Hej.

Jag har ett "platt" tak, belagd med ny papp 2009. Har lite funderingar på takläggarens utförande.

-Har fått information att pappen skall, "kappas". Dvs en våd papp överlappar den nylagda pappen, och är lagd 90” ovanpå i förhållande till den nylagda, vid kanterna. (svårt att förklara men en del vet säker vad jag menar och får gärna förklara bättre). Detta är dock inte gjort. Är det ok att ha det okappat?

-På de rörgenomföringar som sticker upp, har takläggaren gått upp en bit med takpappen på rören. Det är väl bra, men behövs det någon form av skydd på detta uppstick. Gummimanschetter med slangklämma etc. som skyddar skarven?

Produkten var av märket Trebolit, som takläggaren talade sig varm för.

Tacksam för svar.
 
Menar du vanliga kappor, alltså vertikala uppvik? Så ska man givetvis ha det.
Rörgenomföringar ska man ha gummistos med slangklämma på. Det går att täcka in med papp,men det gör man bara i undantagsfall om det inte går att använda stos.
 
Hej.

-Bif en skiss med vad jag menar med kappa. Taket ses på skissen uppifrån och har bara några få grader lutning innåt mot mitten. Kappan skulle alltså sitta längst ut. Saknas i mitt fall. Något vertikalt uppvik hadlar det inte om då taket ju är plant. Kan det vara ok att EJ ha den kappa jag beskriver?

-Ang gummistosarna så borde de väl vara lätt att komplettera med själv? Är det bara med en slangklämma de sitter? Ingen mekanisk förankring mot själva hustaket?

Tack jocke mejsel för Ditt svar, och återkom gärna så att jag får allt klart för mig. (Givetvis alla andra också som har synpunkter).
 
Hej.

Kunde tyvärr inte bifoga skissen, vet ej varför det inte fungerade. Men tack iallafall.
 
Funderar på platt (låglutande tak). Vad har du för taklutning ?

De finns två läger i denna frågan. Ett gäng (husföretag och takläggare) som säger att man inte behöver vara orolig i denna frågan. Snickare och " de som vart i branchen" säger undvik det !! Jag är så jävla kluven i frågan och är givetvis orolig att få framtida problem om man bygger med denna konstruktionen..
 
Hej.
Var själv kluven att köpa ett hus med platt tak. Vi ville dock bo på den plats huset låg på, och det säljs inte många hus här...
Pappen var original när vi flyttade in, så vi bytte på en gång. Forskade runt lite då, och jag tror att dagens papp håller i 25år ca, rätt lagt. Välj bara en produkt som är anpassat för nordiska förhållanden. Mataki, Trebolit etc.

Med facit i hand så valde jag nog fel takläggare, men en bra produkt (läs mina tidigare inlägg). Så ta referenser på takläggaren. Dock så blev mitt tak tätt, och om jag kompletterar med kappor och stosar så hoppas jag att det så förblir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.