Vi kommer att ha matsalsbord i v-rum precis utanför köket. Nu är det bara en dörröppning utan dörr mellan, men vi vill ha möjligheten att stänga till, speciellt om man sitter och äter samtidigt som diskmaskinen körs t ex. Vi vill inte ha en vanlig dörr, för det funkar inte att ha den öppna dörren in i köket och det blir nog inte så snyggt att ha den i vardagsrummet heller.
Tänkte därför sätta upp nån sorts skjutdörr, men vad ska man ha? En vanlig garderobsskjutdörr kunde väl funka, men då blir väl skenan i golvet rätt ful?

Hade en skjutdörr i fjällstugan för 100 år sen, men den var så dum för eftersom den inte satt fast i golvet blev den väldigt fladdrig.

Nån som har nån bra idé på hur man ska göra för att få en stadig dörr som samtidigt är snygg?
 
Gamla skjutdörrar hänger på rejäl järnkonstruktion och behöver inte ha golvränna. Frågan är hur gammalt ditt hus är? Jag lät installera en sådan i mitt förra hus och det blev jättefint. Bygger dock ut en hel del.
 
Huset är byggt -82 och kommer i övrigt att ha en modern stil.
 
Det kanske inte blir så dyrt att få en snickare att bygga vettig hängande konstruktion? Det kan ändå vara värt att ta in ett par offerter - såvida du inte är händig själv.
 
Vi ska fixa allt själva i huset så det kanske räknas som händig! ;)
 
Tack! Ser ju väldigt bra ut! Sugen på den som går in i väggen.....måste kolla om det funkar hos oss.
 
Kan rekommendera www.fasting65.se där en av medlemmarna i forumet har gjort en mycket fin lösning.
Kan ej var på sidan exakt du hittar den men gör som jag och sitt klistrad i 3 timmar för att med spänning se hur ett bygge går till :).
Då hittar du den garanterat.
 
....för er som inte orkar kolla alla sidor så kan kan jag nämna att i 2004 november byggde vi in skjutdörren...
 
Snyggt, fasting65, mycket snyggt! Var köpte du upphängningsanordningen och dörrarna? Jag skall själv ha inbyggda släta skjutdörrar i hela huset (hm - arkitekten anser inte det är lämpligt till toorna 8)) och det där såg ju väldigt vettigt ut. Har du ngn bild på golvanslutningen när dörren/golvet är färdig? Tröskel? För min del blir det inga trösklar ... *funderar*
 
Min byggiver gjorde att Nina knappt hann fotografera montaget... Egentligen hade jag tänkt vara mer detaljerad, men så går det när ångan är uppe.

Här kommer receptet på en inbyggd dörr:
1 st välhängd dörr. I mitt fall en Addera-skjutdörr från Dooria utan några som helst beslag.
Observera: en skjutdörr är precis samma som en vanlig dörr, förutom spåret i underkant för styrpluppen.

1 st skjutdörrskena från HABO beslag. De finns i alla möjliga kvaliteter och längder. Kolla upp att rullarna har kullager. Glidlager bullrar för mycket enligt mig.

Ett lass profiler från Lindab som mötte mina krav på en jäkligt tunn konstruktion (utan att väggen blir pappig och svajjig).

Beklä hela konstruktionen med det skivmaterial du tycker bäst om - i mitt fall OSB och gips.

Golvanslutning...
Det är inte helt klart eftersom hallen brevid köket är utblåst:
IMG_4972.jpg

EDIT
Tyvärr måste vi nog lägga en slät tröskel i dörrhålet då jag slarvade litegrann med golvläggningen i köket. Det är inte en helt slät kant där vilket måste åtgärdas på ngt sätt. Möjgligen får jag till det med överhandfräs. Isåfall kommer jag lägga klinker eller stavparkett i dörrhålet. Har inte riktigt bestämt mej än.
 
Tack! Nu har jag idéen klar :D. Bör inte bli så vansinnigt mycket dyrare vid nybygget än konventionella dörrar. Och betydligt snyggare och mer praktiskt!
 
Är det bökigt att göra en inbyggd dörr i ett redan byggt hus? Om det är elledningar i väggen tänker jag inte ens fundera på det, men möjligen om väggen är "tom".
 
Har du en befintlig vägg är nog enklast att bygga ut väggen. Antingen köper du en skjutdörrlåda eller så bygger du eget enligt min modell så väggen döljer hela konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.