Jag o tjejen har flyttat till ett renoverat gammalt hus byggt 1829 renoverat senast 1995-2000, alla rum i huset är som fixade för att likna 1900 tals stilen. allså ingen plast utan trä metall sten. nu till frågan i huset finns en gammal sal på ca 6x6m 3,30m i tak allt är original 1800tal det är 55 cm breda tiljor det ska visst vara i princip kluvna stockar som ligger på sand. hur går man vidare nu för rummet har sina original väggar ochså som är timmerväggar som är typ kalkade o målade.(detta fanns under 10 lager tapet) nu vill vi använda rummet som vardagsrum är det helgerån att ta ut det gamla golvet och tilläggsisolera innåt sätta gips göra krypgrund eller gjuta vattenburen golvärme klickgolv? nån som har erfarenheter? idag kan man knappt hålla rummet varmt vid ute temp 10 minus. det finns ingen värme i rummet idag bara en öppenspis med keddyinsats o då är det kallt på morgonen efter. om man skulle täta golvet så skulle golvet inte må bra då det ligger på sand. man kan inte ens olja eller lacka det. rummet är jättefint men inte praktiskt för oss alls. frågan är om man kan behålla rummet som det är o "klä" det så det ser ut som ett nyare rum o sen om man vill ha tillbaka det gamla är det bara att ta ut det moderna o så hippsvipps så har man det gamla originalen kvar? som sagt det är som att gå 200 år bakåt i tiden där inne. bortsett från vissa saker keddyn tex. gissningsvis har det varit "förråd" dom senaste 50 åren aldrig att det kan ha varit använt vintertid det måste ha varit så kallt så pottan under sängen frysit nattetid där inne då. kan lägga in en bild
 
  • untitled.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min åsikt är att det är att förstöra rummet att lägga in klickgolv där. Det kanske räcker att sätta in element där, rejäla timmerväggar är ju lite isolerande iallafall, försök att hindra drag.
 
Varför just golvvärme !?
Om det är kallt på golven beror det troligen på kallras.
Sätt element under fönstren och/eller en luftvärmepump i det rummet. Och se till att täta eventuella drag.

Ett sådant fint gammalt rum tycker jag nog faktiskt det vore på gränsen till helgerån att sätta gips och klickgolv i :(

Men om tipsen ovan inte känns attraktiva, ellerinte funkar, och n i inte hittar ngt annat bra sätt att få bra värme utan att försötra rummet så borde ni iaf lägga in ett riktigt trägolv om ni gör ett nytt isolerat golv med golvvärme !
Klickgolv skulle jag inte lägga in !

Väggarna har jag mkt svårt att tro att ni behöver göra ngt åt - är det rejäla timmerstockar finns väl inget skäl alls att sätta gips på dessa !???

/K
 
klart att det inte ska in nåt modernt matrial där, det skulle förstöra allt som ni säger problemet är att det är glipor i golvet typ 3mm som är svåra att täta då golvet ska andas.
 
man får väll nåta golvet som på en båt !
 
nåta golvet.. får kolla upp det. =)
 
golvvärme tänkte jag iochmed att man antaglien måste ut med hela golvet göra nåt under och sedan lägga tillbaka golvet. eller ett nyttgrangolv. då kan man ju lika passa på o lägga in vattenburet under då slipper man ju element vid fönstren och komforten verkar ju jättetrevlig som ett varmt golv ger. en fråga jag funderar över är om det går att klyva dom stora stockarna och sedan lägga tillbaka den ytan så kommer rummet se orört ut. funderingar på det?
 
Jag har själv ett mycket kallt golv p.g.a. springor där luften kommer in. Jag ska ta upp det kolla/fixa/förbättra isoleringen lägga vindpapp och slå på nya golvplank. Att lägga golvvärme är överskattat. Det hjälper inte mycket mot kallras vid fönster och det behövs mycket isolering för att slippa slösa energi. En fläktkonvektor ger ca 4-5 ggr mer effekt än en vanlig radiator. Det skulle kunna vara en bra lösningen. Vi värmde ett kallt rum på 28 m2 i vårt förra hus med en mindre fläktkonvektor. Det finns även fläktkonvektorer för inbyggnad.
 
det sitter nya fönster överallt upplever inte som det är så mycket kallras, 2 glas med isolerglas. är ganska såld på känslan att ha varmt golv.
 
Vårt kallaste rum med dragigaste golvet blev som förbytt sedan vi ordnade tillluften genom ett friskluftsintag högt uppe på väggen i rummet. Med kopparplåtsgaller på utsidan och gjutjärnsventil på insidan blev även estetiken bevaradd^_^b
 
Redigerat:
ok så du menar att man kan neutralisera draget från golvet o sätta ventil på väggen.. hmm.. borde ju bli himla trevlig luft men det känns som det kan bli onödigt frisk luft inne. jag menar vid ca -10 grader blåser det genom sockarna när man står på golvet.. det drar ganska friskt allså.
 
estetik och kuriosa får nästan gå på sidan när det gäller praktisk komfort och tex små barn på golvet.
 
Plocka upp golvet och isolera och vindtäta under det och lägg sedan tillbaka det?. Någon form av lösull av träfiber borde vara en lämplig isolering. Sen så använde man trasmattor på golven förr för att minska drag och höja värmen.
 
Jag antar att husgrunden är en mullbänk? En låg stensockel utan ventilation utåt och oisolerat bjälklag. En sådan grund kan fungera mycket bra utan fuktproblem om den är gjord på rätt sätt. Rätt sätt innefattar att den lilla markfukt som kommer in i grunden kan vädras in i bostaden genom det otäta bjälklaget. Det är därför som du inte skall olja eller lacka golvet. Hur skall du kunna åstadkomma golvvärme utan att golvet blir tätare än odehandlat trä? Vill du ha ett isolerat bjälklag är det troligt att du måste göra om stora delar av grunden i hela huset för att inte få problem med fukt och röta. Hur ser det ut i övriga rum?

Ett rum brukar inte bli varmt nere på golvet innan man varmhållit ett par dagar. Om du sätter in element och låter värmen stå på i några dagar blir det nog varmt på golvet också. Eller åtminstone varmare. Även jag sällar mig till skaran som anser att det vore helgerån att riva ut golvet om du inte måste på grund av röta eller hussvamp eller dylikt.

Erik
 
huset står på 14 m sand detta vet jag eftersom det är ny djupborrad brunn så huset är väl dränerat övriga huset är modernt med krypgrund och isolerat bjälklag sedan ett vanligt furugolv. det är precis som du tror golvet ligger på sanden "mullbänk" och stockarna eller tiljorna om man nu ska använda rätt ord för golvet har stora glepor typ 2-5 mm. o visst jag provade hålla det varmt i höstas men det krävdes ca 2 ikea kassar varje dag för att hålla värmen dynet runt då var det ca 25 grader sent på kvällen 18 på morron o typ 15 när jag kom från jobbet. o då var det bara o börja om igen inte så kul. det var vid -7 -10 grader ute. frågan är vad om det går att rädda golvet eller utseendet för man kan inte fara på beijer direkt o köpa ett nytt likadant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.