Hej

Jag skaffade ADSL för inte så länge sen, mitt problem nu är att alla telefoner och splittern till modemet stryper telefonerna som kommer efter huvudjacket när dem kopplas in i huvudjacket (men dem fungerar själva). Jag har seriekopplat där och den enda telefonen som kan kopplas utan att döda signalen över resten av jacken är telia telefonen vi har.

Lite fakta om vad som har hänt:

Jag har seriekopplat huvudjacket.

Om seriekoppling behålls fungerar inte resten av huset då modem eller andra telefoner än telias kopplas in.

Om jag parallellkopplar den dör ju modemet varje gång non ringer, inget konstigt med detta. Splitter ska fungera korrekt (tillhör en vän o där fungerar den)

...om ni tänker tipsa om att ta sönder plast piggen på lurarna så kan ja säga att detta medför bara att jacket blir parallellt med nästa och löser inte mitt bredbands problem. Jag vill kunna koppla in mitt ADSL i huvudjacket och samtidigt kunna prata i övriga, utan att ADSL dör!

....mycket desperat...

???
 
Hur har du anslutit tåtarna som går vidare till nästa jack i överdelen av huvudjacket? Har du anslutit dem till *båda* skruvarna på var sida? Om inte, kan det problem du beskriver uppstå (dvs signalen som kommer tillbaka från telefonen på de "yttre" skruvarna når aldrig de "inre/övre" skruvarna som går till nästa jack)

/Egge
 
Jora det har jag!
Såhär ser det ut:

                         l         ut              l
                         l                          l
                        O                         O
               O------l                          l-----O



                        O                         O
                       /            In              \
           

               
Tyvär ja htittar inget där, har redan gåt igenom den, ett par gånger. Jag vill inte flytta den, vill veta varför det bara fungerar normalt med telias telefon och inte med andra telefoner eller splittern.
 
Jag skulle tippa på att det är splittern som inte skickar igenom signalerna helt enkelt ... kan det inte vara så..... kanske funkar hos grannen eftersom han har det paralellt.
 
hmm...aa...kan vara...i så fall är det inte bara splittern, det är splittern o resten av telefonerna i huset...förutom telias så klart!....
Men om det funkar hos grannen, för att han har parallelt borde internet dö hos han ju när det ringer o non lyfter på luren, men det gör det inte!...ja tror jag blir tokig! ::)
 
Kopplar man in splittern före första jacket så spelar det ingen roll hur telenätet är kopplat i resten av huset. Så här:



Inkommande från Telia
--------->
Splitter------------>Resten av huset
|
|
|
ADSL-modem
 
oki!...d låter vettigt, vad krävs det för sorts splitter? var kan man hitta sån och kommer mitt problem med att överiga jacken bryts försvinna?...
Ska testa det! ...tack
 
varför splitter??
adsl i första jack sen brukar det inte vara några problem att koppla som man vill serie/paralellt
 
@rmani skrev:
oki!...d låter vettigt, vad krävs det för sorts splitter? var kan man hitta sån och kommer mitt problem med att överiga jacken bryts försvinna?...
Ska testa det! ...tack

Splittern är ett filter som skickar den ofiltrerade signalen från telestationen till ADSL-modemet och en filtrerad signal till husets telefonnät. Det brukar alltid följa med en splitter när man köper ett ADSL-modem men ganska ofta är splittern inbyggd i modemet.

Splittern som följde med vårat modem hade bara två RJ11-kontakter men det visade sig att den kontakt som var märkt PHONE tog in signalen på pinne 2 och 3 och skickade ut den filtrerade signalen (till telefonerna) på pinne 1 och 4. Pinne 1 och 4 kopplade jag alltså till husets telenät och pinne 2 och 3 kopplade jag till telestationen. Är splittern inbyggd i modemet ska man antagligen koppla på samma sätt.
 
Kanske ska tillägga att man inte får röra teleledningen före första uttaget (Telias bestämmelser). Men om man känner att man vet vad man håller på med kanske man inte behöver hindras av det ...
 
Om jag tokat dig rätt så fungerar det om du har en t-märkt telefon och/eller adsl-splittern i första jacket, men ingen av dina andra telefoner fungerar?

I så fall är faktiskt ALLA dina andra telefoner felkopplade!

Om de inte är t-märkta, d.v.s. har tvåtrådanslutning, så ska du koppla in ledarna på både nedre och övre paret pinnar i telepluggen samtidigt.

Det man också kan göra är att bryta bort den där vita plastpinnen på telepluggen, men det känns bättre att koppla om i pluggen, speciellt om man behöver bryt-serie-funktionen senare av någon anledning.

Ett tips är att det räcker bra att första jacket är "seriekopplat", alla jack efteråt kan du paralellkoppla om du vill.


En klassiker med telias gamla jack är att de har sex skruvar, och många missar att de två övre på varje sida ska kopplas ihop med varandra. Sjutton vet varför det är separata anslutningar, det finns säkert något förträffligt specialfall där det är motiverat men oftast har man ingen nytta av den uppdelningen.
 
Har för mig att de gamla telejacken med 6 skruvar användes för att ha möjligheten att koppla in en extra "ringsignal", en klocka alltså. Mittersta skruvarna användes till det...har jag för mig iaf...
 
yxis skrev:
Om jag tokat dig rätt så fungerar det om du har en t-märkt telefon och/eller adsl-splittern i första jacket, men ingen av dina andra telefoner fungerar?
Asså alla mina telefoner fungerar inkl. modemet men alla mina telefoner inkl. modemet (splittern) stryper linjen i övriga delar av huset förutom telias, ja kan parallellkoppla men då funkar inte ADSL som det ska!!....dilemma... telefon eller 8Mbit :-/ har fortf. inte testat tipsen ovan ska göra det så fort. ja skrivit min tenta..=D...tack allihop! om ni har fler bra tips så mata på bara!

MVH Arman
 
@rmani skrev:
Asså alla mina telefoner fungerar inkl. modemet men alla mina telefoner inkl. modemet (splittern) stryper linjen i övriga delar av huset förutom telias, ja kan parallellkoppla men då funkar inte ADSL som det ska!!....dilemma... telefon eller 8Mbit :-/ har fortf. inte testat tipsen ovan ska göra det så fort. ja skrivit min tenta..=D...tack allihop! om ni har fler bra tips så mata på bara!
Men, då ÄR alla dina telefoner förutom telias telefon felkopplade! Titta i jacket på dem, antagligen bara två trådar inkopplade.

Om det är modularkontakter och telefonerna inte är t-märkta så ska du ha övergång mellan modularkontakt och "televerkkontakt" avsedd för telefonsvarare och nummerpresentatörer, INTE avsedd för telefoner, modem o.s.v., för att telefonen inte ska bryta resten av huset.


Men, du kan ju alltså ha första jacket seriekopplat, med adsl-grejerna där, och alla andra jack paralellkopplade, och ställ telia-telefonen vid första jacket så är problemet löst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.