Några jag pratat med säger att deras golvvärme är skit!
Irriterande trögt system med stora svängningar av innetempraturen, när det blir blåsigt och kallt hinner det inte med att värma och när solen lyser blir det alldeles för varmt!
Är detta den allmänna uppfattningen? Skulle ni valt radiatorer istället om ni skulle byggt en gång till?
 
Nej, jag tycker min golvvärme fungerar utmärkt och hoppas att jag snart kan ersätta de sista radiatorerna i huset också. Kör vattenburet och helt utan termostater, bergvärmepumpen styr tempen via utegivare. Huset är relativt välisolerat idag vilket antagligen maskerar ev tröghet i golvvärmen - ev variationer är inget vi märker något av.
 
Man får matcha värmekällan mot huset. Med detta menar jag att ett trögt hus (massiva stenväggar som lagrar värme och/eller god isolering) klarar sig med relativt låg effekt på värmesystemet. Huset lagrar helt enkelt så mycket värme att svängningar i utomhustemperaturen tar lång tid att slå igenom.

Har man därimot ett dragigt hus med liten termisk massa (träkonstruktion) blir temperatursvängningarna större och då krävs det att värmesystemet kan leverera mer effekt.

Sedan hjälper givetvis utegivare som talar om när solen skiner eller temperaturen ändras så att värmesystemet kan dra på/av i god tid innan innetemperaturen påverkas.
 
Thomas59
Mycke_nu's tips om att matcha värmekällan mot huset är en bra start. Hus har helt enkelt olika förutsättningar beroende på konstruktion. Det är ju också en kostnadsfråga vid renovering att byta system.

Att gå så långt som att säga att golvvärme generellt sett är skit tycker jag är att överdriva. Visst finns det nackdelar men har man som Mycke skriver rätt förutsättningar funkar det mycket bra.

Har själv golvvärme i hela huset och skulle välja det igen om jag bygger nytt. Regleringen av värmen tar längre tid och man har därför inte lika stora möjligheter att snabbt reglera vid solinstrålning som med radiatorer. Upplever dock inte detta om något större problem.

Då det blir en köldknäpp hinner golvvärmen inte riktigt med men då är det bara att tända en brasa så är det ok. Oftast gör vi inte ens det. Vi pratar inte om något gigantiskt slack på flera dygn och flera grader. Det är precis så att man faktiskt kan märka att det blivit en köldknäpp. Har man ett oisolerat hus kan det nog vara värre.

Kallras. Man kan iofs lägga slingorna tätare eller ha separata slingor med högre värmeavgivning vid stora glaspartier men med radiatorer får jag intrycket att man lättare kan undvika kallras. Har själv stora fönsterpartier och är det riktigt kallt så känner man av kallras lite. Ite störande men golvet är ca 1-1,5 grader kallare precis vid väggen, mätt med IR-termometer

Golvvärme, som ju är ett lågtemperatursystem, funkar normalt sett ju bättre (högre COP) än högtemperatursystemradiatorer om man kör med värmepump, men där finns det ju som alt lågtempsystemradiatorer vad jag förstår.

Har man trägolv/parkett bör man inte heller köra ut värme så att golven blir mer än 27 grader varma. Vid höre temp kan golven ta skada. Är då huset väldigt kallt och dragigt så kanske 27 grader på golvet inte räcker och då funkar det ju inte.

Sist men inte minst slipper man ju se radiatorer om man har golvvärme och man har alltid varma och mysiga golv att gå på.
 
Har golvvärme i källaren och radiatorer (vattenburna) i resten av huset.
Tycker att det fungerar bra. Källaren påverkas som sagt inte så myckat av väderomslag och uppe i vårt trähus har vi fördelen att snabbt kunna reglera radiatorerna. (Och så kan vi ha vilka golv vi vill utan hänsyn tagen till att de ska tåla golvvärme.)
 
Jag har iofs inte golvvärme i hela huset men har det i de rum där det är klinker.
Jag tycker att det fungerar bra men mitt system är lagt ytligt och har därför inte riktigt den tröghet som kan uppstå i gjutna betongplattor.

Jag kommer fortsätta att installera golvvärme vid kommande renoveringar.
 
MathiasS skrev:
Nej, jag tycker min golvvärme fungerar utmärkt och hoppas att jag snart kan ersätta de sista radiatorerna i huset också. Kör vattenburet och helt utan termostater, bergvärmepumpen styr tempen via utegivare. Huset är relativt välisolerat idag vilket antagligen maskerar ev tröghet i golvvärmen - ev variationer är inget vi märker något av.
Att inte ha några termostater borde va något effektivare va?! Fullt flöde hela tiden gör att man kan hålla ner tempen på vattnet lite, och man slipper lägga pengar på termostater!
Är detta rätt uppfattat?:)
 
