Jag har börjat riva runt lite i min hall och har noterat att det sitter
tretexskivor på alla ytterväggar där. Bakom dessa sitter pärlsponts panel,
något som jag gärna skulle vilja ta fram. Men hur mycket isolerar den tretex som
sitter där nu? Det finns troligtvis inte speciellt mycket isolering förövrigt i väggen :-/

Vad tror ni blir det tokkallt om man river ner tretex skivorna?
 
Bump!

Är det ingen som vet?
 
Egentligen kan jag inte svara på din fråga.. ställde samma fråga för 6mån sedan, fast då om tretex i ett sten hus..
Vi vacklade länge om vi skulle låta tretexen sitta kvar eller om vi skulle ta ner den och ta jobbet med att putsa om väggarna.. och började med att låta den sitta men övergick sedan till att plocka ner den..

Tretex isolerar en smula om det inte finns annan isolering..
Jag antar att du inte skulle få så lätt att plocka ner tretexen och även försiktigt ta ner pärlsponten och då isolera väggen normalt och sedan montera tillbaka pärlsponten...

MVH
Per
 
sök så ska du hitta

om jag inte missminner mig helt så isolerar tretex som 3st 13mm gips...

men gips är 1000ggr roligare yta att jobba med tapet å färg på (och vill man inte ändra lister å skräp mot fönster och dörrar så är ju valet ganska enkelt ;) )
 
TiGGrE skrev:
sök så ska du hitta

om jag inte missminner mig helt så isolerar tretex som 3st 13mm gips...

men gips är 1000ggr roligare yta att jobba med tapet å färg på (och vill man inte ändra lister å skräp mot fönster och dörrar så är ju valet ganska enkelt ;) )
Förvisso, men jag vill åt panelen som sitter bakom tretexen.
Tretexen sitter på ytterväggar i ett trapphus/hall.
Mao kommer det att bli kallt om jag river ner tretexen?

Ytterväggen är funtad såhär tror jag:
Fasadtegel -> Panel-> Vindpapp-> Stånde spontat virke-> Pärlspont och innerst Tretex som jag nu vill ta bort :)
 
jo, låter troligt (att du får det kallare) eftersom tretex som isolering är ett helt ok material...
 
Det är inte dumt att låta tretex skivorna sitta kvar.Tretex är ett material som andas och är gjort på papper trä fiber. Det är teknik som använts sedan länge och ett tag skulle all tretex bort för rockwool och annan isolering var såååå mkt bättre. Tretex isolerar ungefär lika mkt som en vanlig 45mm isolering. Så att ta bort den kommer att ge dej kännbar skillnad på värmen i ditt trapphus tror jag. Desutom så agerar den som vindskydd likaväl som vind papp. Det är faktiskt mycket av de gamla sakerna som fortfarande skulle användas mera och som fungerar mkt väl, men det är ju nyhetens behag som säger ibland att in med nytt. Har man bara torrt ikring tretex så finns ingen anledning att ta bort den. Synd dock på den panel som ligger bakom. Men skulle du behöva isolera om för att du tar bort skivorna då är frågan ,,får du bort panelen hel. En tviste fråga med samvetet om ska jag eller inte..=) Hoppas det gav dej lite info

mvh
moggese
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi har tagit bort våran. Men vi har tilläggsisolerat på utsidan.
En nackel, som vi tyckte, med tretex är att det tydligen är rätt eldfängt. Men sätter man gips ovanpå, så kanske det inte är något problem.
Vi tyckte att det kändes bra att ta bort den och ersätta med gips.
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Kan inte svara för om det gäller all treetex, men vissa typer brinner explosiosartat och utvecklar stora mängder giftig rök. Den typen av treetex är förbjuden sedan åtminstone 30 år. Kanske finns det nyare och bättre typer?
 
  • Gilla
grongolingen
  • Laddar…
Tretex är bäst! Dränk med diesel och tänd pannan med, det brinner länge och tänder super :D

Seriöst så tror jag inte det är mycket mer eldfängt än knastertorrt virke så upplever jag min tretex iaf (och jag har testat den i pannan ;) ).

