Jag vill kunna centrera kopierringar för 12mm och 1/2" fräsar - finns det centreringsdornar för den storleken? Till 8mm fräs använder jag festool centreringsdorn 492187, men den passar bara 8mm och 1/4". Att behöva centrera kopierringen och sen byta till 1/2" hylsa känns lite väl omständigt.

Någon som vet var jag kan få tag på en motsvarande centreringsdorn för 12mm och 1/2"? Alternativt tips på hur jag annars centrerar snabbt och exakt?
 
Trend tillverkar en metrisk och en imperial. 8/12mm respektive 1/4-½". De är faktiskt så billiga att man får båda två för runt hundralappen även i Sverige.

Sen vet jag inte om det var den typen du tänkte på. Festoolvarianten med en kon är bättre.

Trend gör faktiskt en variant av den också, men den verkar inte gå att köpa lös.
 
Redigerat:
Hur använder man varianten som inte är en kon?
 
Trends icke-koniska variant är väl tänkt att användas till deras Unibase (i princip en extra, centrerad, basplatta som man sen monterar önskad kopierring i)? Jag har för mig att man pluggar i en plastbit med ett centrerat hål i Unibasen, och sen använder man centreringsmanicken som har samma diameter som hålet i plastbiten för att Unibasen skall hamna rätt.

Tyvärr har jag inget konkret tips på ett koniskt dorn som passar i en 12 mm hylsa. Faktum är att jag aldrig har saknat ett sådant. Av ren nyfikenhet... vill du bara ha friheten att använda 12 mm stål, eller har du hamnat i en situation där du absolut måste använda ett så pass kraftigt stål tillsammans med kopierring?

En riktig nödlösning (gillar inte den själv) är att skaffa en reduceringshylsa och köra med dornet du redan har. Men det är förstås lite halvpilligt det med...
 
Nä, jag är inte i en specialsituation, utan det är bara det att jag hellre använder 1/2" än 8mm stål.
 
Jag har en extra reduceringshylsa halvtum till 8mm. Du kan få den vid tillfälle, eller också kan jag posta den. Tyvärr hjälper det dig inte om du vill köra med 12mm spännhylsa.
 
Det var verkligen shysst! Jag byter den gärna mot en öl när vi ses nästa gång! Du behöver inte posta den, det är som sagt ingen brådska.
 
Daniel_N skrev:
Jag vill kunna centrera kopierringar för 12mm och 1/2" fräsar - finns det centreringsdornar för den storleken? Till 8mm fräs använder jag festool centreringsdorn 492187, men den passar bara 8mm och 1/4". Att behöva centrera kopierringen och sen byta till 1/2" hylsa känns lite väl omständigt.

Någon som vet var jag kan få tag på en motsvarande centreringsdorn för 12mm och 1/2"? Alternativt tips på hur jag annars centrerar snabbt och exakt?
Inte provat detta själv, men: Bevilja dig en 30 mm notfräs. Använd den för en 30 mm kopierring?

--- Mats ---
 
Metoden är säkert rätt Mats, men de flesta kopierringar om inte alla är måttbestämda mot utsidan.

Det måste ju finnas någon som säljer en 12mm/½" sån där.
 
Dessutom vill jag ju gärna ha en kona för att kunna klara olika diametrar på kopierringar.
 
Milescraft gör en konad som passar för 1/4" och 1/2". Den ska gå att hitta lös, åtminstone i staterna, men den löser ju inte problemet med 12mm-skaften.
 
Ja, då har vi en för 12mm också, från Bosch.
 
Tack för allt letande herr handyman, det uppskattas verkligen!
 
Det fanns också ett visst egenintresse i letandet. Jag har ofta retat mig på det där. Förstår inte varför det inte finns fullt sortiment på såna koner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.