Jag skall bygga en sockel i trä. Jag hade tänkt göra en ram av 45 x 220 reglar med en eller två 12 mm plywoodskivor på toppen. Jag tänkte även limma på en kraftig gummimatta. Är det någon som har gjort något liknande eller har några tips?
 
Spontant så är jag frågande till att ha trä mot ett tvättstugegolv, det är ibland blött på golvet. Du bör ha någon form av små fötter eller distanser i plast, typ möbeltassar så trät inte ligger dikt an mot golvet. Sedan hade jag nog gjort ramen i tryckt virke, då suger det inte så mkt vatten och rötan slår inte till så snabbt.

Vad har du för golv i tvättstugan?
 
Jag har klinker på betonggolv, tvättstugan ligger i källaren.
Har tittat lite på gummifötter av typen som sitter på luftkompressorer.
 
Thomas59
Någon form av distans mot golvet bör du nog ha av fuktvandringsskäl. Tryckimpregnerat skulle jag inte välja inomhus.

Hur liknande funderingar och i den sedvanliga researchen stötte jag på en konstruktion som bestod av en lådkonstruktion som sedan fylldes med sand av stabilitets och vibrationsskäl. Fiffigt tänkt :D tycker jag.
 
En bekant håller på med ett liknande projekt och har använt lastpallar staplade på varandra. Ruggigt stabilt, men svårt att styra höjden som man vill...
 
Om det är ett permanent jobb hade jag gjutit, eller murat upp sockeln av lecablock. Trä mot ett tvättstugegolv känns väldigt mycket som en tillfällig nödlösning.
 
Ett förslag är att lägga ett lager plastfolie typ byggplast på golvet. Ovanpå denna göra en gjutform och inuti denna lägga en eller två cellplastskivor(frigolit) för att slippa gjuta så mkt. Därefter gjuter du denna kloss och klär den med klinker. Plasten förstör inte ditt gamla golv och det är lätt att slå sönder den om du vill ta bort den då den "bara" är ca 10 cm tjockt gjuten innan du är inne i frigoliten.
Gjorde en sådan själv, men gjorde den permanent och la klinker på den. Funkar kanon med cellplasten i och det är superstadigt med maskinerna på. Bättrre mer maskinerna side by side än i stapel, men tar mer plats.
 
Gör en låg bänk av skåp, bänkskiva och ben så kan du bestämma höjden lite som du vill samt att du får ett utrymme att samla skräp och tvättmedel i. Viss förstärkning kan behövas då det brukar skaka lite när det centrifugeras. Kyl och frys överskåp har rätt ok mått.
 
Tack för tipsen, det lutar åt en lösning med låga skåp.
 
raveper skrev:
Gör en låg bänk av skåp, bänkskiva och ben så kan du bestämma höjden lite som du vill samt att du får ett utrymme att samla skräp och tvättmedel i. Viss förstärkning kan behövas då det brukar skaka lite när det centrifugeras. Kyl och frys överskåp har rätt ok mått.
Jag har vanliga IKEA skåp med deras plastfötter. Och det håller. Nu är vi inne på 4:e år.
 
Gjorde just en lösning med en med laminatskiva på och stålben med justerbara gummifötter på. Skivan från IKEA och Ben/fötter från Bauhaus.

Fungerar bra men i efterhand hade jag nog valt en bit bänklaminat då de är stabilare, men det funkar bra till min direktdrivna maskin.
 
En budgetlösning är att köra 4 eller 6 möbelben (tex denna) som man sätter på lämplig laminatskiva (gärna 30-40mm tjock). Med rätt höjd på möbelbenen har man plats för trådbackar under och man har bara gummi/metall mot golvet så centimetern vatten är inget problem.

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.