Brinner det i ett gammalt trähus så är det nog snudd på kört direkt oavsett tretex eller ej. 5 minuter så brinner huset som om det vore av bensin.
 
  • Gilla
sulasalmi
  • Laddar…
3,5år, inget dåligt trådlyft. Nytt rekord?

(Jag skruvade 6mm repgips ovanpå Tretexen)
 
Milkshaken
Enda fördelenj jag ser med tretex det är att det är lätt att spåra i... DVS göra kanaler för elrör, eldosor osv.. Sen på med en skiva gips eller spån på det sen...
Tretex var väl egentligen i en mellanperiod av byggteknik, innan spånskivor blev så pass billiga att folk tog det till sitt hjärta....
Personligen är jag ingen freak av Tretex, men det kan vara bra i barnrummet, sätt upp en skiva på en vägg... säg till ungdj... förlåt det lilla livet att på den här väggen får du göra precis som vill....... >Brukar funka bra....
:)
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en referens på att en treetexskiva på 15(?)mm isolerar lika bra som en 45 mm vanlig skiva stenull eller glasull.

Eftersom det är så oerhört osannolikt betraktar jag uppgiften som en felaktig gissning tills dess att den styrkts.
 
  • Gilla
Hampus Chenon och 2 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jag skulle vilja se en referens på att en treetexskiva på 15(?)mm isolerar lika bra som en 45 mm vanlig skiva stenull eller glasull.

Eftersom det är så oerhört osannolikt betraktar jag uppgiften som en felaktig gissning tills dess att den styrkts.
I det allmänna fallet tror jag att du har rätt.

Men om man har ett hus med bara treetex jämfört med bara glasull. Så tror jag att det blåser mycket mindre genom treetex.
 
mattiasp skrev:
Jag skulle vilja se en referens på att en treetexskiva på 15(?)mm isolerar lika bra som en 45 mm vanlig skiva stenull eller glasull.

Eftersom det är så oerhört osannolikt betraktar jag uppgiften som en felaktig gissning tills dess att den styrkts.
Ja det låter som en saga. Vill inte göra dig besviken, men det är sant. Treetex är en fantastisk skiva men har oförtjänt fått ett rykte som klassar ner den. Tror att folk i allmänhet har svårt att förstå skillnaden mellan treetex och masonit. (För övrigt är dessa namn varumärken). Treetex är en porös board och masonit är en hård board. Äldre treetexskivor var ½ tum tjock, 12,7 mm, beroende på att maskinerna var amerikanska. (Tillverkningen var en amerikansk uppfinning).
Lambdavärdet för en 12,7 mm tjock treetex är 0,036 vilket motsvarar 46 mm massivt trä. För att citera Paroc: "Värmekonduktivitet
Paroc stenullsprodukter har låg värmekonduktivitet (lambdavärde). I jämförelse med
träreglar så är skillnaden 3,8 gånger. Det innebär att en yttervägg av homogent trä måste vara 4 gånger så tjock som en vägg isolerad med stenull för att få samma isolervärde. Med dagens ökade krav på minskad energianvändning är detta orealistiskt. Mer kostnads- och energieffektivt är att kombinera träreglar med
mellanliggande eller utanpåliggande stenull för att reducera väggtjockleken. Paroc har produkter för väggar med deklarerad värmekonduktivitet λD som varierar mellan 0,034 och 0,037 W/m²°C." Om jag inte fattat detta fel innebär det att treetex isolerar lika mycket som stenull vid samma tjocklek. Får även hänvisa till denna sida: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/105500-treetex-foerdelar-och-nackdelar.html samt även Parocs sida: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf
Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Ja, treetex isolerar mycket bra. Den är dessutom miljövänlig. En ren naturprodukt helt tillverkad av trä. En annan mycket stor fördel är att den inte behöver paketeras tillsammans med plast. Den andas, tillsammans med det hus den klär. Ja, hoppas detta gav något. Emotser feedback.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.