Hej undrar vilken "hårdhet" man ska ha på cellplasten när man ska gjuta platta till hus resp garage...
 
Om ni skall ha bärande innerväggar så kan man behöva gå upp i kvalité lokalt under dessa, kanske även med tjockare betong & mer armering där...

Om man inte har koll på husets belastning (vikt, snölast mm) och kan dimensionera en husgrund, så bör man anlita en konstruktör för detta, det är lätt hänt att göra fel.
& du vill inte få sprickor i grunden eller sättningar efter några år...

-Det är mycket som spelar in:
*Husets egenvikt
*Brukslast
*Snölast
*Markens bärighet
 
Med andra ord går det utmärkt med S100 till en enplasnsvilla utan bärande inneväggar?!?
Armera x-tra i garage för ev framtida lyft?
 
S100 är ok utan bärande väggar. Fundera dock ett tag på kvalitén på kantelementen, armeringsmängd & bredd på kantbalk, det blir där som all last hamnar då...

Det finns ett bra program för att beräkna hållfasthet hos betongplattor som heter PEPS, tror att det kostar ~3000:- Men, det finns ett demo-beräkningsfall (gratis att prova) för invändigt punktlast som man kan räkna på... -Perfekt för att räkna på en billyft i garaget...
http://www.eps-peps.se/demo/cgibin/peps_ppmip1.py
 
För mig räckte inte kvalité S200 i kantelementen,
utan jag fick gå upp till S300 och göra kantbalken 600mm bred...
-Dimensionera inte själva om ni inte kan!!! (Vänligt tips...)

* Även armeringsmängden och typen är avgörande för hållfastheten...
* Lasten ifrån ett hus är sällan lika stor runtom hela huset, men detta skall vara självklart om man anser sig vara kompetent för att dimensionera en husgrund själv...
 
Koffa, generella råd är bra och dina rekomendationer ovan räcker till i många fall, men en dimensionering av husgrunden är inget man bör göra
"på en höft" utan att veta husets utformning och lastfall. Det finns mycket man kan fixa till i efterhand, men husets bärande delar bör man man vara säker på och speciellt en grund som ju är "rätt svår" att göra om...
 
Mikael_L
hakaner, varför så krafiga kantbalkar i ert hus?
Är det stenhus? Bara lite nyfiken.

Men jag håller med dig.
Men vi kan väl också enas om att så länge vi pratar om en eller 1.1/5 plans trähus ungefär 8-9 meter breda i snözoner upp till 2,5-3 så är ju linjelasterna ganska måttliga och man klarar sig generellt med S200 i kantbalk och under hjärtvägg?
Men kantbalken får inte bli för smal, för då ökar ju trycket på cellplasten.

Har man dålig mark eller ojämna laster på kantbalken ska väl främst armeringsmängden i kantbalken ökas och/eller kantbalkens höjd.
 
Räcker det med S300 för kantbalken i källarplatta för 1½-planshus tro?
 
  • Gilla
Jonatan Lind
  • Laddar…
Mikael_L
injonil skrev:
Räcker det med S300 för kantbalken i källarplatta för 1½-planshus tro?
Självklart räcker det, man måste bara räkna ut hur bred den lastupptagande ytan mellan kantbalk och cellplast måste vara. :)
S300 klarar väl ca 10-15 ton /kvm i långtidslast.

http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=8902
(140.000 x 1 x 1 /10) = 14.000kg /kvm
 
Vi har ett par pelare som bär upp en stor del av takets last, iom detta så fick vi ta till så breda kantbalkar. En kantbalk är inte så stark om du ställer en pelare med mycket last längst ut på kanten av den...(innuti ytterväggen, nära kantbalkens ytterkant)

Jag håller med Mikael_L ovan om att S200 räcker i många fall med vanliga 1½-planshus, jag vill bara påpeka att man bör vara säker på sin sak iom att det är svårt att förstärka en platta i efterhand...

Thermisol & Dorotherm har typritningar som man kan använda som vägledning, det är däremot inget jag rekommenderar till nybörjare!
-Varför gissa när det gäller en så viktig del av huset?
-Köp ett färdigt "grund-kit" med material, ritningar och beräkningar,
det anser jag är väl investerade pengar!
(ca.+15.000kr jämfört med enbart materialet till ett bra pris i byggvaruaffärn)
 
Redigerat:
Mikael_L
hakaner skrev:
Vi har ett par pelare som bär upp en stor del av takets last, iom detta så fick vi ta till så breda kantbalkar. En kantbalk är inte så stark om du ställer en pelare med mycket last längst ut på kanten av den...(innuti ytterväggen, nära kantbalkens ytterkant)
Ja pelare som tar taklast ställer till det rejält, det kan ganska snabbt bli både 10 och kanske 20 ton i last på en pelare som sen måste klaras av i kantbalken. Och är det då dessutom ett i hörn blir det snabbt hårigt.

Samma problem gäller då man vill ta bort hjärtvägg och ersätta med limträ + pelare. Snabbt stora laster som en vanlig ej förstärkt platta kanske inte klarar.
Och ändå är det många som ger sig på att växla av olika breda sektioner av hjärtväggen i sitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.