Ja, jag har nämnt mitt källarprojekt lite i förbigående på andra trådar. Jag har bland annat med intresse följt andras arbete med att bila upp golv och byta avlopp. Jag avundas de som har lyckats bila upp raka rännor att lägga nya avlopp i. Se bifogade bilder så ser ni vad jag har att tampas med under MITT betonggolv!
Man försöker bila upp en lagom bred grav (spadbredd) för att lägga den nya stammen i, men under betongen stöter man på ett antal bumlingar i badbollsstorlek, som måste bort för att kunna lägga avloppsrör. Graven måste alltså breddas avsevärt, vilket visas i bild 2.

Och nej, det är inte handverktygen som gjort jobbet - de ligger bara där för att ge en uppfattning av skalan. Stenen är mellan 40-50 cm i diameter, och sådana har jag träffat på överallt under mitt golv. Halva källaren (ca 35 kvm) är helt urgrävd nu med ca 35 cm (ska återfyllas med 10 cm makadam, 15 cm cellplast, 10 cm ny betong med armering och golvvärmeslang), detta är sista sträckan inne i tvättstugan där jag inte tänkt bila bort allt utan bara en grav för att byta avloppsstammarna och denna grav för att ansluta nytt avlopp.

Den lilla öppningen längs in under väggen i bild 2 är lagom bred för att få igenom det nya 110-röret till mitt blivande badrum på andra sidan väggen. Det är faktiskt samma sten som syns längst upp till höger i bild 1, som jag efter mycket arbete med både vinkelslip, bilmaskin och hammare/mejsel lyckats spräcka bort en bit av! Att ta bort den helt var inget bra alternativ då den dels var ännu större än bumlingen i bild 2, dels ligger mitt under mellanväggen och bär upp den ganska bra.
 
  • avloppsgrav1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avloppsgrav2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hushus123
  • Laddar…
Å fy fan! Jag har gjort precis det där som Du har bilder på men under min platta ligger det ett lager singel och sen hederlig uppsalablålera :) Badbollstenar slapp jag dessbättre. Lider med dej, det är nog manligt att bila betong, gräva sten under plattan är mer manligt än nödvändigt :D
 
  • Gilla
zzaar
  • Laddar…
bilade ur över 40m3...jag vet...
å jag fick en hel gärdsgård efter det....d^_^b

mvh
estwing
 
estwing skrev:
bilade ur över 40m3...jag vet...
å jag fick en hel gärdsgård efter det....d^_^b

mvh
estwing
gärdsgård är iofs riktigt snyggt :D
 
Tackar! Jo, jag har väl kärrat ut ca 12-15 kubikmeter, varav kanske 5-6 kubik utgörs av stenar i storlek 20-50 cm. Som tur är har jag en ganska kuperad tomt, så de ska få bli nya stödmurar till fruns blomsterplanteringar i slänten.
 
Om man kapar en ränna så djupt man kommer åt med en betongkap först och bilar efter det så slipper man väll problemet med bumlingar.

När det inte lossnar mer så kapar man lite djupare osv.
 
Jo, fast kapa bumlingar med diamantklingeförsedd betongkap tar en väldig tid, granit är hårt! Jag föredrar nog ändå att göra en bredare ränna så att man kan spetta/baxa bort bumlingarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.