w_larsson skrev:
Att inte ha några termostater borde va något effektivare va?! Fullt flöde hela tiden gör att man kan hålla ner tempen på vattnet lite, och man slipper lägga pengar på termostater!
Är detta rätt uppfattat?:)
Nja, det är den allmänna åsikten att rumstermostater på vattenburen golv värme är ju att den inte behövs utan ska justeras in med födet i slingan och utegivaren. Jag är inte av den uppfattnngen då vi har ett hus som har nästan extremt mycket fönster och solinstrålningen kan göra huset till en bastu på någon timma på sommaren. Vi har rumstermostater i varje rum som öppnar och stänger varje slinga för sig, vi har också ett grundjusterat flöde som grund. Men om solen ligger på så stängs slingan och tempen inne hålls nere. En del påstår att det till trots går att köra bergvärmen ännueffektivare utan termostater, men jag undrar. Vi har ca 7000 kWh /år i värme och varmvatten med bergvärme på ett hus som är 230 kvm. Känns som helt ok även med termostater, och jag gillar den funktionen att stänga slingan när solen skiner eller när jag dratt på en brasa i kaminen.:D:D
 
mroing skrev:
Jag har iofs inte golvvärme i hela huset men har det i de rum där det är klinker.
Jag tycker att det fungerar bra men mitt system är lagt ytligt och har därför inte riktigt den tröghet som kan uppstå i gjutna betongplattor.

Jag kommer fortsätta att installera golvvärme vid kommande renoveringar.
Vad är det för typ av värme och va menar du med ytligt?
 
Havsutsikt skrev:
Nja, det är den allmänna åsikten att rumstermostater på vattenburen golv värme är ju att den inte behövs utan ska justeras in med födet i slingan och utegivaren. Jag är inte av den uppfattnngen då vi har ett hus som har nästan extremt mycket fönster och solinstrålningen kan göra huset till en bastu på någon timma på sommaren. Vi har rumstermostater i varje rum som öppnar och stänger varje slinga för sig, vi har också ett grundjusterat flöde som grund. Men om solen ligger på så stängs slingan och tempen inne hålls nere. En del påstår att det till trots går att köra bergvärmen ännueffektivare utan termostater, men jag undrar. Vi har ca 7000 kWh /år i värme och varmvatten med bergvärme på ett hus som är 230 kvm. Känns som helt ok även med termostater, och jag gillar den funktionen att stänga slingan när solen skiner eller när jag dratt på en brasa i kaminen.:D:D
Tanken med att köra fullt flöde hela tiden är väl att när solen lyser in på södersidan och värmer golvet så ska denna värme transporteras till dom delar av huset som behöver värme, och det kallare vattnet på norrsidan kyler i sin tur golvet på södersidan.
Samma princip när man eldar i kaminen, värmen från kanminen som värmer golvet fördelas till resten av huset.
 
Havsutsikt skrev:
Nja, det är den allmänna åsikten att rumstermostater på vattenburen golv värme är ju att den inte behövs utan ska justeras in med födet i slingan och utegivaren. Jag är inte av den uppfattnngen då vi har ett hus som har nästan extremt mycket fönster och solinstrålningen kan göra huset till en bastu på någon timma på sommaren. Vi har rumstermostater i varje rum som öppnar och stänger varje slinga för sig, vi har också ett grundjusterat flöde som grund. Men om solen ligger på så stängs slingan och tempen inne hålls nere. En del påstår att det till trots går att köra bergvärmen ännueffektivare utan termostater, men jag undrar. Vi har ca 7000 kWh /år i värme och varmvatten med bergvärme på ett hus som är 230 kvm. Känns som helt ok även med termostater, och jag gillar den funktionen att stänga slingan när solen skiner eller när jag dratt på en brasa i kaminen.:D:D
Jag har också för mycket fönster söderut vilket är jobbigt vissa årstider. Dock har jag konstaterat att det inte spelar någon avgörande roll om värmen är på i golvet eller inte. Det enda som funkar för att hålla temperaturen i schack är att skärma av solen. Av det skälet har jag inte besvärat mig med att installera någon innetempgivare - den skulle inte göra varken till eller från i praktiken. Att det blir svettigt inne har således, i mitt fall, inte med ev tröghet i golvvärme att göra.
 
Golvvärme är bra, jag har det i stora delar av verkstan och det fungerar bra.

I bostaden har vi bara radiatorer, reglering med utegivare och där upplever vi att det blir kallt när yttertempen snabbt går upp en 10-20 grader på vintern. Så det är problem även med radiatorer.

Protte
 
Ångrar absolut inte golvvärmen..märker att golvvärme ökar energiförbrukningen så för att minska energiförbrukningen använder jag golvvärmen bara för komfort och styr rumstempen med radiatorerna. Att försöka köra utan termostatreglering är ingen vinst i mitt fall pga av att verkningsgraden/kostnaden per kWh inte påverkas av framtempen
 
knatte skrev:
Ångrar absolut inte golvvärmen..märker att golvvärme ökar energiförbrukningen så för att minska energiförbrukningen använder jag golvvärmen bara för komfort och styr rumstempen med radiatorerna. Att försöka köra utan termostatreglering är ingen vinst i mitt fall pga av att verkningsgraden/kostnaden per kWh inte påverkas av framtempen
Du har alltså både golvvärme och radiatorer, och kör båda systemen samtidigt!?

Hur mkt ökar förbrukningen med golvvärmen?
 
prototypen skrev:
Golvvärme är bra, jag har det i stora delar av verkstan och det fungerar bra.

I bostaden har vi bara radiatorer, reglering med utegivare och där upplever vi att det blir kallt när yttertempen snabbt går upp en 10-20 grader på vintern. Så det är problem även med radiatorer.

Protte
Vad har du för värmekälla?
Hur många m2 har du, hus/verkstad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.