Drivs rotationen av motorn eller är det ett resultat av oscilleringen och att slipplattan sitter löst och kan rotera fritt?
 
Motorn snurrar inte när jag snurrar plattan så den drivs nog av oscilleringen. Då fattar jag skillnaden :)

Edit: Om det nu inte är någon slags slirkoppling...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jd81
  • Laddar…
Då har du även stillat min nyfikenhet!
 
Hej!

Skulle nog säga att det fattas lite fakta om just slipobjektet här? För att tala om vad man skall slipa med för maskin krävs det info om tex. skall det bara mattas ner lite för att sedan målas? Vid klarlack måste man ner ordentligt för att inte riskera leopardfläckar (vid minsta rester av lim sker detta). Så jag gissar att de flesta köper fel maskin när man troligen skulle ha en Rotex eller liknande. Kör rotex 125 varje dag och kan bara ge den mitt bästa omdöme :)) Givetvis med dammsugare till för att inte överhetta papper och skada lungorna.

Mvh Lagavulin
 
Tips. Makita BO6040 kan man få tag på i UK för under £220.
En riktigt bra maskin kan jag nämna.

/Mattias
 
Kan du bifoga en länk till det erbjudandet, tack?
 
Lagavulin skrev:
Hej!

Skulle nog säga att det fattas lite fakta om just slipobjektet här?

Mvh Lagavulin
Slipobjektet är en klarlackad furutrappa, u-formad utan vilplan (ganska många skrymslen) med 16 trappsteg. Den är ca 5-6 år gammal och lacken är redan bortnött på vissa ställen på trappnosarna, så det är inte som gamla tiders lack. Inget lim och inga färgrester finns heller.

Plansteg och trappnos ska slipas helt trärena för att betsas och oljas. Sättsteg, vang, ståndare och handledare ska ruggas för att målas vita.

Vi har haft funderingar på att byta handledarna som ser ut att passa på ett sjuttiotalsdagis (enligt mig), men vi hoppas att det räcker att måla vitt för att de inte ska störa längre. Önskar att förra ägarna hade valt en snyggare, mer arkitekturanpassad trappa (huset är från 1927) i gammal stil, men smaken är som baken och de satte in ett furumonster med spaljéräcke (utanpåliggande) och fula handledare. På övervåningen är räckesståndarna dessutom av annan modell än längs med trappan. Mycket märkligt.

Eftersom jag inte riktigt förstår mitt eget bästa är jag lite sugen på en Bosch GEX 125AC eftersom jag tycker att den ligger bra i pris (min man stönade och suckade ändå högt när jag sa att den kostade 2300, så mer än så vet jag inte om jag kan motivera), men den funkar kanske bara till objekt som är trärena från början och behöver slipas lite, typ? Som jag förstår era kommentarer är 340 W lite klent.

Jag har ju dålig erfarenhet av vår slipmus, tycker att den är en meningslös maskin, och vill inte köpa fler som inte slipar snabbare än jag gör för hand. Men jag kan inte undgår att känna att GEX150 Turbo och Rotex är lite overkill... Och de är för dyra.

Tips på hyfsad hörnslip, som då inte får kosta ens 2000? Bosch PMX som nämndes här ovan?
 
pär h skrev:
Det kanske käns svårt att motivera att köpa en slipmaskin för
3500 kr. Men och det är ett stort MEN bosch GEX Turbo är sjukt bra har man aldrig provat en sådan så förstår jag.
Men det är faktiskt två st maskiner i en och då blir st priset väldigt bra

Du kommer med största sanolikhet inte behöva köpa någon mer slipmaskin....

Har själv en festool rotex.

Pär H
Sådana här uttalanden har jag svårt att stå emot... Jag läste någon annan åsikt om att man behövde en 125 också, och då tänkte jag att den här var att ta i. Men eftersom det är jag som har fått det roliga uppdraget att slipa trappan bör jag kanske försöka skaka fram lite extra slantar...

När ni säger två maskiner i en (har läst det på fler ställen), hur menar ni då? Att den är som en kombinerad bandslip och excenterslip i och med avverkningstakten, eller?
 
