Hejsan.
Jag har köpt en begagnad åkgräsklippare med hydrostatväxel, och när jag väl kom hem och började köra med den så visar det sig att den blir orkeslös när den blir varm.... minsta lilla backe klarar den inte, räcker med en liten grop för att köra fast, men om man sedan låter den svalna så går det hur bra som helst igen.
Första tanken var att remmen slirade, vilket iofs vore lite konstigt om det skulle börja när den var varm, borde snarare vara tvärtom isf, men hursomhelst så är det iaf inte remmen.
Jag lossade bakplåten på klipparen och kollade på bakaxeln (hydrostatväxeln), och den som (vad jag kan förstå efter vissa manualer jag hittat på nätet) ska vara helt förseglad, har en plastpip uppåt med en bit gummislang (ser ut som bensinslang) på, och sedan i änden på gummislangen sitter en plugg.
Min misstanke är juh då att dom har renoverat hydrostaten (eller åtminstone bytt olja i den) själva.
Och frågan är juh då om oljan kan vara dålig nu, eller om dom t.o.m. kan ha använt fel olja.
Så jag tänkte göra ett försök att byta oljan för att se om det hjälper, och frågan lyder då, Är det någon som vet vad man ska ha för olja i en hydrostatväxel hemmahörande på en jonsered LTH18?

Tacksam för svar.
 
Hydrostatlådor brukar vara slutna system JA, bara att beklaga att någon har öppnat. Oljan skall väl rimligen vara hydraulolja eftersom det är ett hydrauliskt system...eventuellt finns någon underkategori som heter just hydrostatolja...men det får du nästan kolla med Lantmännen eller nåt motor/växellådskunnigt företag. Tycker iallafall det låter som oljan tunnas ut och det kan ju ha att göra med att det är fel olja....
 
  • Gilla
kastwred
  • Laddar…
I en hydrostat funka det med vanlig motor olja
Ätt det är ett hydrostatiskt system innebär att det drivs med någon form av vätska, inte nödvändigtvis hydraulolja
 
Till -Stiga park- används helsyntetisk motorolja typ 5-40 eller dylikt.
Men inget annat än helsynt motorolja.
Jag kan inte tänka mig att mineralolja fungerar däri -kan vara därför den slirar.
Eventuellt kan det sitta skit inutiden ta isär och gör rent (om du är MYCKET händig)
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Sådana här prylar som "lever på oljan" kan vara/är mycket kinkiga på vad man häller i. Ring Jonsereds tekniska support, det är mitt råd.
 
Jag kollade med en återförsäljare vilken olja, och dom sa att jonsered/husqvarna rekommenderar aspen helsyntetisk 5/30-olja.
Testade byta till denna utan resultat, plockade då isär växellådan, hittade en lagerhalva till "växeln" (banan som pumpen vinklas på) som hade hoppat snett, lade denna till rätta, men plockade även isär pumphuset, och där fann jag att ytorna som går emot varandra på pumphalvorna, både till "stora" och "lilla" pumpen, var duktigt repiga.
Då jag inte fick tag på någon som kunde plana dom så blev det till att plocka ihop och testa om lagerhalvan kunde ha varit problemet, men... fortfarande likadant.
Så min fråga är om det finns någon i stockholmstrakten som kan plana pumphalvor till en rimlig kostnad, då jag antar att det måste vara där den läcker.
Har även en annan fråga, det finns en "frihjulsspak" som man ska kunna använda om man ska rulla klipparen för hand, någon som vet hur denna ska fungera?
Den fungerade inte för mig när jag fick klipparen, så jag tänkte jag skulle kolla på det när jag ändå har lådan isär, men det är juh bara en axel som går in i pumphuset, som är fasad på ena sidan, och ser ut som om den skulle kunna fungera som nån slags "ventil" till ett motsvarande hål, bara det att om jag förstår rätt så ska det inte passera nån olja på någon sida av det hålet, så jag förstår inte funktionen.
Någon som råkar sitta på en sprängskiss?
Kan det vara denna frihjulskoppling som är problemet?

Är det ingen som har någon bra lösning så får jag väl prova tjockare olja, få se om det blir bättre....

Tacksam för svar.
 
Hej.

Testa att köra lite tjockare olja, det burkar löna sig. Vi rekommenderar alltid 5W-50.
Om det finns ett filter i hydrostaten, testa att byta det. Pumpen suger i sig oljan, och om det inte är fritt flöde genom filtret, då går det inget vidare.

Returfjädrarna i pumpblocket kan vara avbrutna. Då går det inte heller bra.

Skadade tätningsytor är inget vidare. Man ska knappast kunna känna spår i ytorna om man känner med nageln. Det finns kompletta centerblock som reservdel till de flesta varianter av maskiner. Det är då "centerklumpen" samt både pump och motorblock komplett. Kostar en bra slant, men är bra mycket billigare än en ny hydrostat...
Kolla med din handlare.

Att det går sämre när den blir varm talar emelelrtid för att pumpkolvarna är skadade i ytan.
Ta ur kolvarna en och en och torka dom torra. Kolla ytan på dom. Det allra minsta lilla märke och dom komemr ofelbart att kärva när allt blir varm och fint.

Det kan också vara så att du har lite dåligt med olja i systemet.
I början går allt bra, men efter en stund har du blandat in luft i oljan och allt är som vispgrädde... Låt det kallna och luften går ur, och så går det igen...
Mycket olja är bättre än lite olja...


Frikoppling (bypass) kan funka på ett av två sätt:
1: En excenter trycker bort motor-blocket från sitt säte och skapar på så sätt ett läckage. På vissa modeller sitter det ett litet stift mellan excentern och motor-blocket, och det är lätt att tappa bort om man inte vet vad man gör när man monterar ihop grejorna...

2: En ventil öppnar en passage mellan tryck och retursida.

Troligen har du en Tuff-torq transmission på din maskin.
Kolla felsökningen på deras hemsida http://www.tufftorqservices.com/cgi-bin/tts.storefront

Lycka till.
/B
 
Har du lyckats ta reda på vilken hydrostat det är?
Har själv en Stiga Park från 91(Samma som Husqvarnas äldre Rider) med Hydrostat som ibland känns lite orkeslös.
Där är axeln en Tufftorq by Kanzaki (K110)och själva pumpen en BDU 10S-115(Sauer-Sundstrand)och till denna skall det vara lite svårt att hitta delar eller renovera. Någon som vet/någon som har delar? ?? Axlarna är det sällan fel på utan oftast är det hydrostaten som ger upp.
(SAE 10W-30 i axeln och SAE 20W-50 i hydrostaten)
 
Milkshaken
Lyfter denna tråd lite..... typ 2½ år...:)
Min hydrostat verkar funka bra, men jag undrar om det är normalt med ett "Slirljud".... När jag smyger med pedalen så kan det ibland uppstå ett skriiiii... Typ slirljud.... Normalt eller ej?
 
Jag lyfter tråden igen, och frågar samma sak.
Låter samma sak för mig också. Har en Partner 12-107H.
 
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av hydrostatgräsklippare, men utav lite hydraulik. DEt är nog ett fullt normalt ljud. Oljan vill pressa sig igenom en liten kanal och då uppstår ljudet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.