Vi skall ersätta betongplattorna på vår altan med ett trädäck för att höja mysfaktorn. Efter att ha grunnat en del och ojjat mig över att gräva till frostfritt för plintar så kom jag på man borde kunna lägga 95x95-reglar på syllpapp, direkt på betongplattorna och därefter 28 mm trall. Tror ni detta kommer att funka, eller får jag problem?

Betongplattorna har legat i snart 25 år och visst har dom ju rört sig någon mm här och var, men på det hela taget ser det ganska bra ut. Om jag börjar gräva för plintar och röra runt i den gamla leran känns det som att detta skulle kunna leda till värre problem med tjälen än vad jag har i den befintliga plattsättningen.

Vore trevligt med lite synpunkter för och emot.
 
Jag tror inte att det kommer att bli några problem. Men, som du redan har påpekat, är det bra med någon typ av distansklossar av icke organiskt material.
 
Jag lade distanser av plast under mina reglar. Jag hade bitar över från ett golv jag hade lagt i källaren (fyrkantiuga plastbitar met en hålstruktur)

/Zeb
 
Tänk på att det kommer att bli höga punktbelastningar med sättningsrisk. Ju fler stöd i marken desto bättre.
 
Goggen skrev:
Vi skall ersätta betongplattorna på vår altan med ett trädäck för att höja mysfaktorn. Efter att ha grunnat en del och ojjat mig över att gräva till frostfritt för plintar så kom jag på man borde kunna lägga 95x95-reglar på syllpapp, direkt på betongplattorna och därefter 28 mm trall. Tror ni detta kommer att funka, eller får jag problem?


Vore trevligt med lite synpunkter för och emot.
Varför skall du ha 95*95 reglar. i och med att du lägger det mot plattorna hela vägen så behövs väll endast den storleken som håller brädorna på plats. varför inte lågga trallbrädor 120*28 med cc50 och tralldäck rakt på detta.
 
Naturligvis menar jag 45x95. Största anledningen är att det höjer upp trädäcket till den nivå jag vill ha det. Är det dessutom inte ganska bra att man får en luftspalt under så att trallen skyddas från markfukt?

valter53: Hur menar du? Borde inte punktbelastningarna minska när ytan minskar? Tryck=kraft/yta? Man vill ju verkligen undvika sättningar så lite mer info skulle vara bra.
 
Tryck=kraft/yta?
Formeln stämmer, ditt resonemang var felaktigt.
Om du har stor yta så minskar kraften (allt enligt formeln) och tvärtom om du har liten yta.
 
Det är inga som helst problem att bygga ett trädäck ovanpå era betongplattor. Bara se till att regla med max cc 600 om du använder 28x95 alt. 28x120 trall så att det inte blir till en studsmatta. Inte så trevligt när kaffet hoppar ur koppen för att sambon trampar in på däcket. ;)
 
Inte så trevligt när kaffet hoppar ur koppen för att sambon trampar in på däcket.
Var snäll mot min fru! ;)

I helgen avslutade jag vinterns inomhusrenovering och på fredag börjar semestern. Har vi tur blir det sill och nubbe på nybyggt trädäck till midsommar.

Det är skönt att bygga i nästan marknivå; -vi är inte riktigt överens om räcke/vindskyddsplank, men det kan ju vänta till senare.

Tack för råden i denna tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.