Det pratas ju en del om solceller för elproduktion, men är det någon som har koll på hur mycket man egentligen kan få ut per kvm Solcell i sverige?
 
Solen ger ca 1 kW per m2. De absolut bästa solcellerna har en verkningsgrad på 22%, dvs ger teoretiskt 220 W/m2 i Sverige.
 
Jo det stämmer, men jag var mer intresserad av hur många kwh man kan få ut på riktigt på ett år. Någon som vet det?
 
Det är väl bara o räkna på summan av mycke_nu's verkningsgrad teoretisk W/m2 gångerr antalet soltimmar i ditt område...
http://www.ekokraft.se/index.php/Informationsbank/Soltimmar.html
(såg nu efteråt att datat från länken ovan är från 2008)

Så Göteborgsområdet (1722 soltimmar/år) skulle det bli teoretiskt 379kW/h per år / m2 om jag räknat rätt. Förutsätter ju då att du har 100% täckning av solen under samtliga soltimmar.
 
energin på solen är mindre på vintern än sommaren då den går genom mer luft som tar effekt av den mm

men såg på energimyndigheten att de räkna med ca 1kWh/år / instalerad W och 1m2 brukar ligga på ca 100w så då blir det 100kWh/m2 men det är inget jag skulle tycka att man ska räkna med då det räcker att det är mollnigt för att man ska tappa mycke effekt och sen är det ju väldigt lite effekt effekt mellan oktober-april och december och januari är det obefintligt man får ut av den

så ska man göra ett snitt under flera år så vist men att ta det som ett medel för en månad eller för ett år är det inte så säkert att räkna så men en fingervisning är det ändå

http://www.energimyndigheten.se/sv/energifakta/Energikallor/Sol--/Fakta-om-solceller/
http://www.vindpump.bnrj.se/webshop.html?gclid=CLCDmM28sJ8CFdSCzAodDDRHzw
 
Att räkna teoretiskt är ju en sak men det säger ju inte så mycket! Än så länge verkar det inte vara så många som har praktiskt erfarenhet av det hela. Men det kommer kanske med tiden.
 
På våra breddgrader ska man nog hålla sig till att fixa värme med solen, inte elektricitet. Varför kan jag inte skriva bokstaven efter z här, då? Nu gick det ju! Eller är det bara stora som inte går? Z_ÄÖ går, men inte den där strecken är. Konstigt.
Hm, åtminstone inte med dagens solceller, tänkte jag skriva.
Åtminstone änså länge.
 
Hos mig envisas solen att röra sig över himlen hela tiden. Och ibland står den lågt och ibland högt. (Ja, jag vet att det är jorden som snurrar, inte solen). Men detta måste väl ha viss betydelse för hur mycket energi man kan få in på ett år?
 
Speciellt det faktum att den går ner under horisonten (ja, ja, jorden snurrar "upp") påverkar utbytet.

Skämt åsido, som slaktaren sa, vart vill du komma? Att man ska rotera panelen efter var solen är, eller? Det finns ju stora solcellsanläggningar där man har speglar som fokuserar solljuset, och de speglarna rör sig.
 
Solföljare finns det gott om, både såna som bara följer horisontellt, men även vertikalt. dessa placeras normalt inte på tak utan på ett eget fundament någon lämplig stans i trädgårn. Det sägs att du får ut avsevärt mer än om man inte har sådana, ca 30-60% mer än en fast monterad solpanel. Googla på solföljare och du får massor av träffar där du kan läsa mer.

/Per
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Solen ger ca 1 kW per m2. De absolut bästa solcellerna har en verkningsgrad på 22%, dvs ger teoretiskt 220 W/m2 i Sverige.
Den bästa verkningsgraden som finns kan säkert diskuteras. Är det dom kommersiellt tillgängliga eller komersiellt intressanta, eller de som kanppt lämnat labbänken eller ...

Och sen beror det väl också på om det är tillverkarens uppgifter i reklamen, uppmätta värden i lab eller uppmätta värden i praktisk drift.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article663129.ece

Men jag har ungefär samma känsla som dig, att den troliga maximala verkningsgraden för en idag kommersiellt gångbar cell borde ligga kring 20%.
Sen har jag också fångat samma uppgift som miry ger här, att årsnettot vid praktiskt bruk kan bli ca 100kWh/år och kvm. Givetvis lite beroende på var i landet osv.
Men jag tror norrland tillverkar el lika bra som södra sverige, men mer under sommaren och mindre under vintern. Man ska främst undvika molniga orter.

Som en parantes så ger fotosyntesen en verkningsgrad under 1%
Så det är (energimässigt) lönsamt att hugga ner en hektar skog och "plantera" solceller istället.
 
Det finns inget som slår en gran i att ta tillvara solenergi, när man räknar på det lite grand. Verkningsgraden är en sak, men inevsteringskostnad och underhåll är förtvivlat låg. Kanske skulle döpa om dem till självreparerande, autonoma energirobotar?

Verkningsgraden är bara intressant om man har problem med yta.

Det är därför värme från ved/flis är billigare. :)
 
Mikael_L skrev:
Sen har jag också fångat samma uppgift som miry ger här, att årsnettot vid praktiskt bruk kan bli ca 100kWh/år och kvm. Givetvis lite beroende på var i landet osv.

jag tror att det var med fasta solfångare så man kanske kan öka det till 130-160kWh om man har solföljare på dom men ändå så är det långt från vad det är ekonomiskt försvarbart tycker Jag om man har ström fram till huset sen innan (effektiviteten kommer öka och priset sjunka så jag tror det är värt att vänta ett tag till att investera i det)

Men jag tror norrland tillverkar el lika bra som södra sverige, men mer under sommaren och mindre under vintern. Man ska främst undvika molniga orter.

Som en parantes så ger fotosyntesen en verkningsgrad under 1%
Så det är (energimässigt) lönsamt att hugga ner en hektar skog och "plantera" solceller istället.
så vist kan varigera lite där med antar jag
 
Redigerat:
Vem har sagt att moln är dåligt för solenergin? Så länge strålarna kommer igenom är en lite halvmålning dag att föredra. Faktum är att det ökar verkningsgraden!

/Christian
 
Om en solcellsmodul exempelvis har 13% verkningsgrad ger den 130 W/m2 i toppeffekt (likström) eftersom modulens märkdata är uppmätta vid en belysning motsvarande 1000 W/m2. I nätanslutet solcellsystem måste man göra om likströmmen till växelström i en växelriktare, vilket ger en del förluster. Det blir även en del förluster i kablarna. Systemverkningsgraden blir därför i praktiken ca 11% i fallet 13% modulverkningsgrad. Man kan då räkna med att få ut ca 110 kWh/m2 och år i Mälardalen. Detta gäller om man har modulerna vända rakt mot söder, med ca 30-50 graders lutning och att de inte skuggas någon gång under dagen samt en antagen solintrålning mot modulerna på 1000 kWh/m2 och år. Enligt mätningar SMHI har gjort kan solinstrålningen per år variera ca +-10% mellan olika år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.