag ska ha service på pannan, för jag tycker att förbrukningen verkar väl hög även i nuläget med de där 160 kWh per dygn. Ska bli m y c k e t skönt när detta är över...
 
Du får återkomma med hur det gick. Själv tycker jag att jag också förbrukar onödigt mycket fjärrvärme, har i snitt legat på 108 kWh per dygn sedan kylan kom. Nu har jag väldigt gamla radiatorer som knappt fungerar så det spelar säkert en stor roll. Ska byta dem så fort jag vet hur man gör. Dessutom bytte vi fönster för inte så länge sedan och har inte kunnat isolera tillräckligt men ska göra det asap.
 
imported_Tessan skrev:
Nu har jag väldigt gamla radiatorer som knappt fungerar så det spelar säkert en stor roll.
det spelar ingen roll att de är gamla :). Man byter en radiator när den läcker eller i fall det är för kallt i rummet när radiatorn står på max ... då byter man till en större modell som kan avge mer värme per timme.
Radiatorn kan inte stjäla värme från dej och du betalar bara för det värme som du förbrukar. Om den är fylld av slam då blir den inte uppvärmt och vatten ut kyls mindre mao du har inte utnyttjat mer värme. Det är i alla fall så jag uppfattar det hela . Du behöver inte stressa för ett byte :). Täta fönster gör mer nytta :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia, jag skrev lite fel. Jag har gamla termostater. Har för mig att man får ut mer värme elementet om termostaterna fungerar som de ska.
 
Du behöver inte nödvändigtvis inte få ut mer värme för att de inte funkar som de ska.

Om du inte tror termostaterna ger fullt så plocka bara bort dem och peta på stiftet så det åker ut helt. De brukar sätta sig ibland.
 
Om du tycker att du har det för varmt i huset och kan inte reglera ner värmen i rummen så kan det hjälpa med nya termostater. Det är oftast bara temperatursänkning som effektivt minskar värmeräkningen, tyvärr. Hoppas att det är mätaren som visar fel :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Som imported tessan sa så är fungerande termostater bra för förbrukningen
En annan sak som bör ses över är att det inte är luft i värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.