Hej

Jag bor idag i lägenhet men ska snart (förhoppningsvis) bygga hus. 1 1/2 plan
med ca 100m2 på bottenplan.
Jag har bläddrat i en hel del huskataloger och kikat på de flesta hustillverkares hemsidor. Men jag blir inte klok på planlösningen i de flesta hus. Gott om m2 läggs på öppnaplanlösningar som egentligen inte går att använda till något annat. Visst kan det vara fint men jag vill utnyttja mina m2 bättre.

Jag vill ha en riktig hall, där en familj kan ha sina blöta skor och ytterkläder. Inte öppna ytterdörren och kliva in i vardagsrunnet.
Jag vill ha minst en rejäl klädkammare/förråd där jag kan ha vinterkläderna på sommaren, adventsljustakar, plastgran mm mm.

Hur gör ni?

Vem bygger sådana hus jag vill ha?

Mvh
 
Rita ett eget hus. Eller bara rita om ett befintligt kataloghus så det passar dig bättre, det brukar inte vara några problem hos de flesta hustillverkare.

Annars så finns det ju många som säljer hus med oinredda övervåningar, då kan man ju när man inreder den göra ett ordentligt förråd. Du kan ju kolla Smålandsvillan Villa Nybro. Den har hyfsat stor hall och väldigt mycket plats att utnyttja på plan 2. Och om du inte vill ha den öppna planlösningen är det ju ingenting som hindrar att du sätter upp en vägg vid köket på egen hand när huset är byggt. Ytorna i kök och vardagsrum är tillräckligt stora även om man skulle spärra av imellen.
 
byggankan skrev:
Rita ett eget hus. Eller bara rita om ett befintligt kataloghus så det passar dig bättre, det brukar inte vara några problem hos de flesta hustillverkare.
Ja, det är nog det bästa alternarivet. Men jag undrar hur ni andra har gjort? Jag tycker att det mest pratas om kök och vardagrum i de trådar där det dikuteras planlösningar.
 
robbanh skrev:
Ja, det är nog det bästa alternarivet. Men jag undrar hur ni andra har gjort? Jag tycker att det mest pratas om kök och vardagrum i de trådar där det dikuteras planlösningar.
Jag vill också ha mycket förvaring. Är lite pedantisk och gillar inte att ha massa grejer framme. Vi har stora garderober med skjutdörrar i hallen, och så använder vi utrymmet under trappan till förråd/förvaring. Sen på övervåningen har vi ett dressingroom som ska vara lite "snyggare" dvs inte massa gummistövlar och julgransgrejer (enligt min önskan nåt i stil med Heinekken-reklamen...) och så en klädkammare på 3-4 kvadrat nånting där vi ska ha typ ytterjackor och vinterskor och annat som behöver vara lite lättillgängligt. På vinden kan man ha julsaker och sånt som man inte plockar fram ofta (vinden är väldigt liten men lite grann får nog plats) Vi ska också ha dubbelgarage som vi ska göra så stort som vi får och där kan man ha en del förvaring också.

Jag hoppas att allt det här räcker!
 
Gris skrev:
Jag hoppas att allt det här räcker!
Tack för tipsen. Att ha rejäla skjutpartier i hallen är en bra lösning. En bra hall är A och O. Tyvärr verkar inte arkitekterna tycka det.
 
Du har en sund inställning, robbanh. Förvaring är en ofta bortglömd sak i kataloghus - de vill visa upp hus med stora öppna sociala ytor och kanske många sovrum eller badrum - men de praktiska ytorna glöms bort.

Jag håller helt med dig om att man vill ha en rejäl entré med plats för hela familjens (och gästers) skor och ytterkläder. Och jag vill ha ett kök som man kan stänga till så att man inte behöver sitta och äta med sina gäster och stirra på det odiskade kaoset efter matlagningen...
Men som sagts i tråden så går det ofta att modifiera planlösningen ihop med leverantören.
Själv bor jag i ett hus från -43 med gott om förvaringsutrymmen i källaren. Entrén är dock i minsta laget; ska bygga ut den har jag tänkt.
 
Tror att många löser förvaringen med förråd i anslutning till garaget. Till stor del kommer vi göra det också.

I övrigt har vi tänkt att det är viktigt med en del i hallen som är dold så man inte behöver hänga saker så man ser det från vardagsrummet + en klädkammare i anslutning till hallen, men där kommer det även att vara städsaker.

Vi bygger inte så stort och då minskar ju möjligheten till förråd också. Vi har tänkt oss en ordentlig garderobsvägg i arbetsrummet där man kan förvara t.ex. lakan, säsongskläder och annat som man vill ha lättillgängligt men inte använder varje dag.
 
Håller med er, förvaring är viktigt! Vi bygger LB-hus classic 135, och har ritat om det lite för att få till en extra klädkammare i anslutning till klädvården.

Annars har Värsåsvillan ett fint hus som jag gillar, "Framtiden", med en groventré som verkar stor och bra, och dessutom en tvättstuga (på övre plan). De verkar ha tänkt till! Men jag har ingen aning om prisklass mm.
 
