Vill du att även företag får delta i diskussionen i forumet?

  • Ja, det skulle berika diskussionen

    108 Röster 58,7%
  • Nej, det skulle förstöra diskussionen

    60 Röster 32,6%
  • Spelar ingen roll

    16 Röster 8,7%
  • Antal röster
    184
  • Omröstningen stängd .
Då Marlene frågar "Vill du att även företag får delta i diskussionen i forumet?" så tror jag knappast att hon menar att företag ska få göra direkt reklam för sina produkter hejvillt runt hela forumet helt utan regler?
 
Thomas59
mycke_nu skrev:
HUR tänker du nu??

OM jag skrev "JAG REKOMMENDERAR VERKLIGEN PRYL XXX FRÅN MYCKE_NU AB" skulle jag bli utskrattad och utskämd på nolltid.

Som det är nu så finns det dryga 3000 inlägg där läsarna lätt kan se att jag är en ganska nördig civing och hempulare på Gotland med åsikter om elinstallationer och lite annat. På samma sätt kan man lätt se att exempelvis elmont och Rrrrr är proffessionella elektriker som gratis lämnar seriösa råd till stackare som mej.

Thomas59: Du underskattar och förolämpar formummedlemmarnas intelligens. Den stora majoriteten är väl skickad att reda ut vad som är goda och dåliga råd och behöver inte någon Förmyndare.
Det var menat som ironi riktad till mycke_nu, m71 & Tossegubben som i några inlägg slagit sig för bröstet och börjat fantisera om att hantverkarna tom skulle få ersättning för att delta i forumet. Därav mina smileys:S.

Men allvarligt, jag tror faktisk, liksom du gör, att de flesta själva klarar av att värdera de råd och synpunkter som skrivs i trådarna, utan att titlar sätts på deltagarna. Det är vilka råd man ger snarare än vem man är som avgör.
 
Mikael_L
Jag har bara lurkat dom här trådarna fram till nu.
I helgen var jag ute på långresa så då fick jag tid att fundera på vad jag tycker att byggahus inrikting bör vara. Sen har jag läst alla inlägg fram till nu, så det har säkert också bidragit en del till vad jag anser. Av det jag nu kommer skriva blir en del i princip en upprepning av redan nämnda saker, men jag tänkte försöka sammanfatta mina åsikter.
Och glöm inte att det är just mina åsikter, när jag skriver byggahus ska ..., så menar jag "jag tycker att byggahus...".

Sen skriver jag alla åsikter i denna tråd, då jag tycker dom delvis hänger samman lite.

Omröstningsalternativ
Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

Jag tycker byggahusforum ska vara för konsumenter, men att man diskuterar som privatperson. Dvs inga inlägg görs i något företags, branschorganisation eller förenings intresse.
Vad jag har min utkomst ifrån är betydelselöst, jag kan vara lärare, egenföretagare, skådespelare, jurist, hantverkare, arbetslös eller pensionär spelar ingen roll.
Och alla inlägg är en komposition av erfarenheter, utbildning, fördomar, egna misstag och lyckade saker osv osv. Och ofta har man en del att bidra med som är sprunget ur sitt yrke och det kan inte vara fel.
Allt som kan ses som övertramp (mot etik och forumregler osv) är en modereringsfråga.

Så på denna fråga röstar jag JA, fast jag tycker det borde vara privatpersoner ist för konsumenter (jag anser det bli tydligare så).


Omröstningsalternativ
Om hantverkare diskuterar i forumet, vill du att deras yrkestitel ska synas utåt?

På detta svarar jag NEJ.
Jag anser att alla former av titlar är kontraproduktivt.
Själv tycker jag titeln gudfader känns besvärande.

Tänk er att jag svarar i en tråd, jag tycker si och så om takläggning, bara för att jag gjort ett tak en gång. Sen kommer en ny forummedlem, "kalle". kalle är inne på sitt tredje hus och takbyten på alla, samt har både sommarstuga och släktingar han hjälpt med att byta tak på. Dessutom har kalle varit grundlig och frågat både takleverantörer och hantverkare.
Men kalle har bara 8 inlägg just och kallas nykomling.
Jag vill verkligen inte att mitt inlägg ska betraktas som mer seriöst och trovärdigt bara för att jag slösat bort tid i mitt liv med 8000 inlägg.

Den enda finessen jag kan se med att hantverkare skulle ha sin titel frontad är att lättare kunna genomskåda ifall dom talar i egen sak eller så. Men det skulle ändå vara så lätt att gå runt att jag inte ser fördelen.

Jag är också helt emot att införa betygssystem.
Jag återkommer i ett senare inlägg med lite mer tankar kring betyg och titlar.

Däremot tycker jag att det ändå kan vara fritt att ange sitt yrke i signaturen.
Jag kan också tänka mig att det kan finnas som frivillig information i användarprofilen, jag menar man kan ju alltid anta ett användarnamn som hintar vad man sysslar med, så varför inte bjuda på möjligheten ordentligt, för de som vill.
Men det behöver inte synas i sidofältet som någon officiellt sanktionerad "expertstämpel".

Omröstningsalternativ
Vill du att även företag får delta i diskussionen i forumet?

