hej jag tycker det är märkvärdigt att man inte har hittat nåt egentligt bra tips till allmänheten gällande tilläggs isolerad vind och i de fall det blir eller kan bli kondens ,reda ut begreppen ,kondens har det nog sen urminnes tider kunnat bli på vindar man tänkte inte på samma sätt ,det torkade som man sa ,det var heller inte de materialerna som finns i dag man eldade en hel del för kråkorna ,det låg lite spån på vinden ingen nämnvärd av typ isolering i väggar heller stående plank eller luft rymme ,på vinden borde man sträva efter material som vill torka ,som tegel nämnt som ett exempel isolering som kan torka ,eko fibrer ,vi hade ett jämnare klimat förut ,spinn på hlsn björnuf
 
Det finns visst bra lösningar. Titta hur centraleuropeerna bygger sina hus! Isolering på undertakets utsida, tex i form av cellplast under takpannorna, jordtak, grästak osv.
 
Sedan har vi ju en helt annan fuktbelastning idag än när husen byggdes! Matlagning, kaffebryggare, diskmaskin, dusch o bad, etc. När vårt hus byggdes fanns inte ens ett badrum i bodelen.
 
Sant, plus att man eldade i pannan eller spisen, vilket gav ett utmärkt självdrag i huset och som höll murstocken och därmed vinden varm. Därefter har olja och ved ersatts med el, fjärrvärme, bergvärme, mm. Skorsten har kallnat. Resultatet har blivit taskig ventilation och kallt på vinden.

Det intressanta är att nya hus fortfarande byggs med kallvind, lämplig för permanent olje- eller vedeldning under vintern, trots att man installerar helt andra värmekällor. Det är ruttet av byggbranschen tycker jag. Det finns ingen utveckling. Man tjatar om energieffektiva hus men glömmer att ta hänsyn till fukt- och mögelrisker.
 
Consensus.
En annan tråd tog upp att en del nya hus med konstgjorda isolermtrl även bygger in en låda med spån på vinden. Detta spån skulle sedan verka som akumulator för den fukt som blir där(genom taket nerifrån) och sedan avge fukten till ventilationen. Jag förstår att det inte har någon större betydelse vilket isolermtrl man använder, vinden blir kallare i alla fall. Men, tanken att låta spånet ackumulera fukt och sedan, med hjälp av något som höjer tempen på vinden med hjälp av solen, ventilera ut fukten är ändå intressant. Värmen på vinden kan höjas på flera sätt när solen lyser.
T.ex. mitt plåttak och lilla solpanel+fläkt, som jag beskrivit tidigare. Eller en "Solarventi" kanske.
Åtminstånde hela våren-försommaren, när absoluta fuktighetn varierar så stort mellan solig dag och natt. Fukten absorberas då på natten av spån, virke mm och avges till vindsluften då det blir varmare på dagen.
Jag inser, som dig, att det bästa är att isolera under tegelpannor/plåt, men alla har inte möjlighet till det. Därför är det intressant att fundera över möjliga lösningar ändå.
Vänligast!
DALASOL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.