Jag har ett befintlig bostadslån hos dem på 680.000 kr som var bundet 1 år till januari 2010.

För halv år sedan tog jag ett extra bostadslån hos SBAB på 110.000 kr.
i samband med extra lån på 110.000 kr påförde de 0,4% pga de har satt ett schablonvärde på mitt hus på 900.000 kr.
Det kan jag leva med då det är 300 kr extra/år och kostar ju 2.500 kr att värdera om till mitt tyckte är värdet 1,1 miljoner kr.

Nu är totala lånesumman på 790.000 kr. Samtidigt har jag 55.000 kr innestående kontantmedel på deras sparkonto. (Så man kan säga lån är f.n. 735.000)

Nu när 1 år bindningstid på ena lånet på 680.000 kr har gått ut och jag valt 3.mån påför de 0,4% på den också.

Bottenlån är upp till 85% och då ska det vara upp till 765.000 kr utan extra avgifter.

Jag ringde till SBAB och påpekade det. De säger sig ej ha gjort något fel eftersom totala lånesumman är på 88% så ska HELA lånesumman påföras med 0,4%.

Jag sa jag kan förstå om ni påför 0,4% på den som ÖVERSTIGER 85% men nejnej. Hela summan och började prata om säkerhet och sånt där.

Kan nån förklara i klartext? Detta kallar jag bedrägeri!

Byte bank tänker jag göra!!!
 
Tänk bara på att de vanliga bankerna nu för tiden inte ger mer än 75% bottenlån om du inte bor inne i en tätort. (Gäller Nordea, Swedbank, HSB och SEB).
 
Hur skulle det kunna kallas bedrägeri?

Vid omläggning av lån erbjuder de dig den ränta de vill, du får tacka ja eller nej. De har ju inte ändrat räntan på ett löpande lån.

Många banker ger olika räntor baserat bland annat på hur stort lånet är och vilken säkerhet som finns. Nu har du "sämre" säkerhet än förra gången du förhandlade med dem, och de får givetvis erbjuda dig en sämre ränta än förra gången om de vill.

Vid omläggning är det bra att passa på att kolla med andra långivare.
 
Helt rätt - är du missnöjd så byt !
Precis som dom har rätt att ta en högre ränta om dom anser att säkerheten är sämre så har du rätt att byta låneinstitut.

/K
 
SEB min nya lånegivare. Avsevärt mycket bättre.

SBAB lol...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.