Hej gott folk!

Jag och min sambo håller på för fullt med att renovera vårt nyinköpta timmerhus från sent 1800-tal och har en del funderingar som vi vill dryfta med expertisen här på forumet. Vi bor för övrigt mitt i Dalarna, med tanke på klimatzoner etc.

Nuvarande yttervägg inifrån och ut (observera det obefintliga vindskyddet i väggen):

  1. Råspånt (hade treetex som innersta lager innan men den är numer väck)
  2. (luftspalt av varierande tjocklek eftersom spånten är uppreglad någorlunda rakt)
  3. Timmervägg, ca 6 tum tjock.
  4. (luftspalt av varierande tjocklek pga uppregling för ytterpanel)
  5. Ytterpanel i torrsprucket men ej rötangripet skick.
Då det finns minimalt med plats invändigt för att dra nya flexslangar utan att börja fräsa ur råspånten och greja så funderar jag på att regla upp med 45x45 invändigt för att dra el och sådant i. Det vi vill ha synpunkter på är följande väggkonstruktion, återigen inifrån och ut:

  1. Gips
  2. OSB
  3. 45x45 regel med tillhörande 45mm isolering
  4. 15 mm fasadboard (för att döda köldbryggor - redig overkill och kanske tom dumt invändigt?)
  5. Åldersbeständig plast (alternativt variabel ångbroms)
  6. Råspånt
  7. (luftspalt av varierande tjocklek eftersom spånten är uppreglad någorlunda rakt)
  8. Timmervägg, ca 6 tum tjock.
  9. (luftspalt av varierande tjocklek pga uppregling för ytterpanel)
  10. Ytterpanel i torrsprucket men ej rötangripet skick.
  11. 45x120 regel med tillhörande isolering
  12. 80 mm fasadskiva (för att döda köldbryggor)
  13. Vindpapp
  14. Spikläkt och luftspalt
  15. Ytterpanel

Någon som känner sig manad att skyffla om i ordningen eller har förslag på ändringar och gärna motivera dessa, alla synpunkter emottages tacksamt!
 
Vi har ett timmerhus från 1870 och har av byggnadsvårdsmässig och estetisk hänsyn valt att inte röra huset utvändigt, med undantag för några enstaka läkt som är spruckna, dörr- och fönsterrenoveringar samt ommålning.

Tilläggsisolering på utsidan har vi valt bort därför att det skulle riskera att störa husets proportioner (fönstren behöver flyttas ut, grunden behöver flyttas ut och takfoten och takutsprången i gavlarna blir mindre). Snickeridetaljerna, allt utom några enstaka fönsterbågar, är från 1870, och vi tror inte att de skulle tåla någon nedbrytning och uppsättning längre ut.

Tilläggsisolering på insidan har vi valt bort dels därför att flera rum har kvar träpaneler från kanske 1890 som vi vill ha kvar i rummen. Den går heller inte att plocka ner, och att tilläggsisolera några rum men inte andra verkar inte riktigt vettigt.

Det vi däremot håller på med är att se till att golvisoleringen är i bra skick och tät samt komplettera vid behov med icke diffusionsotäta material som linisolering, samt att isolera de plankväggar som vetter ut mot kattvindarna och i dem höja golven för mer isolering. Troligen kommer vi att lägga på 50mm linisolering på insidan av taken på övervåningen. Till det kommer också renovering av fönster och dörrar så att de verkligen är i bra skick.

Energiförbrukningen kommer aldrig att hamna i klass med ett nybyggt hus, men nybyggda hus finns det hur många som helst av, och det är bara att bygga ett nytt om man vill.

