w_larsson skrev:
Du har alltså både golvvärme och radiatorer, och kör båda systemen samtidigt!?

Hur mkt ökar förbrukningen med golvvärmen?
Jag installerade golvvärmen i efterhand så jag fann ingen anledning att plocka bort radiatorerna..energiförbrukningen ökade ca 10-15% när jag hade enbart golvvärmen på, så jag skruvade ner golvvärmen till enbart komfort och låter nu radiatorerna sköta rumstemperaturerna... vilket för mej fungerar perfekt
 
Själv står jag i startgropen för att bygga nytt, 1,3/4 plans hus på 67+67m2 och verkstad på 130m2.
Golvvärme känns ju som det självklara valet, mest för att "det är så man gör nuförtiden", men bara för det så behöver det ju inte vara det bästa!?
Sen är ju den svåraste frågan vad man ska värma med, elda med bränne är ju billigt, men är rätt trött på det för tillfället, sen är det ju en djungel med alla värmepumpar, alla tycker sina grejor är bäst!
 
Har man stora gamla fönster så är inte golvvärme världens bästa lösning eftersom man får ett härligt kallras.

Har man dåligt isolerat under så är det inte heller någon vidare ide eftersom man då mest värmer nedåt.

Annars är det underbart.
 
Jag ångrar det inte alls, har golvvärme i halva huset både i källaren och övervåningen. Trögre system än radiatorerna men när det väl är justerat så fungerar det bra, dessutom skönt att gå på. Jag skulle alla gånger hellre byta stora fönsterpartier än hänga upp radiatorer som antingen är fula eller så står möblerna för så man ändå inte får varmt :)
 
w_larsson skrev:
Några jag pratat med säger att deras golvvärme är skit!
Irriterande trögt system med stora svängningar av innetempraturen, när det blir blåsigt och kallt hinner det inte med att värma och när solen lyser blir det alldeles för varmt!
Är detta den allmänna uppfattningen? Skulle ni valt radiatorer istället om ni skulle byggt en gång till?
Jag tycker att ett golvvärmesystem bör vara dimensionerat rätt.

Trögt system ... det beror väl också på vilken typ av golvmaterial att man har.

Exempel på bra golvmaterial för golvvärme som lätt släpper igenom värme är kanske kaklor, plastmattor och klinker. Parkettgolv eller tjockare trägolv däremot håller tillbaka värmen från golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.