Efter den senaste månadens köld så har jag insett att delar av min sommarstuga är en aning utsatt. Badrummet är en tillbyggnad som inte är lika bra isolerad som resten av huset. Värmen räcker inte till nere i hörnorna där vattenrören frös. Vattenlåset i WC-stolen fick en ishinna och vattenlåset i duschen frös också.

Jag ska förstås genomföra några åtgärder. Ett värmeelement till. Ett par kranar på rätt ställe så att jag kan tömma ledningarna ordentligt. Isolera grunden bättre.

Men vattenlåsen finns kvar. Och jag måste ju räkna med elavbrott. Vilka möjligheter finns det att frostskydda enkelt och billigt? Vägsalt? Jag åker ju ändå dit med någon månads mellanrum.

Kan man överhuvudtaget resonera så att man bara frostskyddar litet grann?
 
Glykol i vattenlåsen funkar bra, men det går även med rödsprit om man häller lite matolja överst så att spriten inte dunstar för fort.
Är du rädd för elavbrott så kan du exempelvis ha en kamera med GSM-kort som skickar SMS när den får strömbortfall, då vet du att det är läge för utryckning. Det finns säker andra lösningar som är billigare än kamera, men det är vad jag använder.
 
Jag har en Ontech GSM-switch som varnar när temperaturen går under 5 grader. Men den sitter inte på det kritiska stället i badrummet. Jag vill skapa en lösning som gör att jag slipper rycka ut. Och man har inte alltid tid.

Glykol har jag hört är inte så miljövänligt. Rödsprit är väl det jag tänkt närmast på. Frågan är om det finns något billigare. Nå, billigare blir det ju om man spär rödspriten.

Hur mycket rymmer ett normalt WC-lås? En eller två liter? Då skulle man behöva ha i uppåt en halvliter rödsprit. Duschen är bara på någon deciliter så den klarar sig.

Jag är mest ute efter en enkel och billig rutin som håller för en månads frånvaro, en köldknäpp på minst 20 grader en vecka och/eller ett elavbrott på ett dygn.

Kan man kombinera rödsprit och salt?
 
Redigerat:
Att köpa 5 lite glykol var väl ingen större kostnad?

Sen precis som du sa, lite fler avtappningsventiler så att du kan dränera rejält!

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Att köpa 5 lite glykol var väl ingen större kostnad?

Sen precis som du sa, lite fler avtappningsventiler så att du kan dränera rejält!

/Christian
Glykol skall du INTE ha i vattenlås- det är väldigt milöovänligt !!
T-sprit eller hembränt är mkt bättre :)

Salt tror jag inte funkar i riktigt låga temperaturer...

/K
 
Du kan ju höja kallställningstemperaturen. Vad har du för temperatur nu? Vi kör på 10 grader för att ha lite margina. Värt den extra elkostnaden att slippa få problem med frysta rör och avlopp.
Om du redan har en Ontech kan du ställa in ett konvektorelement i badrummet som du kopplar in i mojängen. När väderprognosen visar kallt kan du slå på det över natten och sedan stänga av.

Vad gäller rödsprit i vattenlås så sa min morfar helt ovetenskapligt att det räcker med "en skvätt", typ 1 deciliter eller så. Kanske 2 dl i ett WC-lås. :-D
 
Hembränt är ju en bra idé! Vill ni ha fler tips på vad man kan göra för roligt med HB så hör av er :wow:


/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Att köpa 5 lite glykol var väl ingen större kostnad?
Om jag ska fylla på varje gång jag åker dit (en gång i månaden kanske) så blir det ju en del.
frjo7205 skrev:
Vad gäller rödsprit i vattenlås så sa min morfar helt ovetenskapligt att det räcker med "en skvätt", typ 1 deciliter eller så. Kanske 2 dl i ett WC-lås. :-D
Ja, det gör det kanske. I så fall är det ju inte så farligt dyrt.
Vad rymmer ett normalt vattenlås? En liter? I så fall ska det räcka med 2-3 deciliter.
Och så får man inte glömma spoltanken.

frjo7205 skrev:
Du kan ju höja kallställningstemperaturen. Vad har du för temperatur nu? Vi kör på 10 grader för att ha lite marginal. Värt den extra elkostnaden att slippa få problem med frysta rör och avlopp.
Jag brukade köra med 7 grader, numera 10. Men det kan ju bli elavbrott.

Nej, jag har kommit fram till att det finns ingen lightversion av att kallställa.
 
Redigerat:
4 liter koncentrerad glykol kostar 69 kr på bauhaus och du ska späda det ca 50/50 det ger dig 8 liter frostskydd.
 
Glykol är giftigt och olagligt att hälla i avloppet. Av miljöhänsyn snarare än kostnad bör man undvika att hälla det i avloppet.

Spoltanken på toaletten är nog bättre att tömma än att slå sprit i. Det skall väl vara strömavbrott ganska länge innan det blir så kallt inne att toaletten fryser? Dessförinnan har vattenrören frusit, och dessa häller man inte så lätt sprit i.

Erik
 
Det är propylenglykol man ska hälla i inte etylenglykol.
 
Avemo skrev:
Spoltanken på toaletten är nog bättre att tömma än att slå sprit i.
Självklart ska man tömma den först. :D Men det blir väl en skvätt kvar på botten.
 
Andy78 skrev:
Det är propylenglykol man ska hälla i inte etylenglykol.
Problemet är att det är giftigt för bakterier och svampar. Så du kommer slå ut reningsbakterierna i avloppet eller reningsverket. :(
 
Många sommarstugor har eget avlopp med t.ex. trekammarbrunn hur påverkas dessa av "vanlig" glykol? Själv slår vi vanlig T-röd vid stängningen i början av oktober och ingen påfyllning, och aldrig mera än 1L som fördelas mellan toa, golvbrunn och 2 vattenlås.
Tömmer vattensystemet och duschblandaren tas bort och töms, men monteras tillbaka. Alla kranar står öppna. Diskmaskinen körs tom med pumpen, sedan blåser man med lågt tryck från kompressor rent i slangar och rör. Vi kör 5-6 grader och skulle det bli elavbrott så gör det inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.