Andra har andra idéer om hur de vill renovera sina gamla hus, och så är det. Alla måste ta ställning till hur de vill hantera just sitt hus.Ungefär så har vi tänkt.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av timmerhus men, känner att jag måste kommentera. För det första, tycker jag att du har gjort en dumhet när du tagit bort treetexen. Denna skiva, isolerar lika mycket som 46 mm massivt trä. Är din råspont så tjock? För det andra. det är helgerån att sätta plast i ett gammalt timmerhus. (Personlig uppfattning). Huset är ditt, du avgör. Att överhuvud taget använda plast tycker jag är en styggelse. Tyvärr finns det inte mycket annat att välja på om man väljer den konstruktion du föreslagit.
Om jag varit ägare till detta hus, skulle jag övervägt följande alternativ betr. ytterväggarna från insidan: 2 lager treetex, förskjutna skarvar, spårat i den yttersta skivan för el, plywood eller osb och ytterst gips. Finns det behov att rikta väggen invändigt kan detta göras innan osb:n monteras.
När det gäller ytterväggen, har jag ideer om att använda asfaboard, som om jag uppfattat saken rätt är en asfaltimpregnerad treetex. Nu vet jag inte om lambdavärdet för asfaboarden är lika som för treetexskivan, men, skulle den vara det, får du med 5 skivor på varandra med förskjutna skarvar, en hygglig isolering som inte bygger mer än 60 mm. (125 mm i ditt förslag). Jag skulle dessutom riva bort den gamla ytterpanelen då jag är rädd att det kan bli sämre isoleringseffekt om man inte kan få riktigt tätt mellan den och väggen. Även här får man rikta upp väggen vid behov innan man monterar spikläkt för den nya fasaden. Vill du läsa mer om treetex rekommenderar jag denna länk: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40913-tretex-ta-bort-eller-inte.html
 
Redigerat:
jag håller med, isoleringen ska sluta tätt mot väggen. luftspalten ska vara precis innanför ytbeklädnaden..
 
Nu är det ju så att den luftspalt som finns på utsidan av väggen redan finns där, det är den luftspalt som någon tidigare ägare fått dit per automatik när de reglade upp väggen för ytterpanelen. Jag undrar dels om denna spalt kan vara kvar då det blir rätt mkt mer jobb att riva bort all gammal panel, fast frågan är väl hur pass tätt hus man kan få med en luftspalt innanför tilläggsisoleringen... Som det är nu drar det ju rakt genom väggen på kåken så det nuvarande vindskyddet är ju tämligen obefintligt.

Problemet med att lägga isolering utanpå den gamla panelen kanske blir att få tätt mellan gamla panelen och timret, om ni hänger med hur jag menar... Isoleringen utanför gör ju föga nytta om iskall luft kan läcka i i huset utifrån mellan gamla panelen och timret!

Synpunkter?
 
Helt rätt tänkt. Du kan få en skorstenseffekt som gör att din tilläggsisolering inte alls fungerar som det är avsett. Har för mig att jag läst om ett skräckexempel där det till och med blev kallare p.g.a detta. Jag sågade ner min gamla fasad när jag tilläggsisolerade. Körde med cirkelsågen mitt emellan spikläkterna och bröt loss stora stycken med hjälp av kofot. Det gick mycket fort och smidigt. Det tycker jag du skall göra också och sedan börja med en asfaboard innan du går vidare.
 
Vad du/ni än bestämmer dig/er för att göra så satsa på dreva om mellan timmer + knutar med lindrev, otjärat inne, tjärat ute om du börjar där.

Satsar du på insidan bara så komplettera med en vindduk/papp mot timmret efter drevning så lär det inte blåsa igenom ev. tilläggsisolering.

Kan bara tipsa om organisk isolering typ vital,lin,ekofiber.

Gjorde faktist precis som du har gjort, rev ner gamla tretexen för att dels dreva om men oxå för att sala upp med regelverk, tyvärr så var man ju rätt dum som inte använde mig av de gamla skivorna som extra skydd mot timmret, funkar även utmärkt att ha som briketter i vedspisen...jaja de åkte på tippen i vilket fall som helst.

Tänk också på att det är ganska stora projekt du tänkt göra, har själv hållt på i snart 4 år med mitt "lilla" projekt (fråga mig inte om antal timmar hehe)med ny planlösning,tilläggsisolering etc etc etc börjar man i ena änden finns det inga stopp ;)


Lycka till med ert projekt iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.