Har en liten fundering.

Jag ska installera min nya vedpanna nått tag, tänkte använda min befintliga laddomat 4030 istället för att köpa en 21. Kan man vända på ena pumpen så att dom pumpar åt samma håll? För att få mer fart.

Pannan är en Focus Econature 40 kw som ska ladda en tank på 1800L.
 
Inget att rekomendera, funktionerna skiljer lite mer mellan demq(;^;)p
Man hittar ju en laddomat 21 för ca 3-4000, inga stora pengar.
 
Redigerat:
laddomat 21 finns för 2900:-, nya 21-60 för 3200:-
sälj din 4030 på blocket och köp en 21a
en 4030 kostar ju ny runt 4500:-, så om du får runt halva priset för din, så är det ju väldigt lite i mellanskillnad och mycket bättre med rätt grejer på rätt plats
 
mekrossla skrev:
. Kan man vända på ena pumpen så att dom pumpar åt samma håll? För att få mer fart..
Du får ju en bra laddningsfunktion, men du behöver ju inte urladdningsfunktionen. Jag tycker inte du behöver tänka på att ladda med mer än en pump, utan det är bättre att ta bort urladdningspumpen om du är rädd att den ska bromsa cirkulationen och laddningen.
Du kan annars givetvis vända urladdninspumpen så pumpar den åt samma håll som laddningspumpen.
//Bosse
 
1800 liter tank och 40 kW panna?
Känns som att du borde fundera mer på hur du ska fixa mer vatten istället för på hur du ska pumpa dit det...
 
Pannan som sitter där nu är kopplad med cu28 till tanken och dom tänkte jag använda mig av. Ringde till termoventiler och frågade och dom sa att oxå att jag skulle ta bort ena pumpen och prova med en bara. Men om det inte fungerade så skulle jag köpa en större pump.

Därför dök tanken upp om att använda båda pumparna men åt samma håll. Borde bli lite mer fart så att jag kan ha kvar mina cu28. Termoventiler rekomenderade att jag skulle köra med 35.

Men tanken på dubbla pumpar är alltså inte att rekomendera?
 
Jag har en 35 kW panna och 35 mm Cu och en pump i Laddomat 21, men det räcker knappt till ändå ibland, när veden är som piggast.
Så Termoventiler har förmodligen rätt.
 
Jag hade en 21a i förra huset som inte hann med alla dagar!
Den sög luft nästan jämt.
Hade strömavbrott då och då!
Men 21an ska ju funka ändå!! jo om man skruvar ur termostaten,
Annars var det tvärstopp!
Inte sugen att betala 3000 för en 21a!!
 
Två pumpar efter varandra höjer trycket, inte flödet...prova med en pump, om det inte funkar så åker du på att byta laddomat. Finns laddomat 10 också, ingen självcirkulation och lite annan funktion än 20 men jag är nöjd med den. Finn laddkoppel från andra tilverkare också.
 
Jaha du är nöjd med en 20, vad har du för panna? rörstorlek?
 
Laddomat 10, Calmar v33 och 28 mm kopparrör. Rören går upp i taket och ner igen vilket omöjliggör självcirk så därför valde jag laddomat 10. Fungerar bra, pumpen går på läge två.
 
Då provar jag med en pump på min, den räcker ju till nu,
När den bara pumpar ibland.
Fst det är ju en kombipanna som är trimmad med en fläkt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.