Ja, kombinerad bandslip och excenterslip. Och faktiskt poleringsmaskin om man vill polera saker, t.ex. bilar eller båtar. 125:surprised:rna är lättare och smidigare, men då blir det Festool och därmed ganska kostsamt. 150 mm-maskinerna är större och stöddigare men är lite jobbigare i tak och under vattenlinjen på båtar.

Du kommer inte att ångra en roterande excenterslipmaskin. Om Makita 6040 finns för 220 GBP så borde den vara inom räckhåll. Har den svårövertalade mannen kanske en bil eller båt som behöver poleras?
 
Redigerat:
Eller så låter du det ta lite längre tid och köper en vanlig 125mm excenterslip? Har AEG:s och har iofs inte slipat trappa men diverse fernissade och tjärade (gammal gegga) tofter och durkar i ett par båtar. Går säkert segare än med turbovarianterna men det beror kanske lite på om du bara ska ha den till lite smått och gott efteråt eller om du vet att du har en massa andra monsterslipprojekt på lager?

Och en Bosch PMF180 till hörn och finlir som sagt. Det kommer säkert att ta merparten av tiden i vilket fall, oavsett vilken excenter du kör på (rätta mig om jag har fel, jag har aldrig slipat just trappor). Eller om du gillar batterier den sladdlösa GOP:en.

http://www.axminster.co.uk/product....=random+orbital&user_search=1&sfile=1&jump=44

http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=656314&name=pmf+180&user_search=1&sfile=1&jump=0

Men som sagt, jag har aldrig slipat en trappa, så jag kan vara ute och cykla....
 
Ja, det gäller visst bara att bestämma sig. Nu har jag fått flera bra förlag. Det lutar åt Bosch PMF 180 till hörnen, även om GDA280E verkar rätt mycket bättre. Men PMF kostar mindre, ska kunna duga enligt er och kan användas till en massa andra saker också.

Jag läste på lite om Makitan och blev rätt sugen, den har fått fin kritik. Men jag undrar fortfarande om den är onödigt stor? Jag har inga fler monsterslipprojekt, som Danne78 kallar dem, utan undrar om en GEX 125AC kanske skulle passa bättre här i huset på sikt. Är det rena döden att slipa en trappa med en sådan?

Den finns visserligen inte på axminster, utan bara en större variant.

Undrar bara hur man gör med garantin när man köper från England? Kanske ska läsa tråden om det...
 
Jag köpte en burk färgborttagningsmedel och beströk trappan. Skrapade av trappan all lack med en trasig spackel som var helt gratis. Större ytorna körde jag av med en bandslip srån Rusta som kostat 149:- på REA där. Ett par band gick åt. Närmare kanterna slipade jag med en sliprondell fastsatt i en 30 år gammal Black&Decker handborrmaskin. Längst in i hörnen jämnade jag av med ett ca. 70 år gammalt stämjärn från EA Berg. Hörnslip provades men gick för sakta.
Min sliprulle skulle varit bra att använda men det säljs inte band till den numera
Ska man börja koppla in Festtool och Hilti för en trappa är det väl bättre koppla in en hantverkare.
 
Redigerat av moderator:
Med risk för att tråden ska spåra ur vill jag ändå skriva en replik på johanpelle. Det är kul att alla är olika och väljer att lösa problem på olika sätt. Dock tycker jag det är upp till var och en och välja om man köper nya dyra maskiner, reaprylar på loppis eller anlitar ett sk. proffs.
 
Tack för tipsen johanpelle, men jag är gravid och vill inte använda lösningsmedel. Är rent ut sagt för lat för att ligga och skrapa bort med spackel.

Vad gäller billiga verktyg från Rusta och liknande ställen tycker jag att komforten är alldeles för dålig för att jag ska vilja arbeta med dem. Vi har xempelvis en gul sticksåg som skakar och hoppar åt alla håll, och jag trodde att stickågar gjorde det. Men en AEG visade tydligt att det gjorde de inte alls. Det känns tryggare att använda bra verktyg, helt enkelt. Och resultatet blir bättre när man inte är något proffs.

Tanken är att inköpta maskiner ska användas i alla projekt i huset under många år framöver. Förmodligen skulle det bli billigare i längden att hyra, fast krångligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.