Hej!
Jag har förstått att man skall issolera de2-3 första/sista metrarna av kb slingan närmast huset.
Hur gör man detta?Några bra förslag/länkar?
Får jag ha kb i plaströr innomhus eller måste jag gå över till kopparrör innan det kommer in i huseT??
 
isolera kan du göra med tex "insul tube k" eller liknande ock ja du kan dra in slangarna i huset om du vill...se till att slangarna eller rören är isolerade hela vägen till vp inomhus för det blir mycke kondens från dom annars
 
Byt till koppar då du kommer in. Använd Armaflex eller liknande svart/mjuk isolering på kopparrören.
Det måste vara "helt tätt" så att ingen luft kommer in. Det blir annrs direkt kondens och dropp då det är varmt inne.
 
Precis, föreskrifterna säger att man inte får ha köldbärarvätska i plastslang inomhus. Byt alltså till koppar på insidan av väggen. Anledningen till att slangen skall isoleras utsida hus är kondens/frysrisk invid husväggen. Men det behövs inte särskilt lång sträcka
 
Ok, är det 42 x 13 AF-Armaflex Rörisolering H man skall ha på utsidan eller? k
Hur fixar man övergången från plastslang till kopparör? finns det några snabbkopplingar som fungerar eller måste man löda på en annslutning?
kan kopparöret va mindre än plastslangen eller skall man ha 40mm hela vägen fram?kan man köra med denna inomhus 15x1 Cupori 150 PlusPrisol 25 meter ?
 
Redigerat:
Övergång till kopparrör gör du t.e.x. med en sån här http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_524/products_id/1824. Glöm inte stödhylsa

Ju större dimension på kopparröret ju bättre för att få så lite tryckfall som möjligt men normalt så kan du ha 28 mm kopparrör upp till 12kw effekt på värmepumpen, sedan skall du gå upp en dimension. Undvik klämringskopplingar då det föreligger sprängningsrisk av kopplingarna p.g.a. frysande kondensvatten med läckage som följd. Press eller lödning är alltså det som gäller.

Den armaflexen du länkade till går bra, men jag tror du kan använda en billigare variant för slangen. Själv använde jag en hårdare variant som var grå till färgen. Minns ej namnet. Kom ihåg att kondensisolera även sträckan inomhus så ett tips är att köpa bitar och lim så du kan isolera kranar, kopplingar och annat som passeras på vägen.
 
Tubolit heter den grå isoleringen som är som liggunderlag i materialet, men styvare. Kör med armaflex är mitt råd. betydligt bättre isolering i alla avseenden, och är det inte så långa sträckor så blir det inte störande dyrt heller. d^_^b
 
vvs-isolerarn skrev:
Tubolit heter den grå isoleringen som är som liggunderlag i materialet, men styvare.
Precis, så heter den ju! Den partiella alzheimersen slog till... Tyckte det var lite dålig passform mot slangen jämfört med armaflexen. Men det var det som borraren körde med på slangen så....
 
mexitegel skrev:
Precis, föreskrifterna säger att man inte får ha köldbärarvätska i plastslang inomhus. Byt alltså till koppar på insidan av väggen.


Nu bara måste jag kapa tråden VARFÖR får man inte ha plastslang inne?

Protte
 
prototypen skrev:
Nu bara måste jag kapa tråden VARFÖR får man inte ha plastslang inne?

Protte
Risken för att etanolblandningen spär på en brand är väl anledningen. Reglerna om det återfinns på två ställen, dels rörledningsnormer (RN78), faktablad 7, kapitel 3.3 där följande finns att läsa:
  • Rörsystem skall utföras i enlighet med Rörledningsnormer 1978 (RN78).
    Köldbärarsystem med etanolbaserad köldbärare skall utföras som slutet system (slutet expansionskärl).
  • Rörledningar för köldbärarsystemet skall vara av metalliskt material (stål eller koppar).
  • Skarvning av rörledning skall i största möjliga omfattning utföras som löd- eller svetsfog. Skruvkopplig bör vara av typ klämringskoppling.
  • Rörsystemet skall ha tryckvakt som ger larm vid sjunkande tryck (vid läckage av köldbäraren).
dels finns det en skrivning i Svensk kylnorm som säger att förläggning av köldbärare skall vara av metall inomhus eller av plast som motstår brand i minst 30 minuter. Tyvärr har jag inte tillgång till kaptieln där.

Ovanstående är dock inte oomtvistat, för metallrör motstår normalt sett inte brand i 30 minuter... Dock är man i allafall på den säkra sidan av reglerna om man kör med metallrör inomhus.

Personligen vet jag inte hur jag skulle resonera om jag hade varit tvungen att dra köldbärarna långa sträckor inomhus. Då blir det en klart högre kostnad med metallrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.