Halloj!

Håller på med renovering av övervåningen, där bland annat ett nytt badrum ska ta plats. Vi har redan en toalett på övervåningen, men den ska tas bort helt och hållet, och det nya badrummet kommer att ligga på ett annat ställe, där vi nu har en befintlig köksho (huset byggdes under -60 talet och det finns ett extrakök på övervåningen). Den nya wc-stolen kommer att stå på samma ställe som denna köksho är nu. Bredvid den nya toastolen vill vi sätta in ett tvättfat, och bredvid tvättfatet en ny dusch. Alla rör i huset är av gjutjärn, förmodligen storlek 75. Nästa år ska vi renovera toan nere, då byter vi resten av de gamla rören.

Det här är världens projekt för mig, har aldrig hållt på med vatten och avlopp och undrar nu..:

1. Hur långt ner ska jag byta ut de gamla rören från wc:n mot 110? Är det möjligt att skarva ihop det nya 110 med det gamla 75 tillfälligt någonstans, exempelvis i ett vertikalt fall (där trycket blir lite större med mindre risk för stopp..?) ?

2. Ska rören från dusch och tvättställ också vara 110 och ihopkopplade med röret från wc-stolen?

mycket tacksam för svar :D !
 
Är aldrig bra att minska dimensionen men sätt en renslucka så går det att använda tills ni får byta resten.

Tvättställ 50 mm
Dusch 50 - 75 mm.

Protte
 
Redigerat:
ja helt klart en bra idé med renslucka.. vad kan det tänkas kosta med ca 3 m rör för varm och kall vatten ? (blir väl sex meter sammanlagt :) och vad är bästa ställe att köpa det?
 
byggorm skrev:
... vad är bästa ställe att köpa det?
Bauhaus, Hornbach, ByggMax, Rinkaby Rör
 
Byt så mycket det går. Ett avlopp SKA ALDRIG minska i dimension. Dessutom är 75 mm för lite då du spolar.
Men i och för sig, om du ska fortsätta renoveringen om ett år så kan du ju testa, om det blir stopp så får du fortsätta byta resten lite före du hade tänkt från början.
 
ja precis vad jag tänkte, plus att jag har tänkt sätta dit en renslucka nära skarven, med en lucka i golvet ovanför, för att komma åt ifall det nu blir stopp. Men att 75 är för litet vet jag redan, vi har stopp i avloppet ungefär en gång per år. Och då är det STOPP. :(

hm. men vad säger ni som vet om att täta skarven med förminskningsmuffen dom har på rinkaby? Om man med värme fäster den i gjutjärnsdelen så borde hålla tätt va? och den andra delen, i plaströret, hur täta den ?
 
Jag skulle vilja påstå 75mm till dusch och tvättställ. För tvättstället går du upp med 45 genom golvet men 75 under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.