Vi håller på att planera en tillbyggnad med markytan ca 30 kvm, där vi funderar på att bygga med källare. Den ytan är ju ovärderlig vad gäller tvättstuga, förrådsutrymme etc. Jag har dock fått info att man inte bygge rmed källare idag pga av att det är så dyrt.... Vi har tillgång till egen grävmaskin och maskinist, så kostnaden för själva grävandet blir inte så stor och platta måste vi ju gjuta i alla fall . Kan det verkligen bli så stor skillnad i kostnad, nån som vet?
 
Skillnaden blir inte så stor. Du får räkna till källarväggarna, kanske nåt fönster, trappa. När alla säger att det blir dyrt så är det ofta i förhållande till att få samma yta ovan mark, men finns inte den möjligheten så klart att det är ett alternativ.

Problemet kan dock vara med olika grundläggning på befintligt hus och på tillbyggnaden.
 
Vi är också mycket sugna på en tillbyggnad och tänker att det vore bra att även ha källare i den biten. Jag har inte kommit så långt i processen, utan letar information just nu.

Dela gärna med dig med erfarenheter! Hur gjorde ni - blev det med källare eller inte? Hur resonderade ni?
 
Vi kommer att bygga med källare, skall hyra en grävare och köra själv.
Detta rum kommer att bli sovrum, ovan detta kommer det att bli ett inglasat uterum.
Då vår tomt sluttar endel kommer det istället för ett instängt källarrum bli en suteräng våning med helglasade fönster ner mot sjön. Skillnaden som blir på att gjuta en platta på mark eller bygga en källare är det utan tvekan värt, anser jag.
 
Vi byggde också självklart ut med källare. (Resten av huset hade redan källare.)
Det är billiga kvadratmeter som alltid om inte annat kan användas som förråd.
Jag röstar alltså tveklöst för källare på utbyggnaden. Jag tror att ni kommer att ångra er annars. Speciellt om ni kan fixa grävningen själv och om det inte är berg under. För då blir det ju lite krångligare.
 
Vi är på G att göra en utbyggnad och har idag källare under huset, att låta källaren gå ut under tillbyggnaden känns givet.
Men jag lånar tråden lite för en egen undran. Vår grund är gjord på 40-talet och består av murade stenar (felaktig svenska?). Och vi tänkte mura upp källväggarna med lecasten, skulle det kunna innerbära några problem? Jag antar att det inte är några problem men det är som sagt ett antagande....
 
Hej på er!
Oerhört intressant tråd! Vi sitter i precis samma tankar angående utbyggnad med källare. Vi har också sluttande tomt vilket skulle göra källaren till suteräng. Är det någon som har möjlighet att berätta lite om hur det gått? Var det ett svårare projekt? Blev det en dyr kvadratmeterkostnad eller hur var det ect?
 
Vi har byggt en utbyggnad på ca 37 m2. Från början hade vi planerat platta på mark men snickarna föreslog källare. Priset blir inte så mycket extra. Utan att ha gått in och räknat mer i detalj räknar vi med en merkostnad på ca 25-35.000 kr. Resten av huset hade kallkällare och nu har vi två nya rum med värme i den nya delen. Perfekt för riktig bra förvaring.
Vi är nöjda med att ha valt källare. Eftersom vi renoverat för över en miljon är pengarna för en extra källare en lite del.

Grävning:
http://www.martinssons-bilder.com/bildgalleri/index.asp?show=349

Förberedande gjutning:
http://martinssons-bilder.com/villanshojd/bildgalleri/index.asp?show=107

Platta:
http://www.martinssons-bilder.com/bildgalleri/index.asp?show=353

Murning:
http://www.martinssons-bilder.com/bildgalleri/index.asp?show=352

Stomresning:
http://www.martinssons-bilder.com/bildgalleri/index.asp?show=358
 
Jisses, ama3282, den där grävningen intill din befintliga grund såg läskig ut!
 
Vi går i samma planer med den skillnaden att vi inte vill ha källare under utbygget (det blir för stort). Jag är medveten om vilka problem detta kan föra med sig, i synnerhet som vi vill ha platta på mark i utbygget. Men vi vill verkligen inte ha källare under. Synpunkter på detta?
 
Åbacka skrev:
Vi går i samma planer med den skillnaden att vi inte vill ha källare under utbygget (det blir för stort). Jag är medveten om vilka problem detta kan föra med sig, i synnerhet som vi vill ha platta på mark i utbygget. Men vi vill verkligen inte ha källare under. Synpunkter på detta?
Borde inte vara några olösliga problem. Är det källare på originaldelen? Som jag ser det är det ett par saker att beakta särskilt; dräneringen (hur man bäst löser det om det finns befintlig dränering ett par meter ner som man sedan bygger över), samt se till att underlaget för tillbyggnaden paddas väl och att fogen mot befintligt hus görs med mjukfog för att ta upp rörelser. Jag har sett mer än ett exempel på tillbyggnader som satt sig eller börjat kana iväg från befintligt hus...
 
Vi planerar för att bygga till ca 50 kvm till vårt enplanshus. Hus har platta på mark men vi funderar på att bygga källare under tillbyggnaden. Dock tror jag inte att man vågar bygga källare ända in till befintligt platta p g a rasrisk vid grävningen, så man får nog släppa 1-2 meter. Är det någon som har gjort en tillbyggnad med källare enligt ovanstående?
Tacksam för erfarenheter och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.