Hej!

Om man köper andelar i Vindkraftkoperativet SVEF får man köpa el för totalpriset 61,5 öre/kWh.

Någon som har tankar/kunskap om detta? Finns det någon hake?

Andelspriset är nominellt 7500 kr/andel och berättigar till en leverans om 1000 kWh el per år.
 
En hake är att skatteverket sagt att man ska betala skatt på den vinst man gör genom att man får köpa billigare el. Vi får se vad som händer med det. Sista ordet är inte sagt.

Annars är väl den initiala investeringen en nackdel.

Om man ska ersätta en förbrukning på 20 000 kWh så får man göra en investering på 150 000 kr, för att kanske halvera elräkningen (spara kanske 10 000 kr per år).

Förhoppningsvis ska ju dock föreningen leva kvar länge, och förhoppningsvis kan man ju sälja tillbaka andelarna eller sälja dem till någon annan, om man inte behöver dem längre.

Om föreningen går under kan det dock förstås bli svårt att få tillbaka några pengar senare. Nu verkar föreningen stabil och solid idag, men man vet förstås aldrig vad som händer.
 
Redigerat:
En aspekt är kostnaden för drift och underhåll av vindkraftsanläggningen. Hur finansieras den över tiden och vad är beräknad kostnad på 10, 20 års sikt? Vindkraftverk har ju historiskt sett varit ganska kostnadsintensiva att underhålla, men de moderna anläggningarna kanske är bättre i det avseendet?
 
Tack för svar!
Använder deras egen uträkning och matar in 5 andelar och att mitt nuvarande pris är 99 öre (tror det) och årsavgift 1 kr (Vattenfall har 0 kr)
Och så räknas det ut att jag sparar 1511 kr/år, vilket ger 4% i "avkastning på pengarna " om jag räknat rätt.
Det är ju inte så dåligt i dessa lågräntetider!
 
kina33 skrev:
Tack för svar!
Använder deras egen uträkning och matar in 5 andelar och att mitt nuvarande pris är 99 öre (tror det) och årsavgift 1 kr (Vattenfall har 0 kr)
Och så räknas det ut att jag sparar 1511 kr/år, vilket ger 4% i "avkastning på pengarna " om jag räknat rätt.
Det är ju inte så dåligt i dessa lågräntetider!
4% är just nu en bra avkastning på ett konto med statlig insättningsgaranti utan bindningstid.

4% avkastning på en investering där du binder pengarna för lång tid, och inte har någon statlig garanti att någonsin få igen pengarna, är något helt annat.

Det är ju också rätt troligt att räntan stiger framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.