Hej!
Jag och min sambo fick nyligen vid ett arvskifte ta över en liten lantbruksfastighet i stort behov av renovering. Hur mycket kan vi tänkas få låna? Är det "bara" 75% av taxeringsvärdet som vi har möjlighet att låna (plus ev. topplån) då det inte finns någon värdering eller ingånde köpesumma? Taxeringsvärdet är ganska lågt och 75% av det räcker nog knappast för att täcka kostnaderna för renovering...
 
Ni kan få låna till 75% av marknadsvärdet... Eftersom ni inte har nåt marknadsvärde genom vad ni betalade får ni skaffa ett sådant genom nån lämplig mäklare som kan göra en värdering.

en värdering kostar väl ca 1500 kr, den kan ni sedan ta till banken och få låna upp till 75%.

/ATW
 
Redigerat:
Helt novis som jag är trodde jag inte det fanns någon gräns för vad man kunde få renoveringslån på (förutom just nu när det är kris) så länge det var "inom rimliga gränser" lixom. Tillämpar alla banker detta? Vi är precis på gång att söka lån, så Vanadin, din fråga känns aktuell i högsta grad!
 
Inom rimlighetens gräns är just 75%-85% av marknadsvärdet för många banker....
 
Tack för svar!

När man då har genomfört en del renoveringar med pengar från bl.a. det första bottenlånet, kan man då få en ny värdering för att få ett högre utrymme för bottenlån?
 
Vanadin skrev:
Tack för svar!

När man då har genomfört en del renoveringar med pengar från bl.a. det första bottenlånet, kan man då få en ny värdering för att få ett högre utrymme för bottenlån?
Ja, under förutsättning att renoveringen lett till att värderingen kan tänkas bli högre.
Det är ju inte självklart att en investering på 500k i renovering höjer värdet på fastigheten...

/ATW
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.