Hej. Ny här på forumet... :) Hoppas jag postar i rätt forumdel..

Funderar på att sätta in en kamin (lutar åt ved) i vardagsrummet. Och i vardagsrummet finns ett utrymme som är rätt omöblerbart där kaminen vore lämplig att få plats med. (Röret kommer fram på ett lämpligt ställe på övervåningen också)

Problemet är att det är ganska trångt där med en (trä)trapp till övervåningen på ena sidan och en vägg till en toalett med dusch på andra sidan, och att det är lite tveksamt om det får plats med kamin + 20cm på varje sida (vilket brukar vara ett återkommande säkerhetsmått på kaminer).

Men man får ju ställa kaminen mycket närmre om man har "obrännbar vägg" eller "brandvägg". Men jag kan inte hitta någonstans om vilka olika möjligheter man har till "brandvägg".

Det är här alla frågor kommer in.. :S Vad kan man göra för att få en brandvägg? Kan man sätta en plåt? Har sett att man kan ha det bakom kaminen t ex.

Gips? Snickras direkt på vägg eller ska det vara spalt mellan? Räcker det med enkelgips eller ska det vara fler lager? Tjocklek på gipsen?

Att mura båda (eller alla tre?) väggarna känns uteslutet då det antagligen kommer att bli för tjockt för att få någon vettig kamin att få plats.

Hur gör man med trappen? Måste man brandsäkra den också? Trappen har helvägg upp till vagnstycket/trappstegen om man säger så på den tilltänkta "kaminsidan", men sen ovanför vagnstycket så är den öppen förutom "träribbor" med kanske 10centimeters mellanrum som håller i ledaren för räcket.

Gjorde en snabb planlösningsskiss för att visa hur jag menar..

Tacksam för all hjälp och alla råd jag kan få. :)
 
Trista standardsvaret är alltid att fråga din sotare eftersom det är denna som ska godkänna anläggningen.

Min kamin, Handöl 51, hade minst 50 cm åt sidorna som marginal. Jag byggde en vägg av stålreglar samt mineritskivor. Finns en liknande board på Bauhaus som klarar samma värme.

Mitt förslag är att regla sätta minerit mot väggen, regla med stål och sen minerit igen. Lycka till!
 
Ok. Stort tack för hjälpen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.