Vi förstorade vårt hus med ca15 kvadrat bara för att få in klädkammare i barnrummen så man slipper ha garderober som tar upp rumsyta samt att man kan förvara väldigt mycket leksaker som inte behöver vara framme hela tiden. vi gjorde också en stor hallgarderob med skjutdörrar. Och förstorade klk i sovrummet. Vi har tre vindar varav en är varmvind där man kan ha lite känsligare saker och det blir inte svinkallt när man går upp på vintern. Till alla klädkammare köpte vi ELFA system så att man lätt kan justera när förutsättningarna ändras. Ångrar lite att vi inte har mer förvaring i tvättstugan. Vi har där 3x60 överskåp, 1x60 garderob och ett vaskskåp.
Vi bodde i hus före vi byggde och det var ett måste med bra förvaring!
 
b8q skrev:
Själv bor jag i ett hus från -43 med gott om förvaringsutrymmen i källaren. Entrén är dock i minsta laget; ska bygga ut den har jag tänkt.
Att ha en källare kan vara guld värt.

Jag är uppväxt i ett hus byggt runt 1900 och där hade vi källare med pannrum, tvättstuga och ett rum för alla kläder och grejer som behövdes till hockey, fotboll mm. Jag har svårt att se sådana saker få plats i tvättstugan så det får väl bli någon speciallösning i garaget eller också får ungarna spela schack.
 
Redigerat:
byggankan skrev:
Tror att många löser förvaringen med förråd i anslutning till garaget. Till stor del kommer vi göra det också.
Det är nog många som gör så.
 
Vi bygger e 2-plans hus och då vi gillar öppna planlösningar samtidigt som vi vill ha gott om förvaring så har vi fått göra vissa kompromisser. Nere har vi en öppen planlösning men inte så mycket förvaring. En ganska stor sjkutdörrsgarderob i hallen och lite förvaring under under trappen. På övervåningen har vi däremot inte så öppet utan har försökt utnyttja kvadratmeterna så väl det har gått. Resultatet blev 3 klädkammare á 2,5m2, 1 klädkammare på 1,9m2 samt ett "dressing room" på 5m2.
En till fördel med att inte ha så öppen planlösning uppe är ju att man minskar problemet med ljud mellan de olika våningsplanen ganska mycket.
 
Thomas59
Plats för förvaring är klart underskattat när man tittar på kataloghus. Tycker nog även att många arkitektritade hus missat den delen. Det är kanske inte så sexigt med förvaring.

Vårt hus beställdes från Trivselhus men planlösningen och en del annat löstes av en arkitekt med lite koll måst jag säga.

-Dubbeldörr i entrén samt gigantisk hall med stora inbyggda garderrober med skjutdörrar.

-Klädkammare i alla sovrum

-Separat dressingroom i anslutning till Master bedroom som i ändå har två klädkamrar (hans &hennes)

-Skafferi på 7 m2 som man går in i (bästa med hela huset)

-Tvättstuga med massor av garderober samt lång arbetsbänk med över och underskåp.

-150 m2 vind öven ena delen av huset inrett för förvaring, andra halvan har tak upp till nock

-Stort förråd, hobbyrum i garaget

-Separat cykelförråd, vedbod och redskapsförvaring

Inte en vanlig garderob i hela huset utom den i hall/tvättstuga. Garderober i sovrum är en styggelse som sabbar alla möjligheter till snygg och praktisk inredning.

Skulle inte byta någon av våra förvaringsplatser mot annan yta.
 
Thomas59
j_wikman skrev:
Vi bygger e 2-plans hus och då vi gillar öppna planlösningar samtidigt som vi vill ha gott om förvaring så har vi fått göra vissa kompromisser. Nere har vi en öppen planlösning men inte så mycket förvaring. En ganska stor sjkutdörrsgarderob i hallen och lite förvaring under under trappen. På övervåningen har vi däremot inte så öppet utan har försökt utnyttja kvadratmeterna så väl det har gått. Resultatet blev 3 klädkammare á 2,5m2, 1 klädkammare på 1,9m2 samt ett "dressing room" på 5m2.
En till fördel med att inte ha så öppen planlösning uppe är ju att man minskar problemet med ljud mellan de olika våningsplanen ganska mycket.
Låter som vårt hus. Ni kommer inte att ångra att ni satsade på förvaring.
 
Håller med om att förvaring är inget begrepp som talas om, samma sak en rymlig och välplanerad tvättstuga med ordentlig förvaring skulle flera hus ha.

En annan sak som är hemskt illa, trapp till övervåning direkt vid entre dörr.
Jag bor i ett hus från 1920 och kan ej påverka, men ni som bygger nytt, planera trapp på annat ställe.

Jag har barn som inte ställer sina skor på skostället utan de slängs lite här och där, två hundar som ligger i hallen.

När man går upp på övervåningen dras allt smuts upp i trappen och åt andra hållet likaså.

Galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.