Det här är den svåraste frågeställningen.
Generellt NEJ. (röstar jag)
Men jag tycker det skulle vara helt OK att företag får svara på kritik.
Men formerna för detta måste funderas på ordentligt. Dessutom kan det ev bli ganska modereringsbetungande. Ev ett underforum "företagen svarar", där moderator lägger upp det svar dom vill ge och en länk ifrån där anklagelsen ligger.
Jag tycker egentligen inte att företagen ska få något fritt utrymme, men att någorlunda kortfattat bemöta kritik i ett eller två inlägg, typ. För annars ser vi andra bara den ena sidan, vilket ju bara är halva historien ibland.
För att förlänga det hela skulle jag faktiskt också velat se grannens åsikt när jag läser sånt här i någon tråd: "Grannen jävlas och skickar över all snö på vår tomt, vad ska jag göra?" eller "Grannarna försöker hindra vårt bygglov, fast vårt hus inte kan störa dom på något vis!"

Alltså, jag skulle egentligen gärna se mer av andra sidan i konflikter. Men begränsat när det gäller företag, då dom som regel står i en starkare position (utanför forumet).

Vad gäller företag som vill svara på frågor och ge tips och så, så låter det ju bra.
Risken är att det missbrukas. Det kräver tydliga regler och alerta moderatorer tror jag.

SÅ nu ska jag rösta efter vad jag skrivit ovan.
Sen skriver jag något inlägg till, med lite mer tankar.
 
Mikael_L skrev:
Omröstningsalternativ
Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?
Jag tycker byggahusforum ska vara för konsumenter, men att man diskuterar som privatperson. Dvs inga inlägg görs i något företags, branschorganisation eller förenings intresse.
Vad jag har min utkomst ifrån är betydelselöst, jag kan vara lärare, egenföretagare, skådespelare, jurist, hantverkare, arbetslös eller pensionär spelar ingen roll.
Och alla inlägg är en komposition av erfarenheter, utbildning, fördomar, egna misstag och lyckade saker osv osv. Och ofta har man en del att bidra med som är sprunget ur sitt yrke och det kan inte vara fel.
Allt som kan ses som övertramp (mot etik och forumregler osv) är en modereringsfråga.

Så på denna fråga röstar jag JA, fast jag tycker det borde vara privatpersoner ist för konsumenter (jag anser det bli tydligare så).

(+ en massa annan text som jag raderat/morsan)
Står redan i Diskussionsreglerna och Medlemsreglerna

Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd. Den som skriver ett inlägg gör det i egenskap av privatperson.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja dåså. Då anser jag ingen förändring ska göras på den punkten ... ;)
 
Nu menade jag det i första hand som ironi eftersom det aldrig kommer att fungera i paktiken av flera orsaker men även om det skulle bli verklighet å ser jag inte på vilket sätt det skulle förstöra hela forumet att det kom till en katagori i stil med "få garantsvar av proffsen"
Men Thomas har kke ett bra svar på det? vore isf intressant att se motiveringen.


Thomas59 skrev:
Det var menat som ironi riktad till mycke_nu, m71 & Tossegubben som i några inlägg slagit sig för bröstet och börjat fantisera om att hantverkarna tom skulle få ersättning för att delta i forumet. Därav mina smileys:S.

Men allvarligt, jag tror faktisk, liksom du gör, att de flesta själva klarar av att värdera de råd och synpunkter som skrivs i trådarna, utan att titlar sätts på deltagarna. Det är vilka råd man ger snarare än vem man är som avgör.
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Nu menade jag det i första hand som ironi eftersom det aldrig kommer att fungera i paktiken av flera orsaker men även om det skulle bli verklighet å ser jag inte på vilket sätt det skulle förstöra hela forumet att det kom till en katagori i stil med "få garantsvar av proffsen"
Men Thomas har kke ett bra svar på det? vore isf intressant att se motiveringen.
Nu har jag ingen som helst koll på avdelningarna på BH, klickar allid direkt på "Senaste inläggen" då jag går in på BH men har för mig att det finns i alla fall en jurist och visst har det funnits en plattis (Jon_H) som svarat och det har jag inte sett som ett problem.

Huruvida svaren är "garanterade" har jag ingen uppfattning om. I alla fall jurister (som jag själv är) brukar sällan ge några raka svar och definitivt aldrig några "garanterade" svar:rolleyes:.
 
MathiasS skrev:
Den funktionen ni eftersöker finns redan på Byggahus. Den heter "Fråga experten".
Som Mathias skriver, den finns redan.

Går ni alltid direkt in i forumet eller passar ni på att läsa på startsidan också?
 
morsan skrev:
...Går ni alltid direkt in i forumet eller passar ni på att läsa på startsidan också?
Det där har diskuterats förut och jag tror fortfarande att den stora majoriteten går direkt till forumet. I en tid med högkonjunktur för sociala medier är ett forum betydligt mer intressant än en nyhetssida, oavsett hur väl utformad och skriven den är.
Det har gjorts klara förbättringar (från att ha varit välgjort tidigare) av förstasidan, men jag tror inte att det spelar så stor roll för den genomsnittlige besökaren. Man går direkt till forumet.
 
Direkt till forumet, alltid. Det är på forumet den intressanta infon finns. Detta kanske är ett ämne för en helt annan tråd?
 
Thomas59
morsan skrev:
Som Mathias skriver, den finns redan.

Går ni alltid direkt in i forumet eller passar ni på att läsa på startsidan också?
Va, finns det en startsida också?
 
Mikael_L
morsan skrev:
Går ni alltid direkt in i forumet eller passar ni på att läsa på startsidan också?
Går man aldrig ur forumet så ... :S
 
Mikael_L skrev:
Går man aldrig ur forumet så ... :S
Kanske dags att slå på "miserable user"-funktionen på dig ett tag. :D

http://vbulletinguru.info/?p=7
 
Redigerat:
Thomas59
Mikael_L skrev:
Går man aldrig ur forumet så ... :S
Gå ur :( ? Kan man göra det. Hur ska man då kunna läsa/